Gå til innhold
Arkivverket

[#26298] Elenanna/Elen Anna Fiva f . i Grytten, Romsdalen - i Kristiania rundt 1900


Gjest Britt Iren Neergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Iren Neergård

Elenanna/Elen Anna Nilsdatter Fiva f 31.12 1858 på Fiva, Grytten i Romsdalen flyttet til Kristiania og drev 'spiseforretning for unge studenter'. Hun kalte seg Anna Five. Min oldemor tjente hos henne rundt 1900,hun kom forøvrig tilbake til Romsdalen i 1903. Anna var hennes tante. På sine 'gamle' dager bodde hun på et 'hjem' i Oslo,døde og er begravd der. Jeg kan ikke finne Anna i 1900 tellingene.Er det noen som kan hjelpe ? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Er klar over den du viser til, men det står at hun er født på Stod. Har fabulert litt på om det kan være feil...Hadde det stått f.år kunne en hatt mer å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg er ikkje kjend i M&R. Den einaste Five-garden eg finn ligg i Sør Trøndelag. Har du sett etter oldemora di i 1900-tellingen? Kanskje dei budde på same staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Fiva ligger på Trollveggen-sida av elva (Rauma), litt nærmere Åndalsnes enn der hvor turiststoppet Trollveggen ligger.Stod ligger vel i Nord-Trøndelag, så jeg tror Anna fra innlegg 2 er feil.På Fiva nedre (Grytten) finner jeg Anna Nilsdatter Fiva født i 1842, så dette er nok også feil.Det er vel ikke utenkelig at hun ble registrert som (Elen)Anna Nilsdatter i FT1900, men jeg finner ingen aktuelle kandidater.Du vet ikke noe mer om hvor spiseforretningen i Oslo lå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Anna Nilsdatter f.1842 er eldste søster til Elen Anna. Jeg vet desverre ikke hvor spiseforretningen lå. Min oldemor bodde i Niels Juels gt 31, kretsnr 131 hos læge Carl Elleffsen ved folketellinga 1900. Hva det betyr vet jeg ikke helt, skiftet hun jobb og av hvilken grunn? Vet ikke hvor gammel Elen Anna ble, men har blitt fortalt at hun døde på hjem i Oslo og er begravd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kristiania Adressebog 1900 (dvs. senhøstes 1899): Frk. Anne Fiva, Pensionat, Niels Juels Gade 27 (1.et.).Året etter står hun oppført som Frk. Anna Fiva i Nordahl Bruns Gade 12A - her ser det ikke ut til at hun driver noen virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg glemte å ta med at Anna Fiva står første gang oppført i adressebok for 1899 - tilsvarende året etter, Pensionat, Niels Juels Gade 27.Tok noen stikkprøver før og etter uten å finne noen Anna Fiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg finner ingen Anna Fiva i Kristianias register til dødsfallsprotokollene for 1900 og 1901 hvor hun burde blitt funnet om hun døde straks før/etter folketellingen 1900.Kan hun ha giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Jeg har aldri hørt at hun var gift. Forstår jeg deg rett når du sier at reg i adr boka for 1901 er for 1900? Folketellinga i 1900 var vel i beg av des., så hvor var hun da? Hun kunne selvfølgelig ha blitt syk og bodd på hjem selv i en alder av 42 år, men hun hadde vel blitt reg der også? Nordal Bruns gt er det vanlig beboelseshus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du har rett i hva du skriver, folketellingen er pr. 03.12.1900 og adresseboken er ajourført bare 1-2 måneder før tellingen. Og Nordahl Bruns Gade 12A var et vanlig beboelseshus, et relativt lite med minst to oppganger.Som tiodligere nevnt tok jeg stikkprøver i adressebøkene også senere (1903 og 1908-tilfeldig valgt), og ingen Fiva finnes i disse. Så papirpersonen 'Anna Fiva' forsvinner fra Kristiania senhøstes 1900. Så mer enn hva jeg har funnet, kan jeg dessverre ikke hjelpe med herfra om det ikke dukker opp ny informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.