Gå til innhold
Arkivverket

[#26320] Forfedr til Gerhard Meidel


Gjest Magne Solsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Solsvik

Eg finn Gerhard Meidel i Kvinnherad gard og ættesoge under Håvik, gift med Ellen Hansdtr. Våge, men der stopper det. Er det nokon som har kjennskap til hans forfedre, so ville eg gjerne høyra om det. Takk!Helsing Magne Solsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det hadde jo vært fint med et årstall her, men jeg antar likevel at din Gerhard Meidel er i slekt med Jacob Gerhard Meidell f.ca. 1700, med sønnene Jacob Gerhard Meidell (1735-96) i Balestrand og Aurland (g. Birgitte Munthe Finde) og Frantz Henrik Meidell (1740-1813) med sønnen Jacob Gerhard Meidell (1765-1808) i Bergen (g. Anne Rye de Fine). Dessuten fantes det en Gjert Meidel (f. rundt 1615) som ble 2. ektemann til prestedatter fra Stokke i Vestfold, Ellen Christophersdatter Stockman som før hadde vært g.m. Tønsberg-borger Oluf Iversen Holch (død 1651).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Pr.lnt. Gerhard Meidell, født 1719, død 1784 på sin gård Håvik i Ølve 1784, gift 1717 med Eli Hansdatter Våge (1725-81), var sønn av oberst og sjef for Aurlandske kompani, Jacob Gerhard Meidell, født 1686, død 26.07.1768, gift ca 1710 med Anna Dorothea Genschow, født ca 1690, død ca 1730.Kilder: Slægten Meidell i Norge og Danmark, av A.T.Gløersen, 1903. Militærbiografier, av Olai Ovenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Gerhard Meidell f.1719 blir dermed halvbror av Jacob Gerhard Meidell (1735-96) i Balestrand og Aurland og Frantz Henrik Meidell (1740-1813).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Boka 'Meidell slekta (Håvik-linja) 1747 -2000 'utgitt av Lambrect Haugen i Rosendal,Postboks 42, 5486 Rosendal tlf 53481144 utgift i 2000 har mye interessant stoff om denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Solsvik

Hei Takk og til Bjerke og Gangstø for vist intresse.Etter som eg forstår so må Bjerke bu i USA. So kansje du kunne søkja etter ein slektning for meg der borte.Han Heiter Magne Nilsen Torsvik,f.07.05.1871,reiste frå Bergen 5.Juni 1916 til Dulutt Min.Han hadde med seg kona Brita f.Lønning f.1868. Døttre: Borghil Oleanna f.27.04.1902 og Anna f.1913 Mvh Magne Solsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Jo, familien bodde i Duluth, Minnesota, i 1920, etter folketellingen det aar. Adresse: 3722 West Seventh Street. Mannen hette nu Magnus Nelson, og var smed. De bodde paa samme sted i 1930-folketellingen ogsaa.Indeks over dode i staten Minnesota er tilgjengelig paa Internet http://people.mnhs.org/dci/Search.cfmJeg haaper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Med hensyn til Meidel slekta, har noen opplysninger om Anna Dorothea Meidell gift 1776 med Aslach Christiansen Gasman og död i Bergen 1787: LenkeKan hun vaere en sönnedatter av paret nevt i # 3: Jakob Gerhard Meidell og Anna Dorothea Genschow?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei igjen!Her er det jeg har: Anna Dorthea Meidel(Mejdell,Meydel) 1747,(mulig Voss)HOFar: Fredrik Meidel f.1715, København, DK Mor: Sophie Dorthea de Rochlenge f.ca. 1719Hun ble muligens født på Voss. Vokste opp i Aurland, SF. Omtrent 23 år gammel ble hun forlovet med den unge adelsmann Underofficer Gert Nicolai von Unger fra den gamle danske eller halv-tyske adelslekt ved dette navn. Etterslekten forteller at han skjøt seg før bryllupet, noe som bekreftes ved at han ikke senere er å finne hverken som Norsk eller dansk offiser. Han var uten tvil sønn av kaptein i 1. nordre Bergenhus regiment, Hans Wulf von Unger. Frukten av Anne Dorthea’s forbindelse med Gert Nicolai ble datteren:Juditha f.1771 i Fresvik, SFFresvik var nabobygda til Aurland. Barnet ble i all stillhet døpt 11.desember i Aurland. Den som døpte barnet var sogneprest Brun som var svoger til major Fredrik Meidel. 4 ½ år etter dette ble Anna Dorthea under sitt opphold hos sin onkel løintnant Fredrik de Rochlenge i Ytre Holmedal kjent med og også gift den 19/6-1776 med bergverkstyrer Aslak Christensen Gasmann f.1741 Gjerpen,TE. Han må ha fått sin bergverks utdanning i skienstrakten. De fikk barna:Karen Sophie Gasmann f. 10/12-1776, Sørdalsverket, Ytre Holmedal Maria Dorthea Gasmann f.26/5-1779 , Bergen, HO.De flyttet til Bergen etter at det gikk dårlig med jernverket Aslak hadde inverstert i. Aslak måtte ta arbeid som smed i Sandviken i Bergen. Han dro ofte på turer for å leite etter metall- påvisninger.Anna Dorthea ble begravet i Bergen 30/5-1787 40 år gammel som fattig i fri jord på Domkirkegården i Bergen.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til Björn og Gisle for innspill.Saa da