Gå til innhold
Arkivverket

[#26276] John Fredriksen f. ca 1795 gift i Flakstad - hvor kom han fra


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Har forsøkt å få hjelp til denne nøtten før, - og nå prøver jeg igjen.John Fredriksen ble gift med Johanna Helene Johannisdtr. i 1823 i Flakstad. Hun var født 17. jan. 1802 på Næsland i Flakstad.Men når og hvor var John Fredriksen født? Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg tror vi har diskutert dette tidliger.I 1823 ved ekteskapsinngåelsen i 1823 er navnene som følger: John Fredrichsen Johnsen, Strømsnæs (28 år) og Johanna Johannesdtr. (22 år).Ser vi på konfirmantlistene finner vi Jon Fridrik Jonsen konfirmert i Flagstad i 1815 (18 år). Dette tror jeg er samme person som blir gift med Johanna.Jeg finner ikke John døpt i Flagstad (innført i KB). Da blir det store spørsmålet - hvem er Jon som flyttet til Flagstad i perioden 1797-1815 som har en sønn John Fredrik som blir konfirmert i 1815?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Ja Trond, vi kom så langt som til konfirmasjonen, gitt at det riktig person, men gutten må jo komme fra et sted ;-)Derfor prøver jeg igjen. Kanskje det er fler som ser dette nå en sist.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om dere ser på fødte i Flakstad så står det at han er født i Næs og heter John Fredrik Johnsen. Kona Johanna døde et sted mellom 1840 og 1865. I 1864/65 fikk enkemann John Fredrik Johnsen et uekte barn med Johanne Tostine Mathisdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøve Databaseveljer på øverste mørkeblå linje helt til venstre. Der finner du litt av hvert, kirkebøker m.m. Velg fylke og sted. Bare husk å bruk slette eller fjerne-knappene før du begynner på nytt søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har gjort det Berit. Jeg finner sønnen Johan Fredrik født i 1838, men er fortsatt ikke noe nærmere opprinnelsen til John Fredrik.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Stein. Det er en Jon Jonsen, 4 år som fostersønn hos Anders Mortensen og Karen Jonsdtr. på Næsland. På Næsland bodde jo også Johanne Abelones foreldre, Johannes Bertelsen og Abelone Larsdtr. Karen Jonsdtr. kan muligens være en slektning, og jeg tror han kan være født der.Gikk nylig gjennom kirkebøker på microfilm fra Flakstad, synd dette kom for sent. Jeg er selv etterkommer etter Johannes og Abelone. Dette gir jo ingen svar, men en mulighet. John døde 10.05. 1875, 80 år gml. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Gullbjørg, takk for informasjon. Vi kan jo håpe på at det er noen som sitter med disse filmene, eller en avskrift som kan kikke på dette. Skjer det ikke noe så prøver jeg å låne via biblioteket selv.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Bare noen små kommentarer:Presten skriver inn i KB helt på tampen av 1798 trolovelsen mellom Anders Morthensen og Karen Pedersdtr. (ikke Karen Jonsdtr. som er nevnt ved FT1801). Jeg har 'scannet' KB hurtig for 1799, 1800 og 1801 og finner ikke noe re-gifte for Anders - noe er feil.Jeg tror heller ikke på noe slektskap mellom Johannes Bertelsen / Abelone Larsdtr. Ser vi på skiftet etter feks Abelone Larsdtr. 15.12.1804 finner vi ingen relasjon til noen Mortensen, Pedersen eller Jonsen.Denne Jon Fredrik Jonsen var tydelig 'kondisjonert'. Han sto som nr.2 på kirkegulvet ved konfirmasjonen - og måtte ha fått inngående opplæring i lesing/skriving. Det lukter relasjon til styrmann/skipper på jekt.Bl.a Henrich Holst fikk et barn John Friderich i 1793 som dør i 1794: Kanskje oppkalt etter denne personen med samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg menter heller ike at det var noe slektsskap mellom Johannes Bertelsen/Abelone Larsdtr. og event. Karen Jonsdtr./Anders Mortensen. Mulig jeg var litt uklar der, men John Fredriksen Johnsen blir gift med Johannes og Abelones datter Johanne Abelone. Derfor nevnte jeg Næsland, det var faktisk hjemstedet til Johanne Abelone. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Gullbjørg, jeg hat notert meg at Johanna Helene Johannisdatter er f. 17.2.1802 på Næsland. Har du mer informasjon om denne familien. Den linja jeg følger går via Datteren Maren Kristine til datterdatteren Maria Magdalene. Så til hennes sønn Sigurd Amble som oldefar til min sønn.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Tenker du på Johannes og Abelones familie? Når det gjelder John og Johanne, så hadde de iallefall 11 barn som jeg har registrert. Johanne døde 12.06.1851 av nervefaber. Jeg har informasjon om Johennes og Abelones familier tilbake i tid. De har bodd i Flakstad lenge. