Gå til innhold
Arkivverket

[#26309] Finnesrud, Nøssemark, Sverige


Gjest Alf Segbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild E. Pettersen

Har en viss kjennskap til området, farsslekta mi kommer derfra, men har ikke så mye kunnskap om slektsrelasjonene i grenda. Hva er du interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har boka om Nøssemark av Carl Zakariasson og Ebbe Gustavsson (1985), og kan gjøre oppslag i den om det er ønskelig. Finnserud er med der.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Først på 1800-tallet bodde det en Peder på Finnserud. Det var min kones 2-tipp oldefar. Hun vet lite om han, men har fra muntlig kilde at han druknet i Asperen på vei hjem fra Fredrikshald; det skulle ha vært en gang i 1820-30. Peder Finnserud hadde iallfall et par sønner, den ene het Fredrik f. ca 1818 og giftet seg i Idd. Vi er i grunnen interessert i all historie omkring stedet og slekten. Kjørte forbi der i sommer og vet hvordan det ligger til. Ut fra det som er nedtegnet har vi forstått det slik at det var opprinnelig en gård, men vi så ingen gård bare en liten grend med små hus; dette er jo så langt til bake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Nøssemarkboka er en kjempebok med en mengde navn under hver gård. Noen slektsforbindelser er ikke tatt noe særlig med, de får en lete etter selv. Men det er en flott bok med enormt med informasjoner og gamle bilder.Du har rett i at Finnserud er som en liten grend, et ”hemman” kalt i Sverige. Etter navnet å dømme, tror jeg at det først ble ryddet av skogfinner en gang på sent 15 eller tidlig 1600 tall. Men det er bare noe jeg tror. I boka står bare at Jon Börjesson er en av de tidligste nevnte eier på denne ”utjord” til Södra Rörviken, trolig før 1670.Jeg finner som bruker på en av plassene som kan passe på din beskrivelse (ikke navn på plassen):Petter Svensson født 1791 i Solhem, også denne gården ligger i Nøssemark. Hustruen var Lisa Jansdotter f. 1794 i Finnserud. De hadde barna:Anna Stina f. 1814Sven f. 1815Fredrik f. 1818Andreas f. 1820Johannes f. 1824Her er i alle fall en Petter (Peder) og en Fredrik født 1818. Vet du hvor i Idd han bosatte seg?Petter Svensson var født på Solhem Lilla med foreldre:Sven Andersson og Kari Engelbrektsdotter. Hun født 1756, begge født i Kölviken, også i Nøssemark. De hadde barna:Anders f. 1777Catarina 1778Petter 1791Karin 1789Andreas 1797Stina 1794Lisa 1799Skriver av ordrett dette som står under Solhem, Nøssemark: ” Vid storskiftet på alla ägorna med avslutning 1824 var ägorna: Sven Andersson, dennes sönner Andreas og Petter Svensson, mågen (svoger) Sven Olsson i Nolby, mågen Helge Broström, då på Torbjörnerud, tullnaren Ekeroth, Nicklas Andersson i Solhem Stora, omyndiga Lisa Andersdotter från Säm Stora, Jon Torstensson i Nolby”.Som du ser har du mye å lete i her. Det beste er å låne husforhør for Nössemark i de periodene dette gjelder. Da får du sortert mye.Du vil finn mye mer i Nøssemarkboka, den får du sikkert fjernlånt på biblioteket.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Dette ser ut til å være rette personer som du har funnet, Liv S. Hansen. En stor takk til deg. Vi har allerede vært på biblioteket og ordnet oss med Nøssemarkboka. Den tanken at det er finner som en gang har ryddet stedet, har vi også tenkt. Husforhør var noe nytt og spennende, men hvordan er det enklest å få tak i de oversiktene? Fredrik Pederson (Petterson) Finnserud, f 1818, kom over grensen for å søke arbeid og ble gift med en datter av Mette og Niels Krusætre i Idd. Bosatte seg etterhvert i (den gang) Fredrikshald (vi vet ikke så mye mere fakta om dem – har ikke funnet dem på folketelling). Men de bodde i Halden det vet vi bestemt; fra muntlige overføringer.Øylov og Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dere kan se hva SVAR har av film til utlån og salg her http://www.svar.ra.se/Det ser dårlig ut med film Nøssemark/husforhör.Jeg holder selv på med dette området (Rävmarken,Dals Ed) for tiden, og er ofte på biblioteket på Ed. Har jeg tid til neste uke blir det en tur dit. Jeg kan se hva biblioteket der har av filmer o.a.for Nøssemark.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg fant Fredrik Pettersons kone døpt i Idd krk MINI 1815-31,folio 299 nr.35:Anne Kirstine Nielsd født 15.9, døpt 21.9.1828. Foreldre: ægtefolk Nils Olsen Krusesæter husmand og Mette Maria Olsd.Faddere: Svend Nielsen Brekke, Gunnild Hansd. ibid, Anne Kirstine Olsd. Ganerød, Peder Olsen Holene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Treff igjen til Liv. Du fant personene, som vi har lett etter og har vært en gåte for oss, i FT 1865. Vi har prøvd med mange versoner av både for- og etternavnet, men Petter har nok ikke vært i våre tanker og heller ikke bare Anne, men hennes dobbeltnavn og da hovedvekt på Kirstine (Kjærstine) som hun skal ha blitt kalt. Ja, dette var fint... På denne siden av grensen har vi funnet mye og det har vært lett tilgjengelig, og nå ser det ut til at vi klarer og finne ut av mye på den svenske siden også. Vi var inne og tittet på SVAR, det var tre søkeralternativer på Nøssemark og på den ene så det ut til at vi fant det vi var ute etter. Takk for hjelpen.Mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild e. pettersen

