Gå til innhold
Arkivverket

[#26184] Mag. Jørgen paa Strandens gield


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Blandt uekte fødte barn døpt i KK 1708 dukker det opp ett barn avlet i Mag. Jørgen paa strandens gield. Noen som vet hvor det er ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Mag. Jørgen = magister Jørgen, altså en prest. Antageligvis er det ment at barnet er avlet i magister Jørgens prestegjeld 'Stranden'. Jeg er såpass lite kjent i Vestlandets geografi at jeg tør å gjette hvor magister Jørgens prestegjeld var, men når dette er identifisert, kan mag. Jørgen sikkert finnes i Lampes bok i geistligheten i Bergens stift etter reformasjonen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Stranda vart ikkje (preste-)gjeld før 1759; før det sokn under Ørskog. Det ser ikkje ut til at det var residerande kapellan i Stranda. I Ørskog var det rett nok ein (personell-)kapellan Jørgen (Peterson Brandal - faren var soknepr. i Norddal), men han d. 1707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Barnet kan jo ha blitt avlet mens Jørgen i Ørskog fortsatt levde i 1707?Men kombinasjonen magister og gield tyder vel på at det er en sogneprest det er snakk om.Terje: kan du legge ved en lenke til dåpen i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takker for svarene. Jeg skal sjekke litt i Lampes bok for å se om han har ett svar. Kommer tilbake med hvilket barn det gjelder. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!I ft. 1801 var der eit prestegjeld i Rogaland (Ryfylke) med namn Stranda. Kanskje dette er litt langt sør til at barnet kan vera fødd der når det er døypt i Bergen? Veit heller ikkje om dette prestegjeldet eksisterte på byrjinga av 1700-talet.mvh Helga kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Under uekte fødte barn i KK,Bergen 24/4-1708 står det: Colbeen af foreldre Ole Colbeensen og Berte Siursdatter, begge fremede. hun besovet ved Buch van sen(jen?)(Buchvangen/sen/jen?) i Mag.Jørgen paa strandens gield. Jeg har funnet en Jørgen Lammers (Mariakirken i Bergen)men er det han ? Neppe. Da ville det vel stå Mag. Jørgen Lammers.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Dersom barnet var døypt i Bergen kan det dreie seg om Stranden i Bergen, altså strandsiden av Vågen (der Nykirken ligg i dag) i motsetning til fjellsiden (Bryggen). Mogleg at innbyggarane på Strandsiden sokna til Korskirken sjølv om den i tidlege tider låg på feil side av Vågen. Nykirken vart oppført omkring 1620. Foreslår at du sjekkar Bergen bys historie eller anna påliteleg kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Hei igjen Ja, den einaste Mag. Jørgen eg kan finne og som passar med tidspunkt er Magister Jørgen Lammers ved Mariakirken Lenke (opprinneleg ved St. Martins/Mortens som brant ned i 1702).Buch van See er tysk eller hollandsk namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for svar. Jeg har nu tittet litt på prestene i Norge, og der er flere Jørgen.Kan nevne noen. Jørgen Pedersen Paasche i Kinsarvik, Jørgen Jensen Brose i Ullensvang,Jørgen Jørgensen Lammers i Bergen Mortensk.?, Jørgen Anfindsen Breder i Sund , Jørgen Pedersen Finde i Aurland, Jørgen Pedersen i Ørskog, Jørgen Villumsen i Orkdal og Jørgen Jensen Brun i Strinda (Lade).Det er to jeg nu vil sjekke og det er Jørgen Jensen Brun på Strinda og Jørgen Jørgensen Lammers i Bergen Mortensk ?.Får se hva som dukker opp. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja jeg har og vært inne på tanken at denne Ole Colbeensen har tatt på seg skyld som barnefar og at det er en Buch van see som har besovet Berte Siursdatter. Men presten i KK skriver bare at paret er fremede og at hun er besovet ved Buch van see i Jørgen paa strandens gield.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Kan det tenkast at 'strandens' kan vere skrivefeil for 'strindens' (Strinda)?Dersom barnet vart døypt i april 1708, kan det hende at presten Jørgen Brandal i Ørskog/Stranda var i live då det vart unnfanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Eg tenkte at det kanskje kunne vere skrivefeil i kyrkjeboka eller skrivefeil ved avskrift (digitalisering), einaste forklaringa på at det eventuelt er Strinda det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.