Gå til innhold
Arkivverket

[#26318] Gammelt Foto fra Nes på Romerike?


Gjest Thorleif Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorleif Solberg

Gammelt foto fra Romerike?Dette fotografiet som hang på veggen i stua hos min kones mormor, har jeg ikke klart å stedfeste. Hun het Hilda Clausen, født Iversen, 1864-1942. Hun var født på Grønndalen i Nes på Romerike, og overtok etter hun giftet seg med Iver Engebretsen fra Almåsen i Sør- Odal, en eiendom Grønnlia, utskilt fra Grønndalen.Jeg har gjettet på at bildet kan være tatt litt før 1900. Personene på bildet er også ukjente for meg. Jeg gjetter også på at bildet kan være fra området Grønndalen i Nes, eventuelt fra Blaker eller Sør-Odal.Er det noen som kjenner igjen denne gamle stuebygningen. Jeg kan også legge med litt klarere bilder av personene hvis ønskelig.Vennlig hilsen Thorleifbilete0210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Jeg hadde håpet, men ikke ventet at noen skulle dra kjensel på den gamle stuebygningen på bildet.Likevel vil jeg rette en feil som jeg gjorde i teksten. Hilda er ikke gift med, men datter av Iver Engebretsen fra Almåsen. Hennes mor og Ivers kone var Karoline Amundsdatter Grøndalen, 1832-1895. Beklager. Hilsen Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Daniel K. Granberg

Mannspersonen på bildet du har lagt inn likner veldig på Hans Sigvard Grøndahl (1829-1903) som finnes avbildet på side 250 i Bygdebok for Nes på Romerike, bind V. Han er forøvrig Karoline Amundsdatter Grøndahlens eldste bror. Jeg vet ikke hvordan jeg legger inn bilder i forumet, men hvis du vil kan jeg scanne inn bildet og sende det til deg på e-post.Daniel K. Granberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Kjære Daniel K. Granberg. Tusen takk for svar. Jeg er enig med deg. Mannen på bildet ser ut til å være Hans Sigvard Grøndahl. Jeg har alle bygdebøkene for Nes. Da er vel bildet tatt på Vestre Finholt (Jordet), som Hans kjøpte i 1867 ifølge bygdeboka.Folkene på bildet er vel da ikke direkte forfedre til min kone, men i hvertfall av tjukke slekta.(Skjønt en av de eldre damene på bildet kan jo være Karoline). Jeg tror du har løst gåten for meg. Igjen tusen takk for dyktig detektivarbeid. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.