Gå til innhold
Arkivverket

[#26189] Ole Andersen, f. ca. 1777 i Løten


Gjest Magne Årstadvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Årstadvold

Søker mulige opplysninger om anene til Ole Andersen, f. ca 1777 i Løten. Han var enkemann og dragon på gården Nordre Lyng i Verdal, Nord-Trøndelag i 1801. Han ble senere gift to ganger i Verdal og har stor etterslekt her. Ved hans siste giftemål er hans far oppført som Anders Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har funnet 2 Ole Andersen født i Løten på FS, og må så klart sjekkes.Ole f./dpt? 8/10 1775, Anders Knudsen (Kolbol, vet ikke helt hvordan jeg skal lese det navnet, mulig med ø ?) og Johanne Kieldsdatter (Hoff).dpt. 15/6 1777 Ole, Anders Knudtsen og Kari Oudensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Anders Knudsen Kolbol, fca. 1736 og far Knud Olsen Kolbol ble gift 23/10 1766 Løten med Johanne Kielsdt., fca. 1741 og far Kiel Pedersen Hoff og Marte Knudsdt.Anders Knudsen gift 2/11 1764 Løten med Kari Ouensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Årstadvold

Hei Berit. Takk for interessen og assistansen. Du har jo funnet to mulige personer ser jeg. Jeg har følgende opplysninger om Ole Andersen som muligens kan interessere både deg og andre: Ole ble gift første gang fra Stiklestadvald i Verdal 13.10.1799 (21 s. etter Trinitatis), men bruden døde dagen etter bryllyppet. 7.11.1802: Enkemann og dragon Ole Andersen Nord-Lyng gift med Brynhild Jonsdtr. Lyng. Som en av fadderne er oppført Anders Knudsen Øren. Kan det være hans far, som også har flyttet til Verdal? I gifteregistret finner vi nemlig i desember 1788 at enkemann Anders Knudsen Bjertnes blir gift med enke Marit Olsdtr. Øren. Ved folketelllinga 1801 er Anders strandsitter under Borgen på Verdalsøra, oppgitt alder 56 år. Alderen kan jo passe til den Anders som blir gift i Løten i 1764 med Kari Ouensdtr. Da Anders dør på Bjartnes i 1805 er fødselsåret oppgitt til 1744. Er det mulig å finne evt. utflytning fra Løten for Anders Knudsen. Er Kari Ouensdtr. død før 1888? (Hun finnes ikke i Ft. 1801). Er takknemlig for videre hjelp. (kan opplyse at jeg er på leiting etter min tipp-tippoldefar). Mvh Magne Årstadvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre så finnes det ikke ut- innflyttede før 1814 for Løten, og det gjelder vel også for det meste av landet.Jeg vet ikke, men kanskje finnes det bygdebøker fra Løten ? Problemet er jo også, hvilken gård ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Av de 2 Ole Andersen i innlegg 3, lar Ole døpt 8/10 1775 seg gjennfinne i Løten bygdebok. I bind 3, s 572, på garden Kolbuen bodde Anders Knutsen gm Johanne Kjellsdr. De står oppført med barna Knut 1767, Marte 1768, Kjell 1772, Ole 1775, Anna 1779 tvilling med Johanna. Det står ikke noe om hvor det ble barna.Anders var født i Kolbuen, døpt 15/8 1745, sønn av bygselmann Knut olsen og Marte Andersdr. Johanne kommer fra Hov, bind 2 s 584, datter av Kjell Pedersen og Marte Knutsdr. Hun står ikke med fødselsår, men er mellom Peder f 1738 og Knut f 1744 i barneflokken.Anders Knutsen var bygselmann i Kolbuen fra 1771 til 1784. Hvor det ble av han deretter sier ikke bygdeboka noe om, så det er mulig han tok med seg familien og flyttet til Verdal.Konklusjonen må bli at denne Ole Andersen passer, men det er ingen opplysninger som sier at der den du søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Årstadvold

Hei Sverre Søgaard. Det ser ut som du har satt meg på sporet til de rette personene. I dødereg. for Verdal finnes Johanna Kieldsdtr. 42 år, fra Lieuthen død i 1784 (dato ikke tydet p.g.a. utydelig skrift).Takk for god hjelp.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.