Gå til innhold
Arkivverket

[#26215] Hvor er Slatjin


Gjest Kari G Boisvert
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari G Boisvert

Jeg prøver å finne noen mennesker som kom fra Norge hit til USA, men opplysningene er veldig skrinne. Jeg har en Ole (Olaf) E Berg(e). Han var født i desember 1867, ifølge familietradisjon et sted som høres ut som Slatjin. Han emmigrerte i 1888. Er det noen som har tips og råd? Jeg har et annet spørsmål også, men jeg tar det i en separat post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva heter 'noen mennesker', kom de samtidig med Olaf/Ole?Var han gift før han dro, mend hvem, hva het barna. Hvor slo han seg ned etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari G Boisvert

Denne posten gjelder Ole (Olaf) E (vet ikke hva farsnavn/mellomnavn er) Berg(e). Han ble født i desember 1867 og det eneste jeg har som kan minne om et stedsnavn, er at det er nevnt 'Slatjin'. Han emmigrerte i 1888 og jeg vet ikke om han var alene eller med søsken/foreldre. Han døde 19. mai 1901, ikke helt sikker på hvor. Han hadde eiendom i Clay County, Minnesota. Han giftet seg med Olina/Lena/Lina (variasjoner av navnet som det ble brukt her) Thompson 26. juni 1894 i Ada, Norman Cty, Minnesota. De fikk fire barn: Clara Elvina (mai 1895), Alfred Berg (19. august 1897), John Oliver (18. juni 1899), Olaf Helmer Berg (6. september 1901). Vet ikke om det hjelper, det er jo ikke så mye å gå på, men jeg er takknemlig for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Bare t forslag til en kandidat Lenke Ole Berg 21 år, Trondhjem, reiser 1888, trorlig sammen med Peter Strand til 'East Saginav Mehg' (Michigan) . Ser samtidig at det er flere i samme følge som drar til samme sted. de kommer fra Strinden......Slatjin ...hva tror du?Jeg har ikke sjekket andre utreisehavner enn Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

'Slatjin' - er det med tilnærma norske lydar for bokstavane, eller tilnærma amerikanske? Kva staving er det trykk på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari G Boisvert

Det er nok amerikansk uttale, selv om jeg ikke kan forestille meg hvordan de fikk det. Jeg er ikke sikker på hvilken stavelse trykket er, jeg har bare sett det i skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

DA er det bare å komme med en liten brainstorming skjønner jegSlatjin=Slattum i Nittedal?Slatjin=Slæt......./Slet.....Jeg er nok redd for at dette er å begynne i gal ende av problemet.Har du funnet ham i tellinga for 1900? Det skal du finne navnet hans slik at vi får avklart skrivemåte.-----Har du tatt en titt på vigselspapirene hans? Det bør være mer å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være Slætten på Hittern i trøndelag. Der finnes det også en gård som heter Berget ?Skrivemåten med tjin får meg til å tenke på den trønderske n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg klamrer meg litt fast til denne Hr.Evenson Berge slik at vi kan få sjekket ham ut av saken.-----Minnesota Nat.IndexName: Ole Evenson BergeCounty: PolkReel: 9Code: 21Volume: EPage: 572Document Type: Final PapersYears: 1889 -1891Numbers: 1-608DAta:25 April 1995/ Loose Nat. Papers-----I samme reg. og på samme nat.dag dukker det opp en Ole Ellefsen Berge, også han i Polk, men han legger vi til side så lenge. Forresten kan han være den andre Ole E.Berge som kjøper land i Polk. Vel kanskje du plutselig har 2 kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Denne Ole Berg Lenke som jeg tidligere nente ankommer New York den 12.april 1888 (Kilde Ancestry). Det finnes ingen annen som passer inn enn han til New York.Han er kanskje verdt å sjekke nærmere siden han står med Trondhjem som bopel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er nok kandidatene Ellefson eller Evenson på ferde igjen, i grenseland mellom Wisconsin og Minnesota vil jeg tro.-----Wisconsin land recordsName: OLE E BERGLand Office: WAUSAUSequence #: 1Document Number: 4023Total Acres: 40Misc. Doc. Nr.: 7007Signature: YesCanceled Document: NoIssue Date: October 04, 1900Mineral Rights Reserved: NoMetes and Bounds: NoStatutory Reference: 12 Stat. 392Multiple Warantee Names: NoAct or Treaty: May 20, 1862Multiple Patentee Names: NoEntry Classification: Homestead Entry OriginalLand Description: 1 SWNE 4TH PM - 1831 MINNESOTA/WISCONSIN No 34 N 6 E 1-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari G Boisvert

