Gå til innhold
Arkivverket

[#26273] Utvandret til Amerika


Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

Er det noen som har kjennskp til en pike, Randi Amundsdatter, f. 28.07.1869, som utvandret til Amerika i 1891 ? Hun var dr. av pike Beret Syversdr., Bakkum i Gausdal. Det hadde vært interessant dersom noen kunne gi opplysninger om henne og hennes skjebne 'der over'. -- Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Da er det vel snakk om Randi Amundsdatter som i 1875 var fosterdatter på gården Snertingdalsberget .... [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70522&gardpostnr=724&personpostnr=4998#nedre>Lenke . Født på Svadsum S. Gausdal.Er det denne Randi mon tro som emigrerer i 1891? Det svikter litt på alderen og hun bor på Faaberg, men det finnes ingen annen som passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Glemte å si at noen hadde betalt for hennes overfart - prepaid. Kjenner du til noen andre der borte?Fant forøvrig denne på FS IGI-----RANDI AMUNDSENChristening: 08 AUG 1869 Ostre Gausdal,Father: AMUND OLSENMother: BERIT SYVERSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! Takk skal du ha.-- Ja, dette er nok rett pike, men jeg hadde håpet å finne ut hvordan det gikk med henne. Evt. om hun hadde ettterslekt der borte. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om hun levde i 1930 og hun brukte fornavnet Randi/Randy er det i hvert fall mulig å finne henne; det er totalt 86 med dette navnet født i Norge, herav noen få med passse alder.Som Nina sier i (3), hvem kunne hun ha reist til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

.. og selv om en søker etter fornavn Rand* født i Norge 1866-1871 er det ikke så mange å finne som fikk citizenship tidlig på '90-tallet.Avventer mer opplysninger om eventuell slekt, venner eller kanskje en kjæreste som hadde reist i forveien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du må ikke ta for god fisk at hun i det hele tatt dro til Boston, kan hende at hun ramlet av før det ......Du må nok gjøre en del research her hjemme først. Hadde hun noen kontakt med sin familie? Emigrerte noen av disse i forkant? Eller noen i hennes fosterfamilie? Noen bekjente på Faaberg? Som du skjønner er det mye å grave i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen.-- Jo, jeg skjønner godt at rent umiddelbart kunne dette se vanskelig ut. Men det kunne jo rent av være noen i Vestre Gausdal, hvor hun kom fra, - som reflekterte over navnet og som satt med informasjon. Hun hadde jo slekt som blev igjen der i dalen.-- Vel, vel.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

en liten ting... det er langt over halvparten av de registrerte i 1930-tellingen som er registrert UTEN birth-place. Dette gjør at det nok er flere enn du tror som er f. for eksempel i Norge.Jeg tok en stikkprøve på en Randi Swenson oppført uten f.sted i 1930 - hun var selvsagt norsk også :)jeg synes Alv bør finne ut eksakt når Randi emigrerte - via f.eks. utflytte i kirkebøker osv. Hva er kilden for at hun evt. utflyttet i 1891?Boston var en stor immigrant-havn - så det er meget stor sjanse for at hun ikke ble der. Men - som Nina sier - dersom det er henne som er funnet i emigrantprotokollen - så var det noen som ville ha henne over - noen i nærheten av henne har også emigrert. Bygdebøker??Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Laila, takk for opplysningen om fødestedsregistrasjon i '30-tellingen.Men heldigvis er i hvert Randi-varianten overkommelig uansett; verre er det om hun skrv seg for Randy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

I følge boka om Vis-Knut-slekta så reiste en av døtrene på Snertingdalsberget til Amerika.I FT-lenken står bare Rannei f.1853 som datter i huset, men det var flere søsken,Ida f.1843, Amund f.1846,Ane f.1850,så Rannei og yngst var Pauline f.1856. Pauline står oppført som utvandret til USA, men årstall er ikke angitt, Randi reiste muligens etter til sin 'søster'. Bidrag fra en utflyttet gausdøl,kanskje det kan spinnes videre her? Lykke til! Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

O.K. og takk skal dere ha.-- Skal jeg komme videre, må jeg nok ha tak i noen som vet hvor de bosatte seg. Men takk i alle fall.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja Tor - særlig fordi Randy er like mye brukt som mannsnavn....Men -jeg synes at Alv først nå bør finne ut om de andre i familien som emigrerte, og så kanskje kan vi spinne videre derfra. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ja Laila; jeg er klar over at Randy er både manns - og kvinnenavn, og er enig i at det vil være til uvurderlig hjelp med mer opplysninger om familien.Det er heldigvis uansett veldig få Rand*, f.eks. kun 65 stk i 1930-tellingen født i '69, 93 stk født i '68.De fleste er enkle å sortere ut; men det er heller ikke vanskelig å finne flere som 'stemmer'Ett spørsmål til deg Laila: Hvor 'pålitelige' er opplysningene om citizenship? Jeg mener å vite at disse opplysningene ble gitt til tellemannskapet etter hukommelse - altså fare for feil årstall.Og hvor raskt fikk en imigrant ordnet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det tok som regel 7 år fra første papirer ble sendt inn (pa) til de fikk sine Naturalisasjonspapirer (na).Alle opplysningene i censusskjemaene er usikre - så lenge man ikke vet hvem som har gitt disse. Det kunne like gjerne være en nabo f.eks. dersom folkene på farmen var borte den dagen censustakeren kom. Det tok gjerne en dag eller 3 å dra i butikken :) Eller at ungene va hjemme, og de ga opplysninger...Jeg har sett alder feil oppgitt helt opp til 13-14 år.Jeg har en dødsattest her hvor datteren ikke vet morens pikenavn!! og det var en 'ryddig' familie, og dødsattest skrevet ut i 1978... (hun har skrevet 'unknown'.Så skal vi huske på språkproblemer.'I am dørty and my vife is dørty tu'.... sa Ole til immigrasjonsoffiseren på Ellis Island....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk for svaret Laila (og beklager at jeg her har beveget meg litt utenfor temaet)Likevel; for 1930-tellingen, under 'citizenship' er det jo i all vesentliget spørsmålet om imigrasjonstidspunktet som er utfyllt; der er det vel 'kun' den vanlige usikkerheten som gjelder?Av alle de sikrte jeg har funnet er feillmarginen sammenholdt med emigrasjon fra Norge sjelden mer enn et par år.Naturalisajonen er mer sporadisk oppført etter det jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Headingen på 1930 census: Citizenchip er delt i 2 1. kolonne skal ha year of immigration to the US 2. Naturalizized or Alien i nr. 2 er det Na, Pa eller Al ofte skrevet.Pa betyr at Petition papirer er sendt inn. LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.