Gå til innhold
Arkivverket

[#26280] Karl Johan Jansen


Gjest Lena Berg Nordli
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Berg Nordli

Prøver å finne Karl Johan Jansen, født 1867. I 1900 var han i Varteig i indre Østfold, som veiarbeider. Han er oppført som far til et barn født 1901, og i dåpsattesten er det først skrevet 'Olsen', dette er streket over, og så skrevet Jansen. Bopel er dessverre umulig å tyde. Har lett etter ham i FT 1875 og 1900 uten hell, med flere mulige stavemåter. Lurer derfor på om han kan ha vært svensk, evnt reisende. Er det noen som evnt. kan hjelpe med med søk i svenske folketellinger? mvh, Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Har sett på den, men det er vel tvilsomt at en garver bosatt på vestsida av Oslofjorden tar seg jobb som vegarbeider i Østfold? Dessuten er han 3 år eldre enn min. Selvfølgelig er det vel ikke garantert at alle opplysningene i dåpsattesten er riktige, men akkurat den biten om at han var vegarbeider, den regner jeg med at er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du bør få sjekket kirkeboka det er jo 'originalen' til denne dåpsattesten. Der kan det være leselig alt du lurer på.Lykke til Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Har sett litt mer på Anna Hansines dåp i 1901. På bopel står det noe som Holem/Halem i Deger(nes).Flere av fadderne kommer fra gården Klemsdal i Varteig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Annas mor var født/oppvokst i Gabrielshytten i Varteig, og bodde også der ved FT 1900. Men hun arbeidet som tjenestejente, og jeg tror det var i Degernes. Kanskje på Harlem gård? Aner ikke. Hun ble imidlertid gift et års tid seinere, med en mann fra nettopp Degernes. Skal lete mer etter Karl Johan i Degernes. Noen som vet noe om hvilke bygdebøker jeg bør få tak i? Er ikke kjent i indre Østfold i det hele tatt. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Lena, så innlegget ditt på Slektsforum, og fant fram til din etterlysning her. Jeg vet ikke hvor langt du har kommet i din søkning, men jeg har prøvd meg frem med ulike søk:Karl Johan Ols.gift mand i Fredrikshald, Stuer[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00101.wc2&gardpostnr=2012&personpostnr=8775&merk=8775#ovre>LenkeCarl Johan GilbergSømand i sluten av 1900 i Fredrikstad:LenkeKarl Johans.Stenhugger på HvalerLenke Karl Ols.Gift mand som jobber med Prospekapper og Skovarbeider i Berg:Lenke Karl Johan Ols.Husmand m. j ( sannsynligvis 'med jord') i IddLenkeKarl Johan Olsen i Kristiania:LenkePå Digitalarkivet finnes også en database med innflyttede svensker til Østfold: (dersom du er sikker på at han du leter etter er svensk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

1000 takk, Torunn. Har tittet på disse tidligere, og også databasen over innflyttede svensker. Har også fått en liste over mulige Karl Johan Jansen'er i Sverige, driver med denne lista for tida. Kommer også til å sjekke bestemors konfirmasjon, i håp om å få bekreftet om det rette etternavnet hans var Jansen eller Olsen. 2 av bestemors 5 barn ble oppkalt etter farens slekt, de andre tre fikk navn som nok henspiller på hennes. Derfor har jeg mest tro på at Karl Johan's etternavn var Jansen, men det er jo bare en gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Kjapt råd: Husk på at 1890-tellingen i Sverige kan man spørre pent om i Anbytarforum om det er noen snille mennesker som kan slå opp for deg. Noen ganger blir det slått opp, andre ganger ikke..TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne.A. Ludvigsen

HeiHadde jeg fått meil adressen så sender jeg over de som stod i 1890 tellingen i Sverige. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øistein Bøe

Hei!Vet ikke om du har fått hjelp, men en sjekk mot kirkeboka for Varteig viser at Karl Johan Jansen er født på 'Halem i Degernæs'. Det er formodentlig gården Harlem i Degernes i Rakkestad kommune. Barnets mor er født på Gabrielhytten i Varteig. Jeg kan sjekke kirkebøkene for Rakkestad for deg i løpet av noen få dager.M.v.h. Øistein Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øistein Bøe