Jeg leser så øyet blir stort og vått. Jeg har funnet de forskjellige county'ene. Clay og Polk er nesten naboer, bare ett county imellom. Lincoln er ganske mye lenger syd, men man vet jo aldri. Jeg skal sjekke i folketelling i Norge og USA og se om jeg finner ham. Er han i Norge kan han ikke være i USA, og hvis jeg finner Ole Berge i ett av countyene i USA finner jeg vel familiemedlemmer og kan resonere meg frem. Tusen takk for hjelpen så langt. Jeg skal melde om hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det finnes en Ole E.Berge i Minnesota censusen for 1900, men jeg har ingen muligheter til å slå opp. Kanskjee noen andre har? Jeg synes spesielt at denne Evenson er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Polk County 1896 'who lived here' http://crookston.net/polkcountyplat.htm-----Berg, Ole Evenson 23 Rose Bud township 147/40, Polk County Minnesota-----Da vil jeg tro at det betyr at denne Evenson var født ca. 1874, men du skal ta opplsyningen om det med en liten klype salt. Du har iallefall et stedsnavn slik at du event. kan sjekke ut denne karen nærmere.Du kan bla deg frem til Rose Bud township, men jeg er ikke helt sikkert på at andre familiemedlemmer er indexert, dvs. hans datter født i 1895 og kone.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei!Ole Berg (f. 1867, imm. 1888) finnes i 1900-Census bosatt i Viding Township, Clay Co., Minnesota sammen med kona Lena (f. 1876 i Iowa av norske foreldre) og barna Clara E., Alfred og John O.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Ole Berg som i 1900 finnes i Viding township i Clay county i Minnesota er født i Norge i desember 1867. Han innvandret i 1888. Ole og Lena har vært gift i 6 år. Fått 3 barn som alle er i live.Ole Berg har i 1900 en nabo som heter Lars Berg. Født i Norge i Oktober 1864 - innvandret 1886. En mulig bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Boisvert

Jeg har hørt om disse mulighetene fra familie og lurer på om det da er en annen Ole E Berg enn den i Polk. Han kan jo ha eiendom i et county og bo i et annet, men hvor sansynlig er det? Spørsmålet er vel om det også finnes en Ole E Berg i Polk. Navnene på innføringen fra Clay stemmer med navnene i min familie; kona het Oline/Lena/Line og barna Clara Elvina, Alfred, John Oliver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt 'din' Ole som er å finne i Clay County i census 1900. Jeg foreslår at du kontakter Lenke og ber om å få tilsendt hans dødsattest. Du vet jo hvor og når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Clay County death index finnes på nett, men for å få vite mer om hva som står om Ole må du nok bestille papirene.Jeg fant ham på side 2. Vil du se selv går du inn her Lenke , les texten før du klikker på det grønne merket. Det tok 'år og dag' på min trege maskin, men jeg fant ham som:Berg, Ole E.Død 19.mai 1901Book: cPage: 6Line: 22-----Nederst på siden står det hvor du kan bestille kopi av dødsattesten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg er ganske så sikker på at dtte er Ole, synes du skal bestille papirene.-----Minnesota nat.indexName: Ole E. BergeCounty: NormanReel: 1Code: 2Volume: 2Page: 200Document Type: Declaration of IntentionYears: 1888 -1901Numbers: 1-462-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ole (Halvorsen)Eriksen Berge f. 1868, fra Høgsfjord, over Stavanger Lenke ukjent år.Merknad: 'UTV.I SLUTTEN AV 80-ÅRA? TIL IOWA S.T.ERIK HA'-----Du har også en kandidat i innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.