Gå til innhold
Arkivverket

[#26172] jørgen lien fra LURØY.F 1871


Gjest Frank Flem
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Flem

Eg søker etter Jørgen Lien f 1871 på lurø nordland han fikk en datter med josefine Flem.i 1903 reiste han til chigago.kjenner noen til han ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Flem

jørgen j Lien,f 1871,fisker,reiste fra ålesund i 1903.med beverlinjen,som nr 330 til CHIGAGO, han fikk en datter med Josefine Flem.fra Ålesund. han var fra LURØY i nordland.kjenner noen til denne personen.takknemlig for svar,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Er det aner til Jørgen du er ute etter?. Du har kanskje funnet han i folketellingen 1875 for Lurøy. Der heter han Jørgen Johansen, og er født i 1871. Hans mor Olava Olsdatter var født i 1828 og enke. Hun var født i Lurøy i 1828, drev med selvostring og var sjauarbeider. Hun bodde i Lien, og hadde disse barna hos seg:-Jørgen Johansen født 1871 i Lurøy-Kristian Johansen født 1873 i Lurøy.Ved folketellingen 1865 er Olava å finne i Undlænne i Luøry, og hun var da gift med Johan Pedersen som sikkert også er far til Jørgen. Han var født i 1827 i Lurøy, og var husmann med jord og fisker. Her har Olava fått 1827 som fødselsår. Barn som bodde hos Johan og Olava:-Christian født 1854-Peder født 1857-Olianna født 1860-Didrik født 1865Johan Pedersen er sikkert også far til Olavas sønner Jørgen og Kirstian, og må vel derfor være død mellom 1873 og 1875.Hvis det er ønskelig kan jeg se litt på kirkebøkene for Lurøy i morgen, når jeg likevel skal på biblioteket. Det er kanskje ikke aner du er ute etter på Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Flem