Hei igjen! Nå har jeg fått sjekket litt omkring Karen Johanne og Karl Johan, men det er jo ofte slik at om man skulle få svar på noen spørsmål, har det en tendens til å dukke opp nye. Uansett – Anna Hansine er født på plassen Gabrielhytten i Varteig (nå en del av Sarpsborg kommune) 25.03.1901, og døpt i Varteig kirke 02.06.1901. Foreldre er opplyst å være veiarbeider Karl Johan Jansen (overstrøket Olsen) og ”Pige” Karen Johanne Antonsdatter. Bopel for ham: Halem i Degernæs (Harlem i Degernes, nå en del av Rakkestad kommune). Bopel for henne: Gabrielhytten i Varteig. Han født i 1867 – hun i 1881. Faddere: Ekteparet Andrine og Ludvig Andersen på gården Klemsdal, samt deres to sønner Olaf og Johannes og deres datter Elise. ”Uægte. Hans og hendes 1ste Leiermaal. Opgivet af Barnemoderen.”Gabrielhytten var en liten plass under gården Sikkeland, og lå på Varteig-siden av Ise. Klemsdal er en nabogård av Sikkeland igjen. Hvorvidt det var slektskap mellom Gabrielhytten og Klemsdal som forklarer fadderskapet, vet jeg ikke. Trolig var det vel bare naboskapet som var utslagsgivende.Jeg finner Anna Hansine konfirmert i Degernes kirke i 1915. Da bor hun på plassen Kassehytten. Foreldre er oppgitt å være veiarbeider Johan Jensen og hustru Karen Johanne f. Antonsen. Ut av dette skulle man tro at Karen og Johan hadde giftet seg, men her tror jeg presten har anført feil. Karen Johanne gifter seg nemlig med Johannes Tøgersen i Degernes kirke 26.10.1902. Johannes oppgis da å være ”snedker” og bor på Lilleheier i Degernes. Også Karen Johanne bodde på Lilleheier ved giftermålet. Kanskje var det der hun tjente? Forlovere i bryllupet var for øvrig Hans Evensen Lilleheier og Tøger Svenungsen Lilleheier. Tøger er brudgommens far. Johannes er født på Lilleheier 04.10.1862, mens Karen Johanne er født i Fredrikstad 11.10.1881. Dessverre finner jeg ikke i kirkebøkene når Karen Johanne og datteren flyttet til Rakkestad – eller om familien for den saks skyld flyttet ut av bygde igjen senere.Jeg finner heller ingen Karl Johan Jensen innflyttet til Rakkestad som kan passe til din oldefar. Derimot finner jeg en Karl Joh. Janson som kommer flyttende fra Sverige til Åstorp i Rakkestad 23.07.1880. Han angis å være født 05.08.1858, og skal være både døpt og konfirmert i Sverige. Jeg ser jo at det avviker med ni år i forhold til alderen som blir oppgitt for Anna Hansines far, men det kan kanskje likevel være verd å jobbe videre med? Åstorp ble senere fattiggård/gamlehjem i Rakkestad, men var på den tiden – så vidt jeg vet – i privat eie. Det var romslig bygningsmasse på gården, og sikkert ikke uvanlig at man hadde leieboere. Karl Joh. oppgis å være jernbanearbeider. Det kan passe svært godt, fordi anleggsarbeidene på østre linje på Østfoldbanen var i full gang på den tiden. Strekningen ble åpnet i 1882.”Dessverre” finner jeg også en Carl Johan Janson utflyttet fra Rakkestad i 1883. Da flytter han til ”Norderhaug”. Mulig det er en forvanskning av Norderhov i Buskerud? Carl Johan Janson oppgis å være 25 år i 1883 – og det stemmer jo godt over ens med Karl Joh. Janson som kom flyttende til Rakkestad to år tidligere. Trolig er dette samme mannen. Da var jo også arbeidene på Østfoldbanen avsluttet, og anleggsfolk måtte søke jobb andre steder. Jeg innleder avsnittet med ”dessverre”, fordi denne Carl Johan Janson jo forlater Rakkestad 18 år før ”vår” Karl Johan Jansen blir far til Anna Hansine. Da må han i så fall ha vendt tilbake til Rakkestad igjen på et senere tidspunkt.Anna Hansines far oppgis å være veiarbeider. Det var betydelige veiarbeider på dagens riksvei 22 mellom Rakkestad og Halden ved forrige århundreskifte. Kirkebøkene i Rakkestad forteller imidlertid ikke om noen innflytting igjen av Karl/Carl Johan rundt 1900 – i alle fall ikke så langt jeg har kunnet sjekke. Men vi vet jo at det er visse ”hull” i oversiktene over ut- og innflyttinger.Dette er hva jeg har funnet ut. Håper noe av dette kan være til hjelp – i det minste for å kunne jobbe videre med saken. Lykke til!M.v.h. Øistein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lena Berg Nordli

1000 takk, Øistein! Her var det mye informasjon å tygge videre på. At oldemor Karen giftet seg med Tøgersen, vet jeg. Faktisk trodde vi inntil for få år tilbake at han var min oldefar. De ble senere skilt.Uansett, her har jeg fått mange flere tråder å lete videre på, igjen,- takk skal du ha! mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.