Gå til innhold
Arkivverket

[#26297] Mina Ulrikke Jacobsen fra Moss født 1833 og Johan Larsen fra Christiania født 18


Gjest k. brill
 Del

Recommended Posts

Jeg står bom fast på tippoldeforeldrene til min mann og lurer på om noen kan hjelpe meg med oppslag om disse to? Jeg har funnet dem i 1865 og 1875 tellingene sammen med barna, men vet ikke mer enn at Mina Ulrikke er oppført med fødested Moss og Johan med fødested Christiania. Han var matros av yrke ved begge tellingene. I 1900 er de ikke nevnt og er antageligvis døde. Jeg har ingen mulighet til å dra på riksarkivet for å lete på egen hånd grunnet små barn og ingen barnehageplass.Trenger å finne neste ledd så jeg kommer til 1801 (forhåpentligvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kanskje denne?MINE ULRICHE HANSEN, født: 23 MAY 1833, døpt: 02 JUN 1833, Moss, Ostfold, NorwayForeldre: HANS JORGEN JACOBSEN & INGER HENRICHSDRLenkeJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki!Her er lenke til Mina og Johan i 1865 i Christiania.Lenkelitt pussig at hun er oppført med etternavn Jacobsen på dette tidspunkt , når farens fornavn var Hans ? Skal se hva jeg ellers kan finne. Hilsen Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Her fant jeg mange søsken av Ulrikke , alle født og døpt i Moss.Følgende barn er født av foreldrepar Hans Jørgen Jacobsen og Inger Henricdatter:Maren Hansen f. 12 feb , dpt 16 feb 1824.Anton Hansen f. 15 jul , dpt. 4 sep. 1836.Emilie Henriette Hansen f. 1 okt. dpt. 28 feb. 1838.Anne Hellene Hansen f. 9 mai dpt 28 may 1826.Minne Hansen f. 1o okt. dpt 26 des 1831.Mine Ulriche Hansen f. 23 aug , dpt. 2 jun 1833.Christian Fredrik Hansen f. 24 apr ,dpt. 9 aug 1840.Johan Hansen f. 4 jan , dpt 20 jan 1828,August hansen f. 20 aug , dpt, 26 nov 1843.Mathis Hansen f. 14 okt, dpt,26 des 1829Carl Ludvig f. 24 jan ,dpt, 24 mai 1835. LenkeTar med en lenke så du ser hvor jeg har funnet dem.Med forbehold om feil i avskriften.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn,Tusen takk! Nå gjenstår det å finne foreldrene deres, så jeg kommer nærmere 1801 tellinga. Vi snakkes videre på privat mail, tar gjerne imot hjelp om noen kan bidra. hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei ! Jeg har ikke funnet foreldre hittil, men finner flere av barna til Mina og Johan døpt på F.S.LenkeAv foreldre Johan larsen og Mina UlricheJosephine Mathilde døpt 20 jun 1860 i Grønland menighetRagna Emilie , dpt 18 nov 1855, Domkirken i Oslo.Karen Sigrid dpt, 28 des 1884 ,Grønland menighetMina Johanne dpt. 1878 , grønland menighet.Finner heller ikke familien i 1900, men de har da tydeligvis bodd i Kristiania til 1884 hvor de døper den siste datter , som jeg finner på F.S.Kan være noen kan hjelpe deg med å finne foreldrene og deres aner i kirkebøker for disse menighetene?Mbh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Her fant jeg endelig Mina Ulrikke igjen i 1900 -tellingen Kristiania. Hun bruker mannens etternavn, Larsen, og er enke på dette tidspunkt.Ikke rart vi ikke fant mannen Johan.Ingen av barna bor sammen med henne, tror jeg. Hun lever av fattigunderstøttelse.Her er hun i 1900. LenkeÅ finne Johan Larsens foreldre, når vi bare vet ca fødselsår og Kristiania, blir vanskeligere.Håper du kan få noen til å sjekke i kirkebøker.Jeg har heller ikke funnet vielsen til Mina og Johan, vet ikke om den var i Oslo eller i Moss? ca. 1855 + -. Her kan det være en pekepinn. Muligens er faren til Johan , nevnt ved giftemål? ( Lars etter eller annet?) Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ikke ut til å være så mange Johan Larsen som er født i Oslo ca 1824 +- 2 år.Her er en mulig kandidat, men det må nok andre metoder enn i Fam. Search, for å finne ut om dette kan være rett mann.LenkeHar litt for få holdepunkter. Du aner ingenting om hans famlie? Etter opplysningene i folketellingene skulle han jo være Kristianiagutt.( Jeg finner noen flere i Aker og ellers i Akershus,som kan passe med navn og alder, men velger å lete i Kristiania først.)Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Gunn,Nei, vi vet ingenting om de bakover all den tid de var fattige og 1900 generasjonen ble satt bort på gård noen ledd fremover fra Mina Ulrikke. Mer om dette på privat mail.Tusen takk igjen, du er så god! hilsen kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en som kan passe til å være far til Mina Ulrikke, Hans Jørgen Jacobsen , født i Råde.LenkeHer burde være mulig å finne ut mer om denne familien fra bygdebøker og kirkebøker. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er familien til den Hans Jørgen Jacobsen og gården der de kommer fra i 1801 folketellingen. LenkeVet jo ikke om det er klaff, men alder og navnene passer vel ganske bra?Kunne være flott om det var den rette forfaderen.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg faktisk tre mulige Inger Henriksdøtre på F. S. som kan være kone til Hans Jørgen. Valgte ut Inger Matthea Henriksdatter f. 1795 i Raade, samme sted der Hans J. ble født. Ikke langt fra Moss til Råde.Her kan du se henne selv. LenkeDet var også en Inger Mathea Henriksen dpt. 2 May i Vaaler, Østfold, og en Inger Henriksen dpt. 20 februar 11802 i Skjeberg.De finner du sikkert selv ved søk på F.S. Jeg søkte f. 1800 +- 5 år.Skal se om jeg finner dem igjen på folketellingen også, så har du muligens litt å bygge undersøkelser på. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er hun i folketellingen. Her var det mye navnlikhet og mulighet for oppkalling i barneflokken senere. Maren for Mari etter moren, og en av døtrene heter Anne Hellene.Ikke så uvanlige navn, riktignok, men en mulig ledetråd. LenkeSkal se litt på de andre mulige også.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg har tittet på de samme to menneskene og tenkt at det var ikke langt i fra Moss det der! Her er det bare kirkebøkene som kan avkrefte dette, hittil virker det som et lovende spor. Du er en stjerne!Hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Hvis du går inn på DIS Øsfolds hjemmesider finner du flere av medlemmene som bor i Råde.Du kan sikkert spørre om noen der kan hjelpe deg med kirkebokoppslag eller lokalhistorie.Jeg fant mange gårder i Råde under gårdssøk i 1865 med navn Jonsteen og Hougsteen ,tydligvis i nærheten av hverandre, og sikkert mulig å finne ut om slektene på.LenkeKildene fra Råde, ligger under Databaseveljaren , øverste felt til ventre, rett over BRUKARFORUM. Lykke til!Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, ta en titt på denne lenken fra 1865. Her ser det ut til at Inger M. Henriksen lever som enke sammen med noen av familien , fortsatt. Gård Jonsteen. Her ser det ut til at denne damen er hun som ble født i Vaale og ikke i Råde.LenkeDa har jeg muligens valt feil hustru med samme navn? Dette må nok undersøkes nærmere.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg igjen Inger M. Henriksdatter f. i Vaaler.LenkeFår se om det er samme dame, som nevnt født i Råde.( eller litt unøyaktig stedsangivelse?) Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja det var samme dame, her får du også med hennes dødsår, hvis opplysningene er riktige.Må sjekkes mot kirkebøker, men dette ser da bra ut? Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du giftemålet til Henrik Gundersen og Mari Willardsdatter , foreldrene til Inger M. Henriksdatter.LenkeDet står også flere opplysninger om Henrish død. på F.S. Det finner du selv ved å søke på navnet og all hendelser. Litt usikre opplysninger om tidspunktet for ekteskapet, du finner forhåpentligvis dette senere i kirkebøker.hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, du må nok ta dato for ekteskapet i forrige innlegg med en klype salt, på samme årstall og par med samme navnene, finner jeg ikke mindre enn tre forskjelinge datoer, 1, mai, 3 mai og 17 juli. Finner også en Henrik Gundersen f. 10 okt 1762 i Vaaler av foreldre Gunder Henriksen og Inger Jensen. Også her er det unøyaktigheter i fødsels og dåpsdato, men likevel er det en pekepinn om foreldre.LenkeI så fall er du kommet flere ganerasjoner bakover.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.