Gå til innhold
Arkivverket

[#26302] Christian Christensen f. 11 okt 1816, Drøbak - d. 1865, skipsforlis Lysekil


Gjest Cathrine Magne
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Magne

I en gammel familiebibel er det i permen notert barnefødsler, giftemål og andre begivenheter, deriblant dette:'3 .. 1865 forsvant min far med Ocean tilhørende H.P Samuelsen? ved den svenske kyst på en holme under navn ved sørbonden hvored han med 3 mann av besetningen blev oppdagen og begraven på grensen ... kirkegård på Lysekil i sitt ni og førtiende år gammel. Fred med ditt støv'.Den omkomne var min tipptippoldefar Christian Christensen (også kalt Jansen), og dette var familien hans, FT1865: Lenke (Konen Mætte er døpt Marthe Marie Olsdatter).Har noen et tips på hvor jeg kan henvende meg for å få vite noe mer om skipet han seilte med, omstendighetene rundt forliset, og evnt. hvor han ligger begravet?Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er du 100 prosent sikker på at båten het Ocean og ikke Oscar? det sank nemlig en båtOSCAR 1865-05-31 i Lysekil, norskJeg skal ta en nærmere titt på spørsmålet ditt i kveld.Søkte på demo her http://www.vrak.net/ , men om du betaler kan du nok få ut mye mer vil jeg tro. Spennende!!Sørbonden er vel en norsk versjon av Söderbonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Nina!Dette så jo veldig lovende ut! Jeg har notert meg 3 mai/31 mai med et par ?? når jeg skrev av bibelsiden, og at jeg har mistolket navnet Ocean kan godt hende. Datoen du oppgir, samt sted, stemmer jo i alle fall veldig bra!Skal sjekke hva jeg kan få ut av linken du la ved! Skulle du komme over andre smarte nettsteder eller evnt. tips til videre søking, er jeg takknemlig for all hjelp.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Sørbonden .....det skal ike være 'Stora eller lilla Bonden' da? Det blir kanskje litt det samme. Disse ligger sørvest for Lysekil, om jeg har skjønt det rett så er det i munningen til Gullmarsfjorden - side 10 Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei igjen Nina!Takk for fine tips. Nettstedet du henviste til i innlegg (2) tar det noen dager før jeg kommer inn på (betale nettbank-giro, så vente på aktivering av abbonement), men i mellomtiden skal jeg sjekke ut museumet og lokale dykkerklubber.Ord/uttrykk/begreper brukt i linken i ditt første innlegg hjalp meg til å sette opp et bedre søk på nettet, så jeg fant samme nettside som deg i går (innlegg 4). Tidsmessig kan det se ut til at de forliste i en skikkelig storm! Igjen tusen takk for din innsats og velvilje til å hjelpe!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Tok kontakt med Bohusläns museum, og fikk følgende til svar:I vårt marinarkeologiska register finns inget fartyg med namnet 'Oscar', däremot finns en 'Ocean' som 1865-05-31 strandade på skäret Sydbonden utanför Lysekil. Antar att det rör sig om samma skepp. Av registret framgår följande:'Ocean' var ett norskregistrerat fartyg hemmahörande i Dröbak. Hon var vid förlisningstillfället på resa mellan Nieuwiep (?) och Gävle i barlast. Hon strandade i hård NV storm. Av besättningen omkom 14 man. Det finns inga registrerade uppgifter om bärgning eller dyl. Vraket förefaller inte att vara återfunnet. Uppgifterna i registret är hämtade ur vrakforskaren Björn Åkerlunds publikation Vrak! från 1992. Ytterligare uppgifter förefaller emellertid att finnas vid Göteborgs sjöfartsmuseum (se SMG Doss: 269:4:1, lägg 3:5).Det rare er jo at det er Bjørn Åkerlunds database som er søkbar (innlegg 2), og der heter det forliste skipet 31-05-1865 Oscar... Hmmm. Jeg får kikke nærmere på henvisningen til Gøteborgs sjøfartsmuseum. Siden skipet opplyses å ha vært norskregistrert er det kanskje steder jeg kan henvende meg i Norge for å få ytterligere opplysninger om det? Har foreløpig ikke funnet skipet ved søk i databasen på Norsk Sjøfartsmuseums sider. LenkeMen, dette var spennende - jeg leter videre!