Gå til innhold
Arkivverket

[#26294] Bergshagen på Dovre


Gjest Espen Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Berg

Hei! Er det noen som vet hvor på Dovre Bergshagen ligger? Min 4.tippoldefar er født på/i Bergshagen. Han het Samuel Johannessen og ble født 09.01.1770. Ved dåpen står faren skrevet som Johannes Bergshagen. Samuel giftet seg 28.04.1793 med Ragnhild Jørgensdatter Slette(n) fra Dovre. De etablerte seg på/i Ekrehagen på Dovre.Hvis noen skulle vite mer om Samuel Johannessens opphav er jeg takknemlig for svar! Jeg vet ikke hva moren het. Det er mulig det er Ingrid Olsdatter Rødølen og at de giftet seg 27.12.1759, men her er jeg veldig usikker... Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei!Jeg vet ikke om dette her hjelper deg noe, men ved FT i 1801 var Samuel nok på Ekrehagen med familien sin, og der bodde også hans mor som var enke og hette Ingrid Olsdatter.Se på Ækre FT 1801. Hvor Bergshagen lå vet jeg dessverre ikke. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Samuelsen

Hei Espen!Samuel er min 3.tippoldefar!Samuels far er etter de data jeg har og som du skriver, Johannes Bergshagen f.(?)-d.juli,1772. Johannes' hustru het Ingri Olsdatter f.1738(?)-d.1815.Jeg har to barn av Johannes og Ingri; Samuel Johannessen (selvsagt)f.09.01.1770-d.09.08.1840 og Anne Johannesdatter f.19.03.1772-d.(?).Min svigermor har funnet ut følgende: Anne blir som nevnt født i mars 1772 og bosted er oppført som Ekrehagen. Faren, Johannes, dør juli 1772 og bosted er oppført som Bergshagen! Vi finner det derfor veldig sannsynlig at Bergshagen og Ekrehagen er en og samme plass.Vi besøkte i sommer Ekrehagen, men Bergshagen fant vi ikke. Mulig plassen har blitt overdratt eller utskilt fra gården Berg (den gården fant vi ikke langt fra Ekre). Johannes kan ha tatt over Bergshagen men nå under Ekre...Vi får se hva vi finner ut videre når neste bygdebok fra Dovre kommer ut nå i desember. Da er disse gårdene omtalt.Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei Espen og Vidar!Johannes Olson Bergshagen og Ingri Olsdatter er mine 4.tippoldeforeldre,så vi har noen felles aner. De hadde også en datter som het Kari Johannesdatter født i 1765,hun døde i 1843 og giftet seg i 1791 med Iver Jesperson Andgardslien. Jeg mener å være bra kjent i området som Ekrehagen ligger,men har vanskelig for å plassere noen gard som heter Berg? Det er en som heter Bergseng kan det være den Vidar mener? Neste bygdebok for Dovre kommer ikke før i 2006, bind 2 er nettopp kommet ut. Så det blir litt å vente før det kommer en beskrivelse av Ekrehagen og gardene deromkring.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Samuelsen

Hei Harald!Selvsagt, Bergseng var det! Hukommelsen min er et kapittel for seg selv... mener å huske at den lå i en av svingene på vei opp mot Ekre...(?)Fikk vite etter innlegget at neste bok er 'langt' unna.Du vet vel ikke tilfeldigvis noe om Bergshagen og Ekrehagen kan være en og samme plass?Vidar :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Dette er noen notater som er etter Per Berg Lesja. Anene til Samule Johannesen er ifølge dette notatet slik: Ola Eriksen Vårkinn, g.med Marit Gudmundsdtr. Ruste. De bodde en tid på Vårkinn, men ca 1730 bygslet de Langdalen.Økonomisk var det dårlig og bygselavgiften ble ikke betalt. Marit døde i barselseng i 1737, og Ola ble enkemann med 5 barn i alderen 3 til 13 år. han gav opp plassen og barna kom til slektninger rundt om i Dovre. Selv flyttet han tilbake til Vårkinn hvor han døde 22.05.1746.Barn: Eirik f. 1727 - Gudmund f. 1728? - Johannes f. 1729 - Ingrid f. 1731 - Eirik f.1734Johannes ble konfirmert i 1745, og tjente en tid på Ekre. Giftet seg i 1759 med Ingri Olsdtr. Lillesæter, hun skrev da Røddølen der hun tjente. I 1762 fikk Johannes bygselbrev på Ekrehagen av Sigurd Ekre. Denne plassen het før Rikje. Johannes døde i 1772, mens Ingrid f. 1738 døde i 1815.Barn: Marit. f1760 - Samuel f. 09.11.1770 - Anne f. 19.03.1772.MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Hei og takk for all respons!Det gjenstår fortsatt et lite usikkerhetsmoment om Ekrehagen og Bergseng er samme sted. Men hvor ligger Bergshagen? Kanskje en av mine onkler på Dovre kan hjelpe meg her?Uansett. Jeg har en noe etterslekt av Samuel Samuelsen Ekrehagen i min database (jeg er selv en av dem), så hvis noen trenger noe av dette er det bare å ta kontakt. E-postadressa mi finner dere i DIS-Norge sin slektsforskerdatabase. Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei Espen! Ekrehagen og Bergseng er ikke samme sted. Som Laila opplyser i (6) så har Ekrehagen tidligere blitt omtalt som Rikje. Jeg tviler litt på om Ekrehagen og Bergshagen er den samme plassen slik som Vidar lurer på.Kanskje har Bergshagen forbindelse med garden som het Bergsandgard, denne er nabo til Ekre? Jeg vet ikke om denne 'teorien' stemmer med virkeligheten? God jakt videre!Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Vidar!Hukommelsen din er nok ok, Bergseng ligger i en av svingene på veien opp mot Ekre, så ta det helt rolig!Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Harald Rudiløkken

Jeg har fått opplyst at det var to steder som het Bergshagen, øvre og nedre. Øvre var det som også er omtalt som Ekrehagen og nedre var omtalt som Andgardshagen. Disse plassene lå tett sammen. Kanskje kan jeg også få opplysninger om hvem som var første bygsleren på nedre Bergshagen.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vidar Samuelsen

Det var interassante opplysninger. Det forklarer Johannes Bergshagen tilknytning til Ekrehagen... så slipper jeg å lure på det :o)Men det var av Sigurd Ekre at Johannes fikk bygselbrev på Ekrehagen (Bergshagen øvre) så det kan virke som Ekre har hatt en betydelig innflytelse i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bergsgrenda her opprinnelig kun Berg, gården (byen) ble inndelt på 1500-tallet i Berg Berg, Berg 1, 2, 3, 4, 5, hvorav Berg Berg er lik Ekre (et navn som er kjent fra 1566). Det er logisk at Bergshagen kunne være lik Ekrehagen, siden Ekre ser ut ti å være hovedbølet av Berg før oppdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.