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har egistrert følgende barn på Johan og Johanna Helene; Maren Kristine (som min sønn er etterslekt av), Maren Lind, Karen Pernille, Arent Mathias, Kristen Marie, Johan Fredrik, Johan Lund!!, Hanna Pernille. Stemmer disse? Har du flere?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Johanna Helenes foreldre har jeg følgende om; Johannis Bertelsen f. 1749, Abelona Larsdtr. f. 1761. Johannis foreldre; Berthel Hansen, Hustru (ukjent navn) d. 1767.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. De barna du ikke har er:Enok, f. 15.09.1826 = d. 1.10.1826, Johan Angel, f.30.06.1829 og Helene Elisabeth, f. 15.04.1834. Tvillingene Johan Lind og Hanna Pernille døde med 1 dags mellomrom, 14 dager gml. Abelone Larsdtr. var dtr. av Lars Larsen f.ca.1725 = d.1780, og Kirsten Nilsdtr. f.1722. De hadde 5 barn: Kristen f.1750 = d.1786.Var gift på Valle. Martha f.1752 =d. 1805, gift m. Johannes Jacobsen. Abigael f.1760 =d. 1808, var gift. Valentina Laurentina (eller omvendt) f.1764.Hun levde ihvertfall ved farens død. Abelone var f. 1761 og døde 1804 etter å ha født sønnen Lars Christian. Hun og Johannes hadde 11 barn. Deres datter Karen Lind, f.1796, er min stammor. Flere opplysninger kommer senere. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Dette blir kanskje litt uinteressant for de øvrige som leser debatforum. Ønsker du kan du sende meg mail direkte på fornavnet mitt i ett ord + @broadpark.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Et mulig spor.Under gården Flagstad er det skifte 06.12.1804 etter avdøde Johannes Jonsen. Arvingene er broren Jonas Jonsen, Strømnes (dette kan være den John Fredrik Jonsen som du etterlyser, Stein), broren Hartvig Johansen og søsteren Karen Johansdtr.Jeg har på mine avskrifter skrevet 'sjekk opp' på Hartvig og Karen - uten at jeg helt vet hvorfor (kanskje forskjellig e.navn: Jonsen / Johansen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hvis jeg forstår deg rett så mener du altså at Jonas Jonsen (bror til avdøde Johannes Jonsen) kan være identisk med John Fredrik Jo(h)nsen. Er det virkelig mulig at de var så lite nøye med navnene rundt 1800? John/Jon og Jonas var vel to forskjellige navn som ikke gikk om hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har ikke sett original skiftet etter Johannes Jonsen (kun en avskrift fra Statsarkivet i Trondheim). En del av skiftene fra Lofoten i denne perioden er vanskelige å tolke, og jeg tror i første omgang at det er her problemet ligger – ikke i ulike skrivemåter av navn.Johannes Jonsen finner vi i FT1801 som dreng på gården Flagstad. Han er 45 år, dvs født i 1756. Denne Johannes kan vel vanskelig være bror til en Jon Jonsen født i 1797?Leter vi etter Hartvig Jonsen finner vi ingen i Flagstad. I Buksnes finner vi imidlertid en Hartvig Johansen på gården Baadnæss i Hoel, 32 år gammel. Kanskje noen kan slå opp i Hoel bygdebok og se etter søsken, ref. skiftet i innlegg 20.Mht. Karen Jonsdtr. blir det vanskeligere pga flere alternativer.a) KJ, 41 år, gift med Jacob Abrahamsen, Wigten.b) KJ, 40 år, gift med Abraham Mortensen, Næsland.c) KJ, 14 år, fosterdatter hos smeden Peder Pedersen i Indre Schielfjord.d) KJ, 6 år, mandens søsterdatter, bosatt på gården Bøe (manden er Hans Bertelsen). Opplysningen her mener jeg er feil, kontrollerer vi mot fødte er det broren Johannes Bertelsen gm Abelone Larsdtr. som fikk datteren Karen Lind i1794.e) KJ, 30 år, gift med Addias Pedersen, Kirkefiordf) KJ, 14 år, tjenestepige hos Christopher Poulsen, Moskenæs.Mht. Jon (Johan, Joen) Jonsen har vi også noen alternativer:a) Jon Jonsen, 4 år, fostersønn hos Anders Mortensen / Karen Jonsdtr., Næslandb) Joen Johansen, 40 år, gift med Ane Benjaminsdtr., Kirkefjordc) Johannes Johansen, tjenestedreng, 28 år, på gården WigtenEn potensiell far til disse 4 barna kan være enkemann John Olsen som i 1792 gifter seg med enke Ane Maria Jacobsdtr. Jeg finner ingen barn etter dette ekteparet, men JJ (hvis dette er foreldrene) kan være døpt / innført i KB i Buksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har i dag gått igjennom originalt skifte etter Johannes Jonsen, og kan bekrefte at skrivemåten på brødrene/søsterens navn er som angitt i innlegg 20.Kanskje noen kunne slå opp i bygdebok for Hoel (Buksnes) og sjekke denne Hartvig Johansen på gården Baadnæss i Hoel? Er han i slekt med personene i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hol bygdebok av Per Berg, 1971 + Tillegg til slektshistorien, utgitt/publisert 1973, 12 sider.Boken er faktisk til salgs for 250 kr. Gå inn på DIS hjemmeside (www.dis-norge.no) og søk under Slektshistoriske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.