Gå til innhold
Arkivverket

[#26212] Gammel bok med gotisk skrift


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har arvet en gammel bok etter min farmor. Den er skrevet med gotisk skrift, men det staar ikke hvilket aarstall den ble utgidt.Den heter 'Kogebog for Land og By 7de forögede Oplag af for Landsbygden' Forfatteren er Marie Landmark og den er utgidt i Bergen av Lunde og Co.s ForlagEr det noen som kan si meg naar denne boka kan vaere utgidt?My artig lesestoff forresten, gode raad hvordan kona skal holde sin mann hjemme, osv. ..Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Ved å søke på BIBSYS, alle bibliotek, på Landmark, Marie får jeg opp 14 treff fra 1892 til 2002! Det siste er et opptrykk av 20.utgave fra 1920. Allerede i 1900 var hun oppe i 10. opplag. Legger ved lenke til BIBSYS så kan du se litt selv. Den hørtes morsom ut.Hilsen Wenchehttp://www.bibsys.no/bibsys.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, det var artig. Ettersom dette er 7. opplag, maa den ha kommet ut engang imellom 1882 og 1900. Det er mye mulig at det var min oldemors bok.Den er ellers en velbrukt bok, da knapt en side henger sammen med en annen.Bak i boka staar det 'forholdet mellem gammelt og nyt Maal og Vaegt' Her staar det (tror jeg) 'en Liter = 4 Pegle'Har aldri hört om 'Pegle'mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Kjellaug!Jeg kan ikke hjelpe deg med å finne ut noe om boken, men jeg ville bare oppfordre deg til å få noen til å scanne alle sidene, og lagre de på en CDrom! Dermed kan du bla i boken,uten å skade sidene.Spennende i allefall!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til Wenche, tenkte ikke aa kikke i ordlisten-:)Til Torunn, ja, der ga du meg en god ide. Men jeg faar da det litt om litt da, det er jo 237 sider i boken. Jeg arvet og en gammel bibel i gotisk skrift, men den er yngre for der tror jeg det staar 1920. Visste ikke at de trykte i gotisk skrift saa sent. Naar ble det slutt paa forresten?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Det bur ei eldre Marie på garden Landmark i Finnås 1 1900. Ho er frå Askvold i Sunnfjord. Men eg anar ikkje om ho skreiv kokebok...Finn ho ikkje død her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Marie-:) Det er uten tvil den rette Marie, naa kan jeg skjönne hvorfor hun gav slike artige raad for aa holde mannen inne! LenkeLinken din virket dessverre ikke, men ettersom du sa hvor jeg skulle finne henne, var ikke det noe problem. For at en link skal virke, maa du klikke deg helt inn paa personen.Den 17. kommer vi til R.neset, haaper paa fint vaer-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nu er jeg vakker nu er jeg god nu når jeg knapt eier tre pegler blod. Var det Wergeland som skrev dette da han lå på det siste? Sig--- ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den har jeg ikke hört för-:)Det var faktisk förste gang jeg hadde hört om pgler da jeg saag det i denne boken.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.