Gå til innhold
Arkivverket

[#26314] Anders Pedersen og Hedevig Didriksdatter i Meløy


Gjest Arnt Stavne
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Stavne

Min 3tippoldemor Hedevig Elisabeth Didriksdatter er født ca 1740.Hun var gift med Anders Pedersen på Stien, i folketellingen 1801 er han oppført som 68 år, hun som 63 år.Jeg har så langt ikke funnet hennes fødsel i kirkebok for Rødøy/Meløy, heller ikke deres giftermål.Hans fødsel dersom alderen er riktig i 1801, vil være før den eldste kirkeboken for Rødøy/Meløy.Når Hedevig dør i 1810 står det at hun er 70 år.I Svein Edvardsens skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1780/1810 finnes dette skiftet:Hedevig E. Didriksdatter, hovedperson.Anders Pedersen, ektefelle.Martinus Andersen, sønn, 29 år.Ane Maria Andersdatter, datter, gift. Arvetomten.Jeg har ikke funnet Martinus døpt i Meløy i periode 1778 - 1784.Anders dør antagelivis i 1832, dette har jeg funnet i kirkeboken for Rødøy/Meløy (841.A07):Begravet: 13.5.1832 Enkemand Andreas Pedersen, Stien. 100 år gammel.Er det noen som vet noe mer om Anders og Hedvig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Anders og Hedvig på Stien (Stigen) i Rødøy i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11836.wc2&gardpostnr=93&personpostnr=1265&merk=1265#ovre>LenkeKan dette være vielsen i Rødøy i 1770? Lenke Kan dette Martinus, født 20.08.1775, Meløy, Nordland?MARTHINUS ANDERSEN Male Event(s):Birth: 20 AUG 1775 Meloy, Nordland, NorwayParents:Father: ANDERS PEDERSEN--------------------------------------------------I skiftet etter Hedvig er det datteren som bor på arvetomten. Kan dette være Martinus Andersen i 1801? Denne Martinus er 25 år (født ca. 1776), bosatt på Sællisæth i Gilleskål LenkeI 1801 er datteren til Anders og Hedvig 15 år (f. ca. 1786), og Ane Andersdatter er bosatt på Stien i Rødøy i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Marthinus er født på Stien og døpt 14. mai 1775 i Meløy. Alderen som er oppgitt i skiftene kan ha mange års avvik!Men har du fått med deg: Paulina Dorthea Faber? Døpt Dom 22 p Trinit 1787 i Meløy, altså 4/11 1787. «Døpt Gift Mand Anders Persen Stigens uægte Pigebarn aflet med Kirstine Dorothea Kneese -»Anders kan være fra Meløy, selv om ikke alderen stemmer med noen av de Anders Pedersen som finnes i de mil. ruller for 1769 - og jeg kan heller ikke se ham blandt de oppsitterne som skylder skatt noen år senere.Men Didriksdatter - det ligner ikke på noe kjent fra Meløy! Jeg tror du må ut av Meløy for å finne både henne og vielsen til Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Ved trolovelsen i Rødøy mellem ungkar Anders Pedersen og Pigen Hedevig Elisabeth Badskiær er Forløftningsmændene: Peder Carstensen og Ole Jensen Fladøen. Peder Carstensen i Høyvåg på Rødøya ble senere lensmann. Ole Jensen var oppsitter på Flatøy. Anders oppgir å oppholde seg på gården Hammerøy i Melfjorden da han blir viet. I flg rullen for Rødøy i 1769 er der tre personer som bor på Gården Rødøy - kirkestedet - som kaller seg Anders Pedersen, alle er født i Rødøy og er fra 24 til 30 år gamle. Prestene hadde ofte importet tjenerskap, så navnet Badskiær kan tyde på import - hun fikk ikke patronymicon hverken ved trolovelse eller vielse. Finner du noe, så si ifra. God jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

I 1792 er det skifte efter Peder Andersen i Røshagen i Meløy. Anders Pedersen, 54 år gl, er hans sønn, og bor på Stien i Meløy. Anders sine 7 søsken som er oppgitt i skiftet bor også i Meløy. Anders og hans tvillingbror, Peder, finner vi født i Øresvik og døpt 17/7 1740 i Rødøy. Mens søskenene Ole og Michel - samt Marit og Ellen som ikke står i skiftet - er født på Nordfjordnes i Melfjorden. I farten husker jeg ikke om Peder Andersen hadde noe kirkelig ombud, men sønnen Ole var ihvertfall medhjelper i Meløy i en meget lang periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Takk for svarene Grethe og Terje.Dette gir meg straks mer å sjekke opp.Jeg sjekket Sveid Edvardsens avskrift av skifter og fant der skiftet etter Peder, men også skifte i 1790 etter hans kone. Anders, Peder og Michel er ikke nevnt blant hennes barn, slik at tilsier at Peder har vært gift 2 ganger. Ole er 48 år, mens Michel er 50 år i 1792, dette skulle gi at hans første kone må være død og han blir gift på nytt mellom disse to barnas fødsel.Når det gjelder Anders barn utenfør ekteskap i 1787 har jeg sett det i Gård og Grend for Meløy tidligere, men jeg hadde glemt å sjekke opp morens navn.Min 2tippoldemor som er datter av Anders og Hedevig, Anne Maria har jeg ikke helt sikkert funnet dåpen til. Jeg har funnet en kandidant:{Dom 2 Pasc 1787} Döbt Anders Pers. Schagens Ane Maria. Test: Anders Erichseth Gierseth, Peter Andersen ibid, Dorothea Kneesen, Marta Persdr. Röshagen, Ane Larsd. Torsviigog blant fadderne der finner vi vel det som er moren til hans barn født utenfor ekteskap, samt hans søster. Det som ikke stemmer er stedsangivelsen, men jeg kan ha lest feil og at det står Stigen i stedet for Schagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Jeg sjekket noen flere skifter i Svein Edvardsens avskrifter, og fant følgede skifte:Røshagen, 1762Anders Jørgensen, hovedpersonKaren Pedersdatter, ektefellePeder Andersen, gift, sønn, RøshagenJørgen Andersen, 12 år, sønnMarithe Andersdatter, 8 år, datterSjekket kirkeboken og fant at Anders er oppført som 72 år når han dør i 1761. Peder er oppført som 82 år når han dør i 1792. Slik at Anders kan være far til Peder som dør i 1792 , selv om han har barn som er yngre enn Peder sine. Antar da at Anders har vært gift mer enn en gang.I Svein Edvardsens avskrift av Innrulleringsmantall for Meløy i 1769 finner vi på Sør Hagen Peder Andersen 52 år, Ole Pedersen 22 år og Peder Pedersen 29 år. Fant også en til Anders Pedersen i Rødøy i rett alder. Han bor på Nordvernes og er 31 år, men da det finnes et skifte på Nordværnes i 1785 etter Anders Pedersen antar jeg at dette ikke kan være min ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.