Gå til innhold
Arkivverket

[#26241] Karl Martin Pedersen, f. 1867 i Buksnes


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Omkring 1915 kom bakeren Karl Martin Pedersen til Sortland sammen med kona, Kristine Dorthea Larsen, og tre barn (Johan, Bernhard og Karen), født i Buksnes fra 1897 til 1905. Karl Martin var født 01.01.1867 i Buksnes, og i FT1875 er han pleiesønn hos Bård Rasmussen/Hanna Kristoffersdtr på Steine. Men hvem var foreldrene hans?Jeg mangler også foreldre og fødested på Kristine, født 1863, og skulle gjerne visst når de gifta seg, og om de fikk mer enn tre barn i Buksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Den er observert, men jeg har fødselsår fra 1863 til 1872 på Kristine (fra valgmanntall), og trenger opplysningene fra vigselen for å være sikker. Eller er du sikker på annet grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

I konfirmasjonslistene fant jeg følgende opplysninger om Karl Martin Pedersen:Konfirmert som nr.10 i 1883, født 01.01.1869, døpt 28.03.1869 av foreldre Peder Andersen og Emalie B. Rasmusdtr. Fødested var Stamsund. Klarer ikke helt å tyde bosted (svært liten skrift), kan ligne på Steine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg finner ikke noen vigsel mellom Karl Martin Pedersen / Kristine Dorothea Larsen i klokkerboken for Buksnes (881.C03 og 881.C04), heller ikke Kristine's konfirmasjon.Jeg ser nå i innlegg 2 at Kristine er født i Hol - sannsynligvis har konfirmasjon/vielse foregått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Har i mellomtida funnet dødsfallet til Kristine, og der er hun oppgitt født 02.02.1873. Ser mer og mer ut som det er dama fra Hol. Flott innsats fra dere - takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.