Gå til innhold
Arkivverket

[#26168] Skifte i Kinn Trettevik 1765


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

I Joleiks bok: 'Soga om Flora', kap. om Trettevik, s. 547 refereres det til skifte i 1765 i forbindelse med Henrik Andersson(arving?) Jeg er svært interessert i å vite hvilket skifte dette er og hva det kan fortelle.Mvh. Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke noe skifte på Trettevik rundt 1765, og heller ikke er Henrik Andersen nevnt som arvlater. Han kan selvsagt være å finne i et skifte på en annen gard, men da blir det mange skifter å lete gjennom, om vi ikke har mer å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Det kan jeg godt forstå. Teksten i boken er som følger: '1766 Skjøte til Henrik Andersson på 2 pd. frå ervingar i 1765: Anderssønene Olav, Gunnar, Kasten, Jakob, Hans, døtrene Brite, Birte, Marte, og kona hans Gunnar Jakopson Eikefjorden'Det ser ut til at jeg får vente og håpe på at dette dukker opp i en eller annen sammenheng.Mvh. Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er det nok panteboken som er kilden. Dersom alle arvingene var myndige og tilstedeværende kunne de ordne skiftet privat, og da vil ikke skifteforhandlingene eller utlodningen framkomme i skifteprotokollen, men gjennom tinglysningen kan man i panteboken finne resultatet, slik som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Forstår jeg deg rett i at teksten som er gjengitt i Joleiks bok, er det som sansynligvis står i panteboken, og at man ikke vil finne nærmere opplysninger om slekstforhold der?Mvh. Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Dei nemnde Anderssønene og Andersdøtrene var nok syskjen til nemnde Henrik Anderson, dvs.barn til Anders Henrikson og Anne Olsdotter Trettevik.Truleg høyrer Peder Anderson f. 1736 også til denne barneflokken.Du vil finne meir om dei enkelte barna under døypte og vigde i Kinn.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.