Ja eg er ute etter aner til Jørgen, da han var far til min bestemor, han giftet seg ikke her og var unkar, eg finn han som utreisende til amerika, men er intresert i hans aner, beklager er ikke har svart men har vert syk ein stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet ikke om jeg kommer meg på biblioteket før jul for å se i kirkebøkene for Lurøy, og tør ikke å love noe før etter jul. Jeg skal se i kirkebøkene for Lurøy iallefall når jeg kommer meg på biblioteket. Du skal iallefall få svar her i løpet av den første uken i 2005, men kanskje før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tok en tur på biblioteket i dag, og fant da noe iallefall. Tar Jørgen som nr.1 med foreldrene som nr. og 3 osv.1)Jørgen Peder Olai Johansen Født: 02.03.1871, og døpt 11.06.1871. Foreldre var husmann Johan Pedersen Lien, og hustru Olava Olsdatter.2)Johan Pedersen Lien Konfirmert: 09.06.1844 i Lurøy. Det mangler mye i kirkebøkene for Lurøy for den tiden Johan og Olava skal være døpt. Så det fant jeg ikke. Som konfirmant var Johan 17 1/4 år, og foreldrene var Peder Eriksen og noe som lignet på Sisiene Pettersdatter. Hun er ellers kalt både Synneve og Sørine. Johan bodde i Lien da han var konfirmant. Johan døde 22.12.1873, og ble gravlagt 30.01.1874. Kirkeboka gikk fra 1841 til 1873, og Johan var den siste blant de døde på den mikrofilmen og kirkeboka.3)Olava Andrea Olsdatter var 16 år da hun ble konfirmert i Lurøy 09.06.1844, og foreldrene var ungkarl Ole Pedersen og pige Karen Andersdatter. Fan ikke Olava og Johan som gift, men har funnet disse barna døpt i kirkeboka:-Christian Angell Født: 17.06.1854, og døpt 16.07.1854-Peder Abel Johansen Født: 15.06.1857, og døpt 13.07.1857 i Lurøy.-Olianna Cathrine Pareli Johansdatter Født: 18.04.1860, og døpt 29.07.1860Fant ingen mellom henne og det neste barnet:-Didrik Emelius Pareli Johansen Født: 16.05.1865, og døpt 23.07.1865Fant heller ingen barn mellom henne og det neste barnet som er den det er søkt etter:-Jørgen Peder Olai Johansen(se nr. 1 her).-Kristian Johan Angell Johansen Født: 10.08.1873, og døpt 28.09.1873. 4)Peder Eriksen5)Synneve eller Sørine(eller noe lignende) PettersdatterFødt ca 1785, og hun var 49 år da hun døde 29.04.1834, og ble gravlagt 10.05.1834. Det var skifte på henne i 1834, og derfor kom jeg på at jeg skulle se etter dødsfallet. Alderen på barna hennes kommer frem i skiftet, men noen har jeg funnet som døpt også. Barn av Synneve el.Søreine Pettersdatter og Peder Eriksen-Jacobia Løndset var 26 år i 1834, men jeg finner henne ikke som døpt eller konfirmert i Lurøy.-Erika Pettersdatter var 20 år i 1834, men henne finner jeg heller ikke som døpt eller konfirmert.-Petter Pedersen var 18 år i 1834. Heller ikke å finne som døpt eller konfirmert.-Anne Sophia( og noe mer) Pedersdatter døpt 5.søndag i faste(dom expandi) 1817 i Lurøy.-Hans Christian Pedersen døpt 27.ptrinit. 1818 i Lurøy.-Jacob Pedersen var 14 år i 1834-Ole Hendrich Pedersen født 26.06.1822, og døpt 14.07.1822. Nå bodde familien i Hiart i Lurøy, mens de i 1817 og 1818 bodde i Lien.-Andreas Pedersen var 8 år i 1834,men da han ble konfirmert sammen med sin bror Johan 09.06.1844 var han 19 1/4 år.-Johan Pedersen(se anenr. 2 her)-Christian Pedersen var 3 år i 1834, og er ikke å finne som døpt iallefall i Lurøy.Det kan se ut som om Peder Eriksen med familie kanskje kan være innflyttere til Lurøy, men noen av de eldste barna hans og konas kan vøre døpt i Rødøy. Disse kirkebøkene er jo å finne på internett.Kilder:-'Skifter fra Meløy, Rødøy,Lurøy/Træna' 1811-1845 av Svein Edvardsen(skifte i Lurøy 1834.-Klokkerbok for Lurøy 1794-1820,ministralbok for Lurøy 1767-1824, og 1841-1873 på mikrofilmene PF-423 og 424.Husket for sent på at biblioteket også har kirkebok for Lurøy 1825-1862, på mikrofilm NT-88 og NT-89. Denne ble det ikke sett på. Hvis jeg finner noe der senere, sier jeg ifra her.Fikk ikke sett noe særlig på Olava Olsdatters foreldre, og kanskje er det noen som vet noe videre om hennes foreldres aner og mer om aner på de andre jeg har skrevet om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank flem Wahl

