Gå til innhold
Arkivverket

[#26157] Petrine M. Vakler født i Molde, ca 1780-90, i Bindalen, Nordland 1865


Gjest Åse K. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

I 1865 er Petrine M. Vakler her Lenke sammen med sin datterdatter Fredrikke Olsen.Petrine Marie Wachler får en datter Christine Margrethe med en Carl (Gustav?) Nordenstrøm i 1812 i Trondhjem. (Funnet på FS Vår Frue Kirke, Trondheim)Christine Margrethe Nordenstrøm, 23 år, gifter seg med Michel Olsen, 52 år, i Vassaas kirke (Bindalen) i 1835. Paret fikk tre barn:Gjerte Fredrikke f.1836, (også kalt Gerda Fredrikke og Jette Fredrikke),Oluf Johan(Ole) ogMichael Norman. Barna er kalt Michelsen ved konfirmasjon og vaksinasjon, men brukte Olsen i FT.Michel Olsen dør 1843, 60 år, mens de bor i Nord-Horsfjord, Bindalen. (Opplysningene er fra Kirkebøker fra Bindal, på nett) Jeg har ikke dødsår på Christine M. og heller ikke på Petrine M. Vakler.Det store spørsmål er: Hvem er foreldre til Petrine M(arie) Vakler/Wachler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg arbeider for Bronnoy Bygdebok og har Petrike Marie Vakler d. 1867 paa Saltkielmark Bronnoy hos dtr. Gjertha Fredrika (skifte samme aar). Petrike var ugift of '84 1/2 aar'. Mikkel Olsen f. 1782 d. 1843 omkom paa sjoen, sonn av Ole Christian Fredriksen (1740-1827) og Berit Kirstine Hansdtr. (1748-1832) Traelnes Bro. (13 barn-5 dode smaa). Mikkel g.I 1810 Inger Maria Ellingsdtr. Brygmann, g.II 1835..... Mikkel hadde 1800 sonnen Rafael Benjamin paa Traelnes, mor=Dorthe Rasmussdtr. Rafael g. 1832 enke Ingeborg Jensdtr. Storheil Bindal og d. 1834 der. Oluf Johan Bernhard Olsen, sonn av Mikkel og Kristine hadde 2 uekte i Bronnoy (1871 Edvard Peder Frik g. Bindal 1902, d. 1906, mor=Oline Pedersdtr. Saltkielmark) og (1873 Johan Angel d. 2 dager, mor=Ane Margrete Kristensdtr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Margaret - tusen takk for nye opplysninger! Det har vært litt forvirrende at hun heter Petrine M. i folketellingen og i kirkeboka ved datterens dåp. (Jeg har ikke sjekket kirkeboka i Trondhjem om hvordan navnet er skrevet der, har bare oppl. fra SF) og at hun ble kalt Petrike Marie da hun døde.Astrid - jeg har også sett denne Petriche Marie i Tr.hjem 1801. Hun er jo en meget god kandidat, selv uten etternavn. Fint at du la inn lenke.Så er spørsmålet, foreldrekandidater i Molde? Wachler høres ut som et tysk navn og ingen har det navnet i Norge i 1801. Kanskje bare mora er norsk, fra Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn Kempe

Den Carl Gustaf Nordenström du søker var prestsønn fra Offerdal i Jämtland/Sverige, født på prestgården i Offerdal 1781 4/9. Han blev rik handelsman i Trondheim i firman Nordenstrøm & Falck j.r. och dog 1834 i Trondheim. Han gifte sig i Trondheim 1815 med Peternilla Øyen. Hvis det er av interesse går det bra at få mye mer om Nordenströms bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Takk for ditt innlegg. Jeg har videresendt opplysningene dine til han som har Petrine M.Wachler i slektsbasen sin og vil komme tilbake til dette når jeg hører fra ham. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.