Gå til innhold
Arkivverket

[#26194] Oluf Mogenson, d. ca 1585, sogneprest i Kinn, SoFj


Gjest Hasse Teigen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hasse Teigen

Oluf Mogenson, d. ca 1585, sogneprest i KinnOluf studerte i 1548 i Rostock. I 1551 vart han sogneprest i Kinn og vart i embetet til 1585. Oluf skal ha vore gift med Sunniva, som døde i februar 1572 i Bergen. Dei hadde borna Abel, Mogens, Kristina og Maritte. Sonen Abel Olufson tok over etter faren i 1585.Albert Joleik fortel i Bygdebok for Bremanger, at Oluf kom frå Lofoten.Finst det nokon forbindelse mellom sognepresten i Kinn, Oluf Mogenson og Mogens Olufson, sogneprest i Salten frå 1563 til 1589?Helsing Hasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er vel tvilsomt om Oluf Mogensen i Kinn kan være sønn av Mogens Olufsen i Lofoten. Som student i Rostock i 1548 må en anta at Oluf Mogensen var født på 1520-tallet. Faren hans er neppe født etter 1500, og kan vanskelig ha vært fungerende sokneprest i 1589.Like vanskelig gjør kronologien det å anta at Mogens Olufsen i Lofoten er sønn av Oluf M. i Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Finnes det noen kobling her til sogneprest i Melhus Anders Mogenson (ca. 1590- ca 1652) far til Helle Andersdatter som ble gift med sogneprest i Melhus Ole Mentzsøn Darre?Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olaf Thorstensen

Siden jeg er direkte etterkommer av Oluff Mogenssen snakket for noen år tilbake med sogneprest Stub-Haug i Kinn (Flora) han var safen sin og hentet opp en såkalt 'kallsbok' han tok kopier av denne og sendte til meg. der står som følger 1. Oluff Mogenssen Sokneprest i Kinn i Sundfjords prosti. 1551-1585. ( I Kallsboken Series pastorum lorei i Kinn står som følger slik jeg tolker det: 9. Ole Moensen af Lofoden blev ordinert 1551 og var sognens prest i 34 år.) (Det er noe uoverensstemmende med navnene men det er sikkert at det er samme mann. Siden det er håndskrevet gotisk skrift er det ikke så lett å tyde.) 10. Abel Olsen, nu søn af forrige, var kapelan på kaldet omtrendt 1 aar, fik derefter xxxxx på kaldet; men efter 3 Aars tjenste blev han forflyttet til Eids prestegjeld i Nordford prosti.) Olaf Thortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Folket i Kinn visste vel godt skilnad på Lofoten og Salten, og dersom kallsboka si opplysninga om Oluf Mogensson sitt opphav er rett, som ho godt kan vere, kom han fra Lofoten.Hustru Synneve i Bergen var tvillaust gift med ein Oluf Mogensson, som nemnt av Absalon Pederson Beier, men neppe presten, for då ville Absalon ha kalt han herr. Kronologisk tilhøve tilseier ellers at hustru Synneve (datter av lågadelsmannen Povel Jonson av den sunnmørske Synnesætta) var ein god del eldre enn herr Oluf i Kinn. Eg arbeider med ein hypotese om at ho var gift med adelsmannen og lagmannen i Trondheim Oluf Mogensson (døydde 1550/51). Hustru Synneve hadde ellers bare eitt barn, hustru Kirstine, gift med bergensrådmannen Oluf Andersson Søgn, søskenbarnet til herr Absalon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne W. Holm

Litt supplement som jeg har etter min bestefars opptegnelser: ' Oluf Mogensen, prest i Kinn ikr. 1550, var ein av dei gutane som bisp Geble Pedersson tok ut og kosta opplæring på til å få skikelege protestantiske prestar etter reformasjonen. Han var sokneprest i Kinn til han døydde. Om Mogens, far hans, var fra Kinn er ikkje opplyst.' ( kilde har jeg ikke tatt tid til å se etter.) Så litt tankespinn til spørsmålet om hvem kona hans var: eldste sønn het Abel, og det kan vel være at dette er en forvanskning av Geble, hans velgjører. Men det kan jo også tenkes at han ønsket å kalle opp svigerfaren først, og at Abel dermed er en forvanskning av Absalon? Datteren til Abel var gift med Christen Wittrup som var fut i Nordfjord og senere borger og rådmann i Bergen. Abels sønn Mogens var meget uheldig i sitt private liv, og måtte to ganger ha svogeren til å gå i forbønn for seg. I den siste prosessen ber Wittrup om nåde ' både for hans fattige moderløsse Børnss oc hans gamble fine(fornemme) forældris skyld'. Dette tyder jo på at den godeste Mogens ikke var helt uten forbindelser! Dessuten, kjente barn etter Mogens Abelsen er Berette og Absalon. Beste hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.