Gå til innhold
Arkivverket

[#26276] John Fredriksen f. ca 1795 gift i Flakstad - hvor kom han fra


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar B Benjaminsen

For alle som har ønsket å finne mer ut av John Fredrik Johnsens opphav har jeg nå kommet over svaret.Som Trond var innpå måtte John komme fra en kondisjonert familie, og det er riktig.Hans foreldre er John Fredriksen og Helena Lisabeth Jacobsdtr. John er født ca 1770 og ble gravlagt 12 juni 1796 på Vega. Han drev borgerleiet Rørøya i Vega. John giftet seg 21 april 1794 i Vega med Helena Lisabeth Jacobsdtr fra Gottolsøy i Herøy, døpt 7 oktober 1764.Etter at John døde gifet Helene seg på nytt med Peder Enochsen på Tussvatnet i Bodin 23 juli 1799. Her døde hun og ble gravlagt 24 august 1822.I tillegg til John Fredrik hadde hun og John datteren Christainne Marie, døpt 17 august 1794 som døde ung. John var døpt 28 august 1796. Begge barna var født på Rørøya i Vega.MvhEinar B. Benjaminsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Takk Einar, - har du funnet dette i kirkebøkene for de aktuelle områdene? Har du evt. kirkebok nr., periode og folio?Tilleggspørsmål - har du selv slekt fra Vega?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Et spørsmål til og dette.Skal vi nå kunne være sikre på at denne John Fredrik Johnsen er den samme som den John Fredrichsen Johnsen som gifter seg med Johanna Helene Johannisdatter i Flakstad i 1823?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B  Benjaminsen

Trådene falt på plass da jeg så skiftet etter Helena Jacobsdtr på Dis-Salten sin cd med skifter fra Salten og Ofoten.De datoene og navnene jeg refererte til er dessuten nevnt på side 465 i Bodin Bygdebok, del 2 nr 4.Disse kildene nevner ingen tvil om at det er rett person! Enda et opphav blant Flakstads innbyggere er funnet.........MvhEinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B  Benjaminsen

Nei Stein har ikke selv slekt fra Vega, men har god oversikt over slektene i Flakstad gjennom at jeg systematisk registrerer slekter for hver gård med tanke på en framtidig gårds- og slektshistorie...MvhEinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Takker Einar, da er det bare å lete seg videre bakover på Vega og på Herøy. PS. Du har ikke Benjaminsen-slekt nede på hedmarken vel?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B  Benjaminsen

Nei, vi er nok kun 4 stk etterkommere etter min farfar Benjamin.Hvordan er du forretsen beslektet med John Fredrik Johnsen?Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Ikke jeg, men min sønn - på morsiden. Marie Magdalene Amundsdtr. f. 3.9.1864 - moren var Maren Kristine Johnsdatter og hennes far, John Fredriksen.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Gratulerer med gjennombruddet. Det gjelder å stå på, som dette er et godt bevis på.Ref.skiftet på Vega; Rørøen i 1796 etter John Fredriksen, så står det om enken Helena Jacobsdtr. - skal være frugtsommelig.Spennende hadde det også vært å vite koblingen til fosterforeldrene Anders Mortensen/Karen Jonsdtr. som etter forholdene må ha gitt JFJ en skikkelig oppvekst/opplæring - ref. plasseringen som nr.2 ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.