Gå til innhold
Arkivverket

[#26251] Berte (Brite) Olsdatter Uri, født ca, 1695 Nordal, Møre og Romsdal


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Jeg lurer på om noen har noen flere opplysninger om denne damen. Berte ble gift med Serkver Serkversen Fjørstad på Stranda, i følge opplysninger fra Stranda bøkene fikk de 3 barn, Brit født 1746 og barna Mons og Elen født i 1748. Hun ble enke og giftet seg på nytt i 1750 med Iver Helgesen Ous. Finner ikke noe om henne under gården Uri i Nordal (Valldal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Jau da, Hanne. I Norddal Bygdebøker, del II, side 848, nr. 154 og 156 finn du denne dama. Men det står heller ikkje der kvar ho kom i frå. Men det står om begge ekteskapa hennar, og når ho er fødd og døydde. Om du ikkje har tilgong til bøkene kan eg skriva av dette til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk for svaret, men de opplysningene i Nordal bøkene har jeg, også de fra Stranda bøkene. Men jeg håpet og komme meg en generasjon bakover på henne og muligens finne hvem foreldrene var. Faren må jo sannsynligvis være en Ole, men med det har jeg jo ikke så mye å gå etter, og det fantes nok Ole'r rundt omkring på den tiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Det er ujamnt med opplysningar for før 1700 i Norddalsbøkene, eg trur ikkje det er særleg håp om å komme særleg lengre. Eg kjenner dei lokale og kan bla litt dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Erik og takk til deg også. Om du har noen tips angående Ole i bøkene som kunne passe som far så ville det vært fint. Skal sjekke på biblioteket lørdag hvor langt tilbake kirkebøkene for Norddal går, men jeg tror heller ikke det er så veldig mye håp om å komme videre med henne. Men man kan jo være litt optimistisk i det lengste. Det kunne jo være noen som vet noe mer en det som står i Norddal bøkene. De bøkene er vel også begynt å bli noen år gamle om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Norddal Ættebok kom i ny utgåve ca 1997 (første utgåve 1950), men så vidt eg hugsar er berre nye generasjoner etter 1950 innført, det vart ikkje forska på eldre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Takk for det, vel da får vil vel bare 'parkere' henne så lenge, kan jo prøve å se om det finnes noen skifter. Men det er vel lite trolig det finnes noen opplysninger om hvor hun kom fra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik Døving

I Ættebok for Norddal, Uri 154 og 156 er Brite oppført, først gift med Mogens (Mons) Hovers Uri, deretter med Serkver S. Fievelstad (ikkje Fjørstad, f. 1718) som ho fekk 3 born med: Brite (1743), Eli og Mons (1748). Under 154 er ho oppført med åra 1691-1761, medan under 156 er ho oppført med 1695-1777. De betyr at ho var 53/57 år gammal då ho fekk dei to siste borna, kanskje mogleg, men uansett merkeleg. Serkver var 23/27 år yngre enn ho, også litt påfallande om ikkje sjelden på den tida.Under Uri er det ikkje meir å finne om henne, bortsett frå at faren heitte Ole eller noko slikt. Det er ingen Ole på Uri som passar med alderen. Dersom du ønskjer å gå bakover, må du ut på leiting etter ein passande Ole, dvs. bla gjennom Ættebok for Norddal, Stranda og evt. Sunnylven/Geiranger. Kanskje begynne med dei nærmaste gardane i Valldalen (Valdal, Døving, Muri, Sylte, Myklebust, Bjørstad etc) og så lenger utover. Uansett trur eg dessverre sjansen for å finne noko er liten.Det er uansett litt påfallande at ei enke på 50 gifta seg opp at så langt vekk som Stranda (som var ei lang reise den gongen), og dessuten med ein husmann på 24 år. Kanskje var ho frå Stranda? Var det nauda som dreiv ho vekk frå Uri? Til slutt gifta ho seg ein tredje gong, då var ho omkring 60.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk for innspillene her. Det er jo en mulighet for at hun kan være født noe senere enn det som er oppgitt siden hun fikk barn i 1748. Så om vi regner ca. 1700 da er hun 48 år når de siste blir født. Jeg vet at skrivemåten på Fjørstad har variert opp gjennom tidene, så i mine papirer er han innført som Fivelstad, jeg skrev det som Fjørstad her for at de fleste nok ville dra kjensel på det navnet. Jeg trodde egentlig at det var vanlig at litt yngre menn giftet seg med eldre enker på den tiden, men det var vel for å få en gård å flytte til i mange tilfeller. Her var det jo Brite som flyttet til Stranda, så akkurat den vinklingen hadde jeg nok oversett. Kan jo prøve kirkebøkene både for Norddal og Stranda for å se om hun finnes født rundt 1700 eller senere. Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Eg går ut ifrå at du veit at Fivelstad og Fjørstad er to forskjellige stader. Fivelstad er i Norangsdalen og Fjørstad på Stranda. Men eg har vore borti i eldre dokument (kyrkjebøker/skifteprotokollar o.l.) at Fjørstad har vore skreve som Fjærildstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

I følgje bygdeboka for Norddal vart det halde skifte etter Brite Olsdtr sin første mann, Mons Hoverson, 16 sept 1740. Eg ville ha sjekka dette skiftet. Det var ikkje så uvanleg at enkjene valde ein bror som lovverge. Andre slektningar kan óg vere nytta som formyndarar for dei tre borna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Ikkje usannsynleg at Fivelstad er feil avskrift for Fjærilstad (Fjørstad) - den som skreiv av kyrkjeboka var kanskje ikkje kjent med alternativ skrivemåte for Fjørstad, her må ein nok til kjeldene for å vere sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Harald, Tor og Erik igjen. Vel jeg var ikke klar over at Fivelstad og Fjørstad var to forskjellige plasser. Men jeg finner han innført i Stranda bøkene som Serkvid Serkvidsen Fjørstad, født 1718 som uplassert bruker under Myklebust. Han står så igjen innført under Fjørstad H. som sønn av Serkvid Olsen Fjørstad og ukjent kone. Har i grunnen regnet med at dette var rett siden navnet ikke er blant de vanligste. Skal sjekke det skiftet etter Mons i 1740 og se om der er noe å hente. Det blir vel ikke før over jul antar jeg. Så en God Jul til dere alle som har hjulpet meg her. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.