Gå til innhold
Arkivverket

[#26271] Olava Olsdtr Hennes i Vesterålen


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

HeiHar funnet fram til at Ole Olsen og Karen Olsdtr på Hennes er foreldre til Olava OlsdtrJohan I. Borgos, Sortland, 03.12.2004 23:19 (2) har 2. Foreldrene til Olava Olsdtr var Ole Olsen og Karen Pøsdtr, Hennes.finner ingen Pøsdtr på Hennes har derfor lagt inn en peker her.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11866&gardpostnr=67&personpostnr=1048&merk=1048#ovre>Lenkepå trekilen fant jeg følgende Olava Olsdtr men hun var gift med en Jensen her er pekeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Kikk på tastaturet så ser du at p og ø er nærmeste naboer til høyre for o og l. Med andre ord, i en sein kveldstime blei Olsdtr til Pøsdtr. Tyrkleifer er ikke til å unngå iblant. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var ikke r trykkfeilen jeg tenkte på, men om Olava har vært gift to ganger eller? og om Ole er fra Bottenøy som trekilenoppsettet, antyder. Hun har på det oppsettet en bror som het Martinus og en søster som het Ellen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det blei i Hadsel født to jenter som fikk navnet Olava Olsdtr i 1803, den ene på Hennes, den andre utafor ekteskap på Ongstad. Trekilen-oppsettet har forveksla dem, så vidt jeg kan se. Videre, og det gjør ikke identifikasjonen lettere, faren til begge Olava'ene het Ole Olsen (ikke samme person), og igjen tror jeg Trekilen har en feil. Faren til Olava på Hennes var født på Kaljorda, meiner jeg. Ole Olsen på Brottøya (ikke Bottenøy) ser ut til å være en annen person. Jeg kan sjølsagt ikke si dette 100% sikkert. Hennes-folkene er imidlertid ei gårdmannslekt i flere generasjoner, mens de andre i bildet enten bor langt unna eller er mobile husmannspar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå denne pekeren finner du vel den andre Ole Olsen og som du antyder tidligere (noe jeg og hadde mistanker om) har han mikset disse to Ole Olsen sammen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Den rette Ole Olsen kom fra Kaljorda, ja, men hvorfor er det referanse til Taen, et heilt annet sted i bygda? Virker som det kan være enda ei sammenblanding ute og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå denne pekeren finner du vel den andre Ole Olsen og som du antyder tidligere (noe jeg og hadde mistanker om) har han mikset disse to Ole Olsen sammen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.