takker så mye for de opplysninger du har funnet til meg,det var ordentlig hyggelig av deg,det blir en liten gave .Hilsen Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vært og funnet noe mer i dag, for jeg syns jeg måtte sjekke kirkeboka 1825-1862 også.Johan Andreas Pedersen ble født 09.05.1827 i Lurøy, og døpt 12.08.1827. Foreldrene var jo Peder Eriksen og Sirene Pettersdatter, og de var jordbrukere i Lien.Da Johans søster Edrikka Olava Pedersdatter ble konfirmert i 1833 er det nevnt at hun ble født i Gjerøen i Rødøy og var 19år.Tar en oppsummering av denne familien, hvor det også kommer frem det jeg har funnet mer her:Familien har iallefall bodd i Gjerøen i Rødøy som du ser, og Peder Eriksen og Sirene Maria Pettersdatter hadde følgende barn1)Jacobia som er nevnt i skiftet etter moren i 1834(det er ikke sikkert at Peder Eriksen er faren??) Hun var 26 år i 18342)Edrikka som ble født ca 1812, og var 19 år da hun ble konfirmert 23.06.1833. Foreldre var Peder Eriksen, og Sirene Maria Pettersdatter. Hun ble født i Gjerøen i Rødøy.3)Anne Sophia Døpt: 5.søndag i faste eller Dommen expandi 1817, og konfirmert samme dag som sin eldre søster Edrikka(23.06.18334)Hans Christian døpt 27.p.trinit. 1818 i Lurøy5)Jacob Pedersen født ca 18206)Ole Hendrich Pedersen født 26.06.1822, og døpt 14.07.1822 i Lurøy.7)Andreas Michael Pedersen født 11.03.1825, og døpt 15.05.1825 i Lurøy. Konfirmert 09.06.1844 i Lurøy. Her var det mulig å tyde noe av karakteren, og han var maadlig i kunnskap men flittig og ??Koppevaksine oppgitt i forbindelse med konfirmasjoen: 10.07.1831. Som konfirmant ser det ut som om han fikk samme karakter som sin bror Andreas. I kirkeboka er han plassert under sin bror Andreas, og på rubrikken for karakter for kunnskap og flid m.m. har presten skrevet likhetstegn(samme som den over) for Johan.8)Johan Andreas Pedersen 09.05.1827, og døpt 12.08.1827 i Lurøy.9)Christian Pedersen som var 3 år i 1834, finner jeg ikke som døpt i noen av kirkebøkene for Lurøy.Kirkebøkene for Rødøy er jo utlagt på Steinar Lines sine sider, og det er sikkert mulig å komme videre på disse der. Jeg på det som biblioteket her har for Rødøy fra 1820 og utover, men fant ikke noe. Imidliertid har biblioteket her bare Meløy sogn av Rødøy for den tiden på mikrofilm.I folketellingen 1801 er det vanskelig å finne noen Peder Eriksen og Sirene Maria Pettersdatter som passer, og det nærmeste jeg kommer er to Sara Maria Pettersdatter som kunne passe i alder.Fant Jørgens mor Olava Andra Olsdatter som døpt. Hun ble født den 19. ???-ember 1828, og jeg tror det skal være November, men Desember kan det også være. Hun ble iallefall døpt i Lurøy 26.04.1829, og foreldre var tjenstedreng Ole Pedersen H eller St????-lann(tipper Haugland eller Stuvland), og tjenestepibe Karen Andersdatter. Hun tjente på samme sted ser det ut som.Jeg merket meg har 2 av fadderne, som var Ole Andersen Stuvland og Berethe Andersdatter Stuvland. Dette kan være søsken av Karen Andersdatter.Jeg vet jo ikke når disse skal være født, men det kan jo tenkes de ble født etter 1801.Kilder brukt i dag:-Kirkebok for Lurøy 1825-1862 på mikrofilm NT-88 og NT-89-Kirkebok for Lurøy 1820-1840, og 1841-1873 på mikrofilm PF-423 og 424.Det er ellers bare hyggelig å kunne hjelpe, og kanskje er det noen andre som leser dette som vet noe videre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her ble det en liten feil, og det med Johan Andreas sin konfirmasjonskarakter skulle selvfølgelig stått under Johan Andreas(barn nr. 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ble litt nysgjerrig på familien i Rødøy her, og søkte i kirkebøkene på nettet.Som jeg trodde så var Jacobia datter av Serina Pettersdatter utenfor ekteskap, og Jacobia ble døpt i 1808 i Rødøy. Serina oppholdt seg da i Sundøen(Sundøya) i Rødøy, og barnefaren var Ole Larsen fra Tiong i Rødøy. Det er en Jacobia Olsdatter som ble konfirmert i Lurøy i 1825 og var 17 år, men det sto ikke foreldre på henne. Jacobia er jo ikke så vanlig et navn, så jeg merket meg henne. Hennes foreldre var ikke oppgitt i forbindelse med konfirmasjonen.Serina Pettersdatter og Peer Eriksen ble gift i Rødøy i 1813, og han var da ungkarl og hun pige. Peer(Peder, Petter og Peer kunne skrives som det samme) oppholdt seg i Havn, og Serina oppholdt seg i Lille Selsøen(Selsøyvik i dag). Datteren Edrikka er her skrevet som Erika, og hun ble døpt i 1814. Så det er altså forskjellige opplysninger i kirkebøkene for Lurøy og Rødøy her, men opplysninger ved dåpen er nok mest riktig her.Prøde også å finne Peder Pedersen som døpt ca 1815-16, uten å lykkes.Hadde håpet å finne ut hvor Peder og Serina kom fra i forbindelse med giftermålet, men da må en vel til mikrofilmene PF-421 eller PF-422 for å se hva som står i den originale kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.