Alf SegbøHar ikke vært innom brukerforum på noen dager men ser at du har fått hjelp allerede. Jeg har ikke mye å tilføye, det er Nøssemarkboka som er min hovedkilde også. Så vidt jeg vet er ikke kirkebøkene for Nøssemark tilgjengelig på nettet, hverken gratis eller mot betaling. Nøssemarkboka inneholder mye informasjon men kan være vanskelig å finne fram i. Kvaliteten er jeg litt usikker på.Jeg er i besittelse av et minneskrift, forfattet av Hjalmar Lie i 1964. Fredrik Petterson, eller Pedersen som er navnet han synes å bruke i Norge, var hans morfar. Hjalmar var født i 1879 og vokste opp på plassen Fjell i Aremark, like ved veien mellom Halden og Nøssemark. Heftet inneholder endel interessant minnestoff fra grensebygdene men du har det kanskje allerede? Din beskrivelse av drukningsulykken på Aspern likner svært på den som finnes i Lie sitt skriv. Hvis du ikke har den, og er interessert, kan jeg sikkert skaffe deg en kopi.Selve drukningsulykken er trolig reell nok, men det eksakte tidspunktet må man nok til kirkebøkene for å finne. Petter i Finserød skal ha kjørt i ei råk mellom Dødhaug og Ulserødåsen, et område vinterveien mellom Halden og Nøssemark passerte. Her danner det seg nesten hver vinter ei råk som jeg husker vi som barn ble advart mot, det ble også sagt at det hadde kjørt seg ned folk i den uten at jeg husker navn eller tidspunkt.Det er mye mulig at denne Peder eller Petter i Finserud som druknet i Aspern er en fjern slektning av meg via sønnen Sven (1815) og hans datter Sara, men jeg får ikke bekreftet det uten å sjekke med kirkebøkene. Foreløpig har jeg ikke brukt så mye tid på denne delen av slekta.Navnet Finserud kommer vel av mannsnavnet Finn og endelsen rud/rød (rydning, gård). Vanligvis dateres denne navnformen til tidlig middelalder, enkelte forskere mener den kan være enda eldre. Dvs. at gården er ryddet flere hundre år før finneinnvandringen på 1600-tallet. Så vidt meg bekjent er det ikke dokumentert finnebosetning så langt syd i Østfold/Dalsland. Det finnes imidlertid tradisjon om at enkelte avsidesliggende plasser i Aremark skal være ryddet av finner.Mvh.:Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det at det fantes finner i Dalsland på 1600 tallet regner jeg som sikkert. Det er et par gårder til med navnet Finnserud sydøst for Nøssemark i Steneby sockn. Der er det funnet et par generasjoner med navnet Henrik Finne i ting/kirkebøker. Tar med: ”Under første halvåret 1692 döptes Hendrik Finnes barn Assmund på Finnerød stora”.Henrik er jo som kjent et typisk finnenavn. Dessverre brukte ikke prester eller fogder de finske slektsnavna. Svenskene er heller ikke så heldige at de har et finnemanntall som bekrefter den spredte bosettingen.Det finnes trolig også finneplasser her i Rakkestad kommune hvor jeg bor. Her finnes navn som Finnskutt, Finskehytten, Finnehuset, Finnpå, Finnestad, Finnelien. Noen av disse har nok helt sikkert fått navn etter skogfinner som en gang holdt til her, kanskje bare for en kort periode.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Ja her var det mye interessant å lese.Til Arild E. Pettersen så ser det ut til at vi har de samme forfedrene. Jeg har Frederik som stamfar og det var vel bror til Sven. Kjøreturen på Asperen har jeg hentet fra Hjalmar Lies 'Erindringer'; den mappen har jeg.Og nå har vi vel begge fått opplysninger fra Liv i Degernes om slektsforholdet innenfor grensen. Nå blir det å oppsøke primærkildene.Takk igjen.Mvh Ø og A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Gulbrandsen

