Gå til innhold
Arkivverket

[#26283] Min morfars mors far Simon Olufsen


Gjest Mari Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Johansson

Min morfars mors far Simon Olufsen f. 1802-04-14 troligtvis i Larvik. I pass journalen i västernorrlands län, sverige så får han pass 1842-09-17 till Röros, Norge, han ska då vara koppargesäll. När han dyker upp i Sundsvall, sverige 1845-07-10 så visar han upp pass från Röros, Norge som är daterat 1845-03-18.Det som jag nu undrar över är om någon kan hitta några uppgifter på min morfars mors far, han ska vara gift med Hedvig Danielsdatter f. 1811 och de ska åtminstone ha 4 barn. 2 utav barnen vet jag namnen på, det är Karin Dorotea f. 1839 och Simon Martin f. 1842. De andra två ska vara födda innan 1838 men jag vet inte namnen på de eller när de är födda. Finns denna familj någonstans registrerat i Röros?Vad arbetade Simon med i Röros, de var ju där i nästan 3 år så nåt måste han ju har försöjt sig och hans familj med.Med vänliga hälsningar Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Kjellaug och Jon, det är rätt familj ni har hittat och jag tackar för att ni har tagit er tid att kolla. Ni har inte några uppgifter på denna familj i Röros? Än en gån ett stort tack MVH Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Simon Olufsens og Hedevig Danielsdatters herkomst og skjebne har vært diskutert flere ganger tidligere her i Brukarforum (se f.eks. tema 14041 og 17414). Hedevig tilhørte en jernverksslekt fra Egelands Verk i Gjerstad/Søndeled med røtter bl.a. i Sverige. Simon og Hedevig har tydeligvis flyttet ofte, noe som ikke var så uvanlig blant bergverksfolk. Simon har sannsynligvis også hatt en slik bakgrunn, og når han er nevnt som koppargesäll, så må det være nokså klart at han har arbeidet på Røros kopperverk (i drift fra 1644-1977). Kopperverket i 'Bergstaden' Røros var på sitt driftigste en stor arbeidsplass (ca. 500 fast ansatte i 1840).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder hva slags funksjon Simon Olufsen kan ha hatt, vil jeg gjette på at han har vært gruvearbeider. Som sådan har han vært anvendelig både ved jernverk og kopperverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.