Gå til innhold
Arkivverket

[#26296] Sigfrid Akermand f. 1807 g.m. Helene Margrethe Elisabeth Olesdtr. Doxrud f, 1820


Gjest Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Tvedt

De bodde i Hammerfest. Helene er født i Kristiania. Jeg vet ikke når de ble gift, men jeg har funnet alle deres barn og Helenes forfedre. Men jeg kan ikke finne hvem som er Sigfrids foreldre, eller hvor han kom fra. Har sett at det er flere Akermand i Hammerfest samtidig, så det er sannsynligvis familie, men lenger kommer ikke jeg. Er det noen som har opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Kjøpmann i Hammerfest Sigfrid Akermand, født 1807, er sønn av kjøpmann i Hammerfest, russisk vicekonsul 1815, Sigfrid Akkermand, født ca 1783, gift 09.04.1806 med Gunhild Knudsdatter. Gunhild var først gift med bøkker og gjestgiver Waad, som fikk borgerskap 1798.Kilde: Hammerfest 1789-1924, av Jørgen Sivertsen.Hvem er Helenes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Helenes far het Ole Christian Doxrud, f. 1788 d. 1859. Jeg vet ikke hvor han kom fra, men han er sannsyligvis i slekt med en familie som het Doksrød. Helens mor var Henrikka (Henriette) Dorothea Elisabeth Blichfeldt f. 1796 i Holand d. 1867. Hennes foreldre igjen var Anne Margrethe Heyerdahl f. 1771 d. 1801, og Hans Blichfeldt f. 1767 d. 1806. Tusen takk for svaret, forresten!Mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Etter det du skriver Ragnhild, er Ole Christian etter all sansynlighet født i Løten på garden Doksrud. Etter Løten bygdebok bind 1 s 278 ble det født en Ole Christen der i 1787 eller 1788. Christen og Christian blir av og til byttet noe. Dersom det er riktig person, er foreldrene Ole Torkildsen døpt 6/8 1758, død 29/3 1833 gm Bergitte Elisabeth Nilsdr Finckenhagen født 1763, død 13/7 1850. Ole var bygselmann i Doksrud 1787-1833. Doksrud var en eiendom under Løten prestegard. Det står ikke noe i Løtenboka om hvor det ble av Ole Christen, mens flere av søskene hans står omtalt med giftemål og hvor de flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Dette er helt sikkert riktig! Jeg mener det, fordi at et av barnebarna til Ole Chr. Doxrud heter Ole Edvard Finckenhagen Akermand (f. 27.11.1856 i Hammerfest). Da er jeg kommet veldig mye lenger! Tusen hjertelig takk!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hadde Sigfred Akkermann f. ca. 1783 en søster Margrethe Akermann som ble g. 1818 i Kistrand (kone nr. 3) m. Hans Christian Abelsted (1793-1846) fra Syverud, Ringsaker, HE ? (Hans' mor Anne Marie var søster av ovenfor omtalte Birgitte Elisabeth Finchenhagen. Hans endte sine dager i et velt med hest og vogn ved Frognerkilen i Christiania.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.