Gå til innhold
Arkivverket

[#26201] Synnøve Larsdtr F1762 Veøy, Romsdal


Gjest Hugo Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Her var det dessverre svært få opplysninger som utgangspunkt, men jeg er ganske sikkert på at det er Øvre Våge på Vågstranda i Veøy prestegjeld du mener. Lenke I FT 1801 er Synnøve Larsdtr. opplyst å være 39 år, - med tre barn fra første ekteskap: Marit 22 år, Ingrid 18 år og Ole 16 år. Synnøves oppgitte alder er det grunn til å tvile på. Kirkeboka opplyser at Synnøve Larsdtr. ble døpt 23/10 1749 med far Lars Sjursen Kjølset. Mor var Ingrid Olsdtr. Da Synnøve ble konfirmert i 1767, bodde både hun og foreldrene på Ø. Våge.I sammenheng med denne familien skal også nevnes Ole Iversen Skare Ø. Våge som ”Veø II” sier var gift med Marit Olsdtr. De ble foreldre til Søren Olsen Ø.Våge, 40 år i 1801, Synnøves Larsdtr.s første ektemann. Ole Iversen Ø.Våge døde 55 år gammel og ble ifølge kirkebok for Veøy begravet 20/6 1788.Nå kommer det som kompliserer bildet:Kirkeboka opplyser at Ole Iversen Ø.Våge ble far til en sønn Ole Olsen Våge i 1785. Denne opplysningen stemmer med at Synnøve Larsdtr. i sitt første ekteskap fikk sønnen Ole Olsen som var 16 år i 1801. Dermed er det lett å trekke den konklusjonen at Synnøve først var gift med Ole Iversen Ø.Våge og deretter hans sønn Søren Olsen Ø.Våge, men det ville være i drøyeste laget. Da er det mer sannsynlig at det dreier seg om to personer med samme navn.Her trengs det innspill fra flere interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Siden spørsmålsstilleren er fraværende, kan jeg tilføye:Kirkebok for Veøy opplyser at Synnøve Larsdtr.s mor Ingrid Olsdtr. Ø.Våge døde 76 år gammel og ble begravet 15/6 1794.Derimot gir kirkeboka, så langt jeg kan se, ingen opplysninger om Synnøve Larsdtr.s første ekteskap eller om hennes to døtre Marit Olsdtr. f. ca. 1779 og Ingrid Olsdtr. f. ca. 1783. Det kan kanskje være en idé å søke opplysninger om dette i kirkebok for Vold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.