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Den som leter finner! :-)Ved søk i Malmsteins-registeret hos Norsk Sjøfartsmuseum fant jeg ved detaljsøk skipet! Får ikke lagt ut *.jpg, men Ocean var en fullrigger i tre, bygget i 1854 Pluppsburg, Maine, USA. I 1864 står C. Jaasen oppført som skipsfører, og dette er sikkert bare en liten skrivefeil for C. Jansen som var min forfar. Eier i 1864 er Henry Parr Samuelson - altså H.P Samuelsen som det sto skrevet i bibelen.Dette var virkelig moro - en stor takk til Nina Møller Nordby som satte søkehjulene igang! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Gratulerer! Kanskje vraksiden burde oppfordres til å endre Oscar til Ocean?Fant du ut noe mer om hvor han var gravlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei igjen Nina!Bohusläns museum ville veldig gjerne ha flere opplysninger om skipet/mannskapet dersom jeg fant ut noe, så i tillegg til å sende info til dem, har jeg også sendt en mail til 'eier' av vrakdatabasen. Museumet opplyste jo at navnet i deres register - Ocean - stammet fra nettopp denne vrakdatabasen, så hvorfor den nå heter Oscar...? Får se om jeg får svar på min henvendelse.Har foreløpig ikke sjekket annet enn opplysninger om selve skipet, men får prøve å få lånt inn mikrofilmer fra områdene nær grensen til Norge. Etter hva jeg kunne se finnes det ikke register over døde i Lysekil i denne perioden på Genline.:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Du burde legge inn et innlegg på Anbytarforum, http://genealogi.aland.net/discus/. Klikk på Landskap, deretter på Bohuslän, deretter Socknar, deretter på Lysekil. Der er det flere lokale slektsforskere som sikkert kan hjelpe.Du skriver forresten 'grensen ....', det kan kanskje peke mot Grundsunds kirke som ligger i Skaftö sogn (i Lysekil kommune). Under Socknar finner du Grundsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Per.Jeg gjør et forsøk på Anbytarforum, og takk for tips om aktuell kirke!Er det forresten noen som kjenner til denne tidens sjøfart som kan tenke seg reiseruten (og eventuelt frakten) til dette skipet? Gävle ligger jo på Sveriges østkyst - men, hvor kan Nieuwiep(?) være??Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Et tips så godt som noe! :-) Ikke akkurat det enkleste navnet å forsøke å lete etter hvis man ikke vet skrivemåte/land osv. Nieu-Niew-Neuwie...Da gjelder det bare å finne ut hva slags last som evnt. kan ha blitt fraktet mellom disse stedene og om de seilte regelmessig.Igjen takk for innspill.:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har sjekket litt rundt på min svenske sjømanns-cd og fant ut at stedet du er på jakt etter nok heter 'Nieuwediep'-----Nieuwediep, i Catania ItaliaNieuwediep, Drenthe, Netherlands-----Jeg vil vel helst tro at det er det siste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Catthrine, fikk dette fra Göran i Lysekil i kveld!:Hej. jag känner en man i Lysekil som har skrivit av väldigt många tidningsnotiser i arkiven. Bland annat har han en notis om skeppsbrottet som Chaterine skriver om. Men båten heter Oscar som Nina Möller skriver om. Det kan troligen inte vara någon annan. Notis från Bohusläns tidning 2/6 1865.Den swåra stormen, som här rasade i mitten af weckan har tyvärr ådstadkommit stor förödelse på sjön och derwid förstört såwäl egendom som menniskolif. Följande skeppsbrott i skärgården äro hittills bekanta: Natten till den 31 sistlidna maj, strandade på Sör Bonden utanför Lysekil, norska skeppet 'OSCAR' hemma i Dröback, fördt av skepparen E. Janson, på resa från Newdeep i Holland till Gefle, i barlast. Fartyget slogs i tusen stycken inom några minuter, kaptenen och tolf man av besättningen omkommo. 