Gå til innhold
Arkivverket

[#26290] Anders Schiøtt tjenestekarl på Snåsa i N.T. 1701


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

På min leting etter en av mine aner som kommer fra Snåsa, en Anders Pedersen fra Snåsa som giftet seg- og siden flyttet til Vefsn. I Vefsn begikk han flere leiermål.Jeg kommet over en Anders Schiøtt fra Snåsa. Det er ikke så mange som heter Anders i Snåsa i 1701 og derfor lurer jeg på det er noen som kjenner til om Anders Schiøtt er en sønn av Peder?Dersom han ikke er en Peder sin sønn får jeg eliminert ham bort og det blir en mindre å lete etter. Her er lenken til Anders Schiøtt ved folketellingen i 1701: LenkeKan noen hjelpe?Med vennlig hilsen Øystien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest stig steinkjer

Hei !Har du flere stikkord ? Hvem giftet Anders seg med; var hun fra Snåsa ? Når skal Anders være født ?Har slått opp i Snåsa Bygdebok, og under Bostad som var en husmannsplass under Vinje, finner jeg en Anders som skal ha vært jamt. Før Anders, skal også en Peder Nilsen ha vært bosatt på Bostad. Kan dette være sammenkoblingen med far/sønn som du etterlyser, men som i følge Bygdeboka ikke bekrefter er far/sønn.Kan du gi noen flere opplysninger, så kan det være lettere å sjekke dette ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for svar! Jeg kan beklageligvis ikke gi så mange opplysninger om Anders Schiøtt, men se tidligere lenke til 1701 tellingen. Han må være født ca 1681. Den Anders som kommmer til Vefsn før 1723 begår noen leiermaal der og ved ett av hans leiermaal sies det at han har vært gift tidligere. Presten omtaler han først som Anders Pedersen fra Snåsa, så omtalesen han som 'denne snåsningen'.Den han begår leiermaal med i 1723 er født i 1685. Dermed tyder mye på at den Anders jeg leter etter må være med i folketellingen i 1701 for Snåsa, jeg har fått eliminert bort en Anders Pedersen Dahll?, så i grunnen er det ikke så mange Anders i Snåsa det kan dreie seg om, som kan være registrert i folketellingen.Den Anders jeg leter etter skal altså være fra Snåsa, han skal ha vært gift før han kommer til Vefsn og han begår sitt første leiermål der i 1723 med en kvinne som er født i 1685. I Vefsn er han trolig tjenestekarl på prestegården Dolstad og på gården Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stig steinkjer

I følge FT i 1701 finnes det 13 personer med fornavnet Anders.Har sjekket opp disse i Bygdeboka, og ut i fra dine opplysninger er det fire kandidater som kan være den Anders du søker.1) Anders Ingebretsen 20 år, Agle mellom, far er Ingebrigt Andersen Agle mellom (ca.1642- ukjent) og mor Beret Jonsdtr. ( ? - 1705). Videre informasjon om Anders ikke nevnt under gården Agle.2) Anders Olsen 20 år, tienestekarl og jamt på gården Skartnes (Schartnes). Ikke nevnt i bygdeboka under Skartnes.3) Anders Jonsen 20 år tienestekarl Svarva nedre (Øster Suarfue). Ikke nevnt i bygdeboka under Svarva.4) Anders Shiøtt 20 år, tienestekarl på gården Vinje (Wennie). Ikke nevnt i bygdeboka under Vinje. Håper dette vil hjelpe deg videre i arbeidet på finne den rette Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha! Så langt jeg kan se så er det bare en mulig kandidat hvis man tar i betraktning at denne Anders skal være en sønn av Peder (Presten i Vefsn bruker Anders Pedersen). Derfor blir Anders Schiøtt en mulig kandidat intill jeg kan finne om han var sønn av Peder eller ikke. Igjen takk til deg!Med vennlig hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Har funnet at det var en prokurator Anders Schiøtt i Trondheim ca 1705, vet ikke om denne Anders kan være en sønn eller sønnesønn av ham. Kjenner noen til etterslekten til prokurator Anders Schiøtt i Trondheim? Hadde prokurator Anders Schiøtt en sønn som het Anders eller kanskje en sønn som het Peder?Med vennlig hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.