Gå til innhold
Arkivverket

[#26258] Peder Andersen 'Bergshus' - Ringsaker


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

2. PE(DE)R ANDERSSON BERGSHUS(?) f. i Ringsaker Barn med 3. ELI IVARSDOTTER STORDALEN(?) f. 02.05.1790, d. 11.10.1872 som legdslem i Vardal. I 1829 budde Eli på plass under Bekken. Ymbjør var Eli sitt fjerde barn, men det ser ut til at nokre av dei andre barna hennes ikkje er fødde (og døypte) i Sel. Den eldste(?) var truleg Ole, fødd 02.10.1820. Far hans var Jon Niklasson. Han blir husmann i Vardal, der Eli dør. I folketeljinga i 1865 er ho kalla Olsdotter, men i dødslistene er ho ført som Ivarsdotter (som er det rette). Dotter: a YMBJØR f. 10.07.1829, døypt 09.08. (1.) Fadd: Mikkel Hansstugu, Jehans Bekkeneie, Paul Bekken, Kari Olsd Rusten, Anne Persd RustenB e s t e f o r e l d r e:4. ANDERS (BERGSHUS?) Vi har ingen opplysningar om folk i Ringsaker. I folketeljinga i 1801 er det ingen gård med det namnet, men det kan vere Bergoust. I Ringsaker finn vi berre ein med namnet Peder Andersen, 3 år, og husmannsson på plass under Tande. Men ”vår” Peder kan godt vere fødd etter 1801.Er det har opplysninger som gjør at jeg kan få stedfestet denne Peder Andersen 'Bergshus' i Ringsaker el. evt. i nabokommunene?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Vilhelmsen

Hei ! For å kunne hjelpe må du nok gi oss litt mer informasjon. Du nevner ingenting om Eli var gift med denne Peder eller ei ? Eli hadde flere barn forstår jeg, men med Peder hadde hun bare Ymbjør f 1829 i Sel ?Er det da slik at den eneste informasjon du har om Peder Andersen Berghus fra Ringsaker,er fra kirkeboken der han bli utlagt som barnefar til Ymbjør f 1829 med mor Eli Iversdatter. Korriger meg hvis jeg tar feil !Jeg vil si det finnes flere Peder Andersen i Ringsaker 1801 som kan ha blitt far i 1829, men siden du ikke har noen alder blir det værre.Berghus kan godt være Bergoust, det er jeg enig i. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Eli og Peder var ikke gift. Og såvidt jeg har bragt på det rene så hadde de kun dette barnet sammen. Ymbjør/Ingeborg var forøvrig Eli's 4. leiermål. Når det gjelder Peder så har jeg ikke flere opplysninger om han en det som er oppgitt i kirkeboka ved datterens fødsel. Jeg vet ikke om han flyttet ut fra Ringsaker. Om han ble boende nord i Gudbrandsdalen eller om har fortsatte nordover eller evt. vestover. Derfor etterlysningen her i dette forum. Jeg antar han bør være født rundt 1800, men en kan jo aldri være sikker.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Myhre

Hei Stein, det er Peder Andersen f. 1778 Midtfrengeie, og en uekte på Smestadeie samme år, en på Wenshoel 1781, en på Sæter 1781, en på Storbretteneie 1795 og en på Ø.Tandeeie i 1798. Aner ikke hvem som er din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.