Gå til innhold
Arkivverket

[#26267] Tysk ö kan ikke søkes på


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg søker etter Schrøder i 'Drengar innflytta til Bergen 1671-1760', men finner ingen, selv om jeg vet de er der. Så søker jeg på Schröder uten resultat, Schr*der, og får bare Schroder. Heller ikkke Schr* gir ønsket resultat. Det eneste som går å søke på er *der.Slik skal det vel ikke være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Ketil og dere andre. Nå har jeg fått greie på at dette er et problem som Digitalarkivet har planer om å løse. Det var det jeg trengte å få vite. Og jeg forstår hvorfor jeg kan søke på Schr og ikke Schr* slik som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

... men det er jo over 2 år siden DA forespeilet en løsning, hvis det er opplysningen i lenken i (5) du sikter til i (6), Kari. Kanskje vi kan få vite status nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

To år er lenge, ja! Kanskje Digitalarkivet har glemt hele problemet? Det er greitt nok at man kan komme rundt problemene når man husker på at de finnes. Men vanligvis vil man jo bare søke på f.eks. Schrøder, og så slå seg til ro med at disse ikke finnes når man ikke får treff. Og det er jo dumt. Det enkleste hadde vel vært å konvertere alle ö til ø. Men man kan jo ikke konvertere ü til y..Norsk er visst ikke så lett å hanskes med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me har eit problem her og eg er ikkje sikker på at det kjem til å bli løyst på ein fullgod måte. Grunnen er problemet ligg så djupt i systemet at alle databaser måtte regenererast både om me skulle søka på t.d. ö eller om dei vart omsette til ø. Men eg skal sjå om eg kan få til ei løysing som gjer at dei i alle høve vil koma med i søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.