Gå til innhold
Arkivverket

[#26300] Huseby og Lystad - i Aurskog eller Sørum?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Ifølge Familysearch er foreldre til Knut Aasmundsen Tveter, f. 1636 i Fet, Akershus:'AASMUND KNUDSEN ... Born: 1608: ... Place: Huseby At Urskog, Fet, Akh, Nor ..... Died: 1670 ... Place: Fet, Akh, Nor ..... Married 1635 ... Place: Fet, Akh, Nor'og'MAREN BRYNILDSEN ... Born: Abt. 1610 ... Place: Lystad At Urskog, Fet, Akh, Nor'I 1801-tellingen finner jeg Huusebye Store og Huusebye Lille i Blakier sokn, Urschoug prestegjeld, mens Lystad er i Sørum sokn og prestegjeld.Spørsmål: Er det riktig at Huseby også hører hjemme til Sørum i dag? 'Urskog, Fet, Akh' ser i hvert fall helt galt ut.Om sønnen Knud Aasmundsen står det hos Familysearch at han ble født 1636 i Tveter, Fet og døde 1714 i Aurskog. Døde han i dagens Sørum?Noen som kan gjøre et oppslag for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Knut Aasmundsen var min 9. oldefar. Huseby ligger i Blaker. Blaker lå i Aurskog i 1801, men ligger nå i Sørum kommune. Lystad tror jeg alltid har vært i Sørum.Jeg har bare info på at Knut døde ca 1710. Hvor har jeg ikke sjekket. Informasjon hentet fra bygdebøkene i Fet og Aurskog/Blaker.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest kjersti aamodt

Side 570 i gårder og ætter fra Blaker bind 2 står det at Åsmund Knutsen Huseby f.ca 1608-ca1670, ble gift med Mali Brynildsdatter Lystad i Sørum. Hennes far nevnes i en artikkel i Romerike historielags årbokXVII 1992 fra side 168 om: Slekthistoriske studier av bondeslekter med opprinnelse på Romeriket. Av Torkel Rønold Bråthen. S.208 og 209 er det også slektstavler over denne slekten og den forgreininger. s.169 Brynild Lystad i Sørum har satt lite spor etter seg i kildene, dette til tross for at han var den mest velholdne mann i Sørum på denne tiden etter jordegods å regne.Brukte lystad i 1593. Videre hadde Brynild kun 2.livsarvinger Malli f.sannsynlig 1612 og Røyan Brynildsdtf.sannsynlig 1616. Mulig at han var gx2 og døtrene var fra 2.ekt.skap. Mali ble g.ca 1637 med Åsmund Knutsen Huseby store i Blaker, han overtar 10 lispd i Berger mellom G.nr.15 i aurskog og 2 1/2 lisp. i Sletner. s.171 etter Guttorm Jackobsen Lystads( Stefar) død selger Kristoffer Olsen Eid på sin hustrus vegne 'Rean' Brynildsdatter vegne og Mali Brynildsdatters Husebys vegne deres odel i Erpestad i Nannestad. De har odel på 15 lispd. 3 smør. Brynild har hatt odel til Lystad og søgarn Erpestad, eide allerede i 1610. Både Bynild og Helle Hvam sitter med parter i Eigner i Srum og Måstad/ingjer i Ullensaker. Mest sannsynlig er Brynild i slekt med Hvamsætten s.173. Har kun tatt ut liten del av denne grundige artikkelen. Hilsen Kjersti Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha for interessante informasjoner, Kjersti.Jeg håper Romerike historielags årbok XVII 1992 er tilgjenglig i Statsarkivet i Oslo eller i noen bibliotek, slik at jeg kan ta kopier fra slektstavlene på side 208 og 209 - neste gang jeg er på ferie i Norge.Hilsen Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.