Gå til innhold
Arkivverket

[#26217] Hyland/Nyland/Thjland


Gjest Kari G Boisvert
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari G Boisvert

Det er utrolig hvor forvrengt navn blir når de kommer hit til USA. Jeg leter etter Albert Thompson, f. mars 1842 i Norge; hans kone Johanna Høiland, født 10. juni 1845 i Stavanger. Gift ca mars 1866 i Norge. Fikk tre barn i Norge, 'Andrew', Thomas 16.6.1868, Betsy 24.6.1870 og et av fødestedene er nevt Hyland/Nyland/Thjland. De emmigrerte 1872/73. Jeg har ikke vært istand til å finne noe i emmigrasjonsprotokoller, etc. online. Jeg finner en oppføring for Albert Thomsen i FT 1865 for Bergen og grunnen til at jeg fester meg ved den er at hans foreldres navn (Thomas og Oline er navn Albert og Johanna bruker på sine barn.) Jeg skal til Norge i februar og vil ha litt til til å 'grave' da, men det hadde vært fint å få noen tips og råd på forhånd. Hvis noen trenger oppslag i Ancestry kan jeg kanskje gjøre gjengjeld sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari G Boisvert

De får fire barn i Story County, Iowa, og så ett i Minnesota hvor begge foreldrene dør. Er ikke helt sikker på hvor i Minnesota, jeg har et sted nevnt som Pearly og et annet som Litchfield, men det kan også være i North Dakota. Jeg kjenner etterkommere, men de vet ikke så mye mer heller. Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark
Lenke Er det denne du har funnet? Trolig reiste de fra Stavanger, og der brant politistasjonen i 1929. Derfor er der ikke komplette lister over utvandrere,bare rekonstruerte. Sig---
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari G Boisvert

Kan man finne de rekonstruerte listene da, eller er de i Stavanger? Jeg skal til Østlandet (første barnebarnet) i februar og har ikke tid til stavangertur. Kan jeg finne noe i Oslo eller Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari G Boisvert

Det stemmer nok med alders-spriken, men jeg vet ikke hvor pålitelig kilden for alderen herfra er derfor prøver jeg alle mulige 'hits'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch: Andreas f. 30/6 1866 -----Thomas f. 4/6 1868 ------- Bergitte f. 24/6 1870. Alle tre født i Nærbø, Rogaland. Foreldrene het Albret Torkelsen og Johanna Andreasdt.Albret og Johanna skal også ha blitt gift samme sted i 1865, ingen dato.Kan dette være dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari G Boisvert

Det ser absolutt ut som det kan være dem, Berit. Jeg skal sjekke litt mer og 'rapportere' tilbake. Tusen takk så langt alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari G Boisvert

Sigbjørn... Takket være linken til de rekonstruerte listene har jeg funnet familiens utreise. Jeg var opptatt av å forsikre meg om at de ikke ble i Norge, men nå er det bekreftet at den familien som Berit fant på Family Search faktisk reiste til USA. Jeg skal lete mer i opptegnelser her, men dette er veldig lovende. De oppgir også morens foreldre i kommentarfeltet, og det er jo fantastisk. Disse 12 timene har virkelig løsnet knuter for meg. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.