Gå til innhold
Arkivverket

[#26207] Svend Johannesen, Kongsberg f. ca. 1816 bosatt Solum, Hjartdal og Rauland?


Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Svend Johannesen f.ca. 1816, KongsbergJeg finner en Svend Johennesen døpt 19/7 1817 på Kongsberg med foreldre: Johannes Svendsen og Marthe Baalsdtr. Vet ikke om dette er rett Svend. En Johannes Svendsen gifter seg i Kongsberg 27/12 1788 med Marthe Olsdatter, muligens de som er nevnt i 1801 tellingen i 7-de Tver-gade no 232.Han gift for 1.gang, hun 2. Han er far til Johanne Mathea Svendsdatter f. 26/2 1842, Solum, Telemark. Han var da gift med Johanne Matheas mor Marthe Maria Pedersdatter fra Solum.De fikk også et dødfødt guttebarn 30 mai 1839 Hjartdal, Marthe 8 juni 1840, Hjartdal.Når Marthe Maria Pedersdatter og Svend Johannesen gifter seg i Hjardal 12 mai 1839, så er en av forloverne Hans Olsen Glittenberg.Hjartdal kirkeboks tilgangslister for innkommne til sognet 1839: Marthe Maria Pedersdatter Kleven, 26 år, hvorfra ankomne: Solum , med attest av 10 april 1839 og Svend Johannesen 23 år, skomager, hvorfra ankomne: Kongsberg, attest af 12 april 1839. En Svend Svendsen ble født i Hjardal 26 juni 1847, død 1847, Far: Svend Johannesen, mor: Kristine Olsdatter. Anne Svendsdatter f. 27 november 1847, Foreldre: Svend Johannesen og Marin (sikkert skrivefeil) Kristine Hansdatter.Viede 6 mai 1849 Hjartdal: Enkemand og skomager Svend Johannesen f. 20 sept. 1810 (?)og pige Maren Kristine Hansdatter Glittenberg f. 5 januar 1817(?) Fedre: Johannes Svendsen og Hans GLittenberg. Klarer ikke å lese alt tydelig her... Marthe Maria Pedersdatter døde 15 mars 1845.Hans Svendsen født 11/11 1850, Foreldre: Svend johannesen og Maren kristine Hansdatter.Mari Svendsdatter f. 8/1 1852 Foreldre: Svend Johannesen og Maren Christine Hansdatter.Hans Svendsen 1/10 1854 Foreldre: Svend Johannesen og Maren Christine Hansdatter.Ole Svendsen 10/8 1858 Foreldre: Svend Johannesen og Kristine hansdatter.Johanne Mathea Svendsdatter Storli konfirmeres i Rauland (Vinje kirkebok) 17/10 1858. Hun er i 1865 tellingen i Botne(Vestfold) En fraskilt skomaker Svend johannesen, 45 år er å finne i Kongsberg i 1865-tellingen. Er dette riktig Svend?Det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med er : Opphavet til Svend og når han døde, fikk han flere barn, og med andre enn Marthe Maria og Maren Kristine?Faren til siste hustru var forlover i første bryllup, var hans datter(siste hustru) muligens en venninde med første hustru?Jeg prøver å samle trådene i dette, men føler ikke at jeg har oversikten.Er moren til Svend ,Marthe Baalsdatter eller Marthe Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Jeg har så vidt kommet inn på Svens Johannesen i andre etterlysninger, se tema 11827 og 14149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

er at dette ikke ble så veldig oversiktig, men kommer med spørsmålene igjen: En fraskilt skomaker Svend johannesen, 45 år er å finne i Kongsberg i 1865-tellingen. Er dette riktig Svend? Det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med er : Opphavet til Svend og når han døde, fikk han flere barn, og med andre enn Marthe Maria og Maren Kristine?Faren til siste hustru var forlover i første bryllup, var hans datter(siste hustru) muligens en venninde med første hustru?Er moren til Svend ,Marthe Baalsdatter eller Marthe Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.