Gå til innhold
Arkivverket

[#26282] Frøya og Hallaren


Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

For min sønn søker jeg etter foreldre til Adolf Olsen født 1851 og bosatt på Hallaren på Rummet på Frøya Jeg søker også etter besteforeldre til hans kone som er Anne Sofie Nilsdatter; far er Nils andreassen født 1842 på Bremvog på Hitra, der de også bor i 1875. i 1865 bor de på Kaavigen og hennes mor som jeg tror er Karoline Ingebrigtsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Jeg finner Adolf Olsen 15 år i Beitstaden (Hvor er Beitstaden?) Kan noe hjelpe meg å finne ut om utvandrere fra denne plass?1865-telling for 1727 Beitstaden Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Overskrift 151 2 43 2det Malmo Beitstaden Holmvik=Baagen 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Stort kveg Får Geit Bygg Havre Poteter 888 9 1 Ole Anders. Husfader Husm. med Jord g 50 m Beitstaden 1 4 2 1/8 1/2 3 889 10 Magdalene Pedersd. hans Kone g 51 k Beitstaden 890 11 Anton Ols. deres Søn Dagarbeider ug 22 m Beitstaden 891 12 Adolf Ols. deres Søn ug 15 m Beitstaden 892 13 Martin Ols. deres Søn ug 12 m Beitstaden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Adolf Olsen f. 1851 med kona Anne Nilsdtr. som bor på Rummet på Frøya i 1900, kan vel ikke være samme som Adolf Olsen 15 år i Beistad i 1865. Personen på Frøya står det en T for fødested som betyr at han er født på Frøya.I 1879 utvandra til Amerika en Adolf Olsen 28 år gammel, altså f. i 1851, bosatt i Namsos. Emigrasjonsstedet var Trondheim, noe du finner her i Digitalarkivet. Dette er trolig Adolf Olsen fra Beistad. Beistad er i innerste greina av Beistadfjorden mellom Steinkjær og Namsos. Alder stemmer jo også på din mann på Frøya så sant at det er feil at han var født der. Folketellinga i 1900 viser at Adolf Olsen og Anne Nilsdtr. fikk et barn i 1879 og det neste i 1885. Hvis de ikke har hatt barn mellom så kunne jo Adolf Olsen vært noen år i Amerika. Men dette må jo sjekkes i kirkebøker (microfilm), også om Adolf Olsen på Frøya ble født på Frøya. Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Det finnes en Adolph på som tjenestekarl på Skarpnæs Hitteren eller Frøya i 1865. Men hvor kommer denne karen fra / foreldre? Hvor er han i 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Adolf Olsen og kona Anne på Rummet, Frøya i 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01619.wc2&gardpostnr=198&personpostnr=1317&merk=1317#ovre>Lenke. Her står det at Anne er født i 1849 på Frøya, mens Adolf er født 1851. I 1875-tellingen for Hitra, bosted Bremvog, framgår det imidlertid at datteren til enkemann Nils Andreassen, Anne Sofie, er født i 1859 Lenke. Det betyr at Nils skal ha vært bare 17 år da datteren Anne ble født. Den Nils Andreassen som bor på Kaavigen, Hitra, i 1865, gift med Karoline Ingebrigtsdatter, er født ca. 1821 (Digitalarkivet) Lenke eller 1822 (RHD) Lenke. Datteren Anna er her ført opp med fødselsår 1862 / 1863.Kan dette være Adolf Olsen, tjenestegutt på Skarpnes, Hitra, i 1865? (øygruppa Frøya ble utskilt som eget prestegjeld i 1876)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Takk GretheMen hvordan finnar man videre. Feks kan denne aldolf være fra Hallaren eller Rommet og hva heter området i tellinga i 1865 for jeg finner ingen gårder som heter Hallaren eller Rummet. Kankje der finnes en ole? I og med at kona er fra Kaarviger er det kanskje naturlig at denne Adolf kommer fra Rummet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.