Gå til innhold
Arkivverket

[#26310] Bjørtomten, Vang H


Gjest Alf Segbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Jeg har ikke noen forbindelse med Bjørtomten, Vang, men her er noen navn og opplysninger som kanskje kan knytte eventuelle andre personer til gården / bostedet:Her er folkene på Bjørtomten, Vang, Hedmark, i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60414.wc2&gardpostnr=1226&personpostnr=6959&merk=6959#ovre>Lenke og LenkePå nettsidene til Eidskog slektshistorielag http://www.eidskogslekt.no finner jeg nevnt Nils Mikkelsen Bjørtomten http://www.eidskogslekt.no/hele/b298.htm:“Nils Mikkelsen Bjørtomten was born about 1841 in Vang, Hedmark.. In 1865 he was a gårdbruker; Han tok over gården til svigeforeldrene. in Enge nordre, Løten, Hedmark. He lived in Enge nordre, Løten, Hedmark in 1865. He is reference number 1417. Spouse: Randgdi Olsdatter Enge nordre. Nils Mikkelsen Bjørtomten and Randgdi Olsdatter Enge nordre were married”På nettsidene til Hedmark Slektshistorielag finner jeg Bjørtomten nevnt i skifteregister for Vang (Furnes) LenkeHer er det personer fra Bjørtomten i utflytterlister for Vang (Digitalarkivet):LenkeLenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Hei!Jeg takker for ditt innspill og har gått gjennom lenker og opplysninger, og foreløpig er det opplysningen i folketellingen i 1865 på nedre Bjørtomten som er av interesse. Det var ikke mange opplysningene jeg ga i startinnlegget og vil gi noen flere nå.Husbonden på nedre Bjørtomten i 1865 er bror til min tippoldefar, Jens Jensen, f. 1821. Jens var lasskjører i en periode og kjørte fra Hedmarken og oppover Østerdalen, kanskje til Røros. I 1848 ble han far til min oldefar, ved dåpen står han nevn som Jens Jensen Bjørtomteie (dette ble oppgitt av moren). Om han visste dette er jeg ikke sikker på, hvilken kommunikasjon det var mellom presten i Østerdalen og på Hedmarken vet jeg ikke. Nok om det, den samme Jens gifter seg i Vang og får 5 døtre fra 1848 (!) og fram til 1862. De ble døpt Karen, Maren, Hellene, Inge Agnethe og Anne. Familien bor på ulike gårder i Vang, finner dem i ft 1865 og i 1875. Ved den siste folketellingen bor de som husmenn på Hestsveen under Nashaug. Hans kone dør i 1881, da bor de på Vestgaard. Etter 1881 finner jeg ikke noe spor etter verken Jens eller døtrene bortsett fra den eldste, i Vang. De har nok flyttet, men hvor? Det er det jeg er ute etter. Kanskje bruker de etternavnet Vestgaard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

En avsluttende kommentar. Takket være litt tilfeldigheter, litt mer systematisk leting i FT 1900, klarte jeg å løse problemet mitt. Nå gjenstår leting i kirkebøker fra denne tiden for å få en bekreftelse. Mange har vært innom dette innlegget og jeg takker alle for interessen. Vennlig hilsen Alf Segbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Steinar Vasaasen

Vil bare legge til at Bjørtomten er en av de gårdene som er omtalt i den nylig utkomne bind 3 av Vang bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Takk for tipset. Jeg har sett fram til at dette bindet skulle komme og ser fram til å lese mer i det. MVH Alf Segbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.