Har ikke noe å tilføye når det gjelder den svenske delen av denne slekten. Angående familien som kom fra Krusætre har jeg en del stoff på mitt nettsted www.gulbrand.net.Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har tidligere lovet (7) å se etter litteratur etc fra Finnserud/Nøssemark på biblioteket på Ed. Jeg har ikke fått vært der oppe enda dessverre, men planen er at jeg drar opp på onsdag da biblioteket har langdag. Får se hva jeg får tid til da.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Til Øivind Gulbrandsen. Ja gjett, om jeg har vært inne på dine nettsider og forsynt meg med aner. Så takk for det.Til Liv S Hansen. Jeg sier takk for det. Alt som vi kan låne på biblioteket her er jo lettvint. Ser i Nøssemarkboken om dagen, og får inntrykk av hvordan det så ut i Finnserud først på 1900-tallet.Vi kommer sikkert til å ta turen både til Ed og Nøssemark til våren.En riktig God jul til dere begge to. Mvh A. Segbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Liv S. Hansen

Jeg ønsker dere et Godt Nytt År, og vi får håpe vi kan legge alt det tragiske som har skjedd i romjulen bak oss. Jeg har selv en sønn i Thailand, men han er heldigvis i god behold.Jeg kom meg til Dals Ed og biblioteket der før jul. Jeg tittet raskt gjennom hva de hadde av film og kirkebokregister, men noen husforhør var det dårlig med. De hadde de filmene som SVAR har til bestilling. Jeg fant et par mindre bøker fra området: 'Nössemark Sockenarkiv', første, andra och tredje delen. Bearbeting och redigering Nils Eliasson Stockholm 1957.Den første boken inneholder fortellinger fra folk i Nössemark, skrevet på dialekt. Andre og tredje delen inneholder noe gårds- og generell historie fra stedet. Noe særlig mer enn det som står i den nyere boken kan dere nok ikke vente og finne. Jeg har kopiert dette og sender det i vanlig post, da får dere selv lest alt sammen.Har dere tenkt dere til Dalsland til sommeren så anbefaler jeg en tur til Mellerud og slektsenteret der. http://www26.brinkster.com/kjell484/museum/Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alf Segbø

Vi er sent ute, men ønsker deg et godt nytt år igjen. Ser fram til å lese det du har kopiert til oss, vi betaler kopi og porto. Hilsen Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I dag sender jeg kopiene. Jeg har ventet på en ny kopi/skanner maskin, det er årsaken til denne sene sendingen. Jeg ville bruke den. Noen porto vil jeg ikke høre snakk om.Ha en fortsatt god dag i stormen.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E.Kristiansen

Hei Liv og alle andre som leter etter slekt i Nössemark og Dalsland.Har dere hørt om 'Gränsbygdens Släktforskare' en forening med medlemmer på begge sider av grensen som også gjer ut medlemsbladet 'Gränsposten' Foreningen skal ha en hjemmeside www.gslf.cjb.net men denne adresse fungerer dårlig for meg virker det som.Epost er: biblioteket.gslf@dalsed.se.Ordfører i foreningen heter Bengt Svensson og han har epost:besv.ed@telia.com.Se også hjemmeside til Nössemark Hembygdsförening. www.stlee..nu .Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I denne foreningen har jeg vært medlem en stund. Matrialet til foreningen ligger på Eds bibliotek.Strømmen har vært vekk i flere timer her, nå begynner strømmen i laptop'en og ta slutt også. Nå får stormen se å dra dit den kom fra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.