2:ne man räddade sig iland på skäret Bonden, der de fingo stå till följande eftermiddag, då de bergades af skeppare Stenström, jemte hans broder och en Stranne samt föreståndaren på dykeriapparaten i Lysekil Hr. E. Hjort. Genom Stenströms skickliga manöver med båten lyckades det slutligen, efter fara för både båt och lif, att rädda de skeppsbrutne. Spillrorna efter wraket flyta omkring på kusten och bergas till en del. Med Lysekils lotsbåt hade lotsarna förut utseglat till Bonden, men kunde ej under stormen manövrera denna större båt. Så stog det i tidningen. Det var väldigt dramatiskt. I kyrkböckerna står det inget om ifall några blev begravda i Lysekil. Ragnar Grundbergsom mannen heter har en riktig kulturskatt i sin ägo. Han har gått igenom tidningsarkiv, kyrkoarkiv och skrivit ner allt på skrivmasin.Hoppas detta material inte försvinner.med hilsen fra Gøran og Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Nina og Egil.Jeg fikk i helgen svar fra Bjørn Åkerlund som har lagt ut den Skandinaviske Vrakdatabasen :''Du har alldeles rätt ! I anmärkningsfältet för Oscar från Dröback står det ' Namnet är ev. Ocean 'Bakgrunden till detta är att ca 15 fartyg förliste detta dygn på Bohuskusten, bl.a en bark med namnet Ocean eller Oceana. Fartygsdelar, namnbrädor och livbojar mm flöt iland längs kusten och i en av tidningarna som jag har som källa ' Göteborgs Handels & Sjöfartstidning ' har denna förväxling skett. Men nu är det mysteriet löst, tack för det !När det gäller ' Ocean ' ( fd. Oscar ) så strandade fartyget i en mycket hård nordvästlig storm på nordvästsidan av skäret Bonden. ( Bonden ligger rätt väster om Grundsund, några mil söder om Lysekil ) Fartyget bröts sönder och sjönk på ca 17 meters djup och av besättningen på 16 man, omkom 14 st bl.a befälhavaren C Jansen. Position: N 58 12.3 - O 11 18.2. Ocean var på resa mellan Nieuwdiep i Holland och Gävle på svenska ostkusten. Hon var barlastad.''Så da er både navnet på båten og reiserute stadfestet! :-)Kjempeinteressant med avisavskriften fra Bohusläns tidning! Tusen takk for anstrengelsen med å skaffe ytterligere opplysninger Egil! Men, såvidt jeg skjønner er det altså ingen begravelser notert for de som forliste i kirkeboken(bøkene) for Lysekil? Vet du/dere om materialet til Ragnar Grundberg er innlevert og evnt. mulig å låne via biblioteket? Det hørtes ut til å være verdt å ta en titt der!Igjen tusen takk for all informasjon og hjelpsomhet.:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det ser ut til at Grundsund var eget sogn med egne kirkebøker i tiden 1799 til 1888, så hvis de ble begravet der er det kirkebøkene for Grundsund som er interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Per.Jeg skal undersøke med biblioteket om fjernlån av kirkebøkene for Grundsund, så får jeg se hva jeg finner! Lette på SVAR og det kan se ut som om noe materiale finnes innscannet, men jeg fant ikke helt ut om det var selve kirkebøkene, eller bare forskjellige registre over det de har på mikrofilm/-kort.Genline har scannet kirkeboken (døde) i den aktuelle perioden (Grundsund), så kanskje det er like greit å bestille et abbonement hos dem nå som jeg har flere ting å lete etter i Sverige (har én svensk ane i familien).:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Nina.Dessverre ligger det ikke noe for døde hos Släktdata for hverken Grundsund eller Lysekil i perioden... Men, takk for henvisning - det er en like stor jungel av nettsteder med nyttig informasjon i Sverige som her - alltid nyttig med tips om gode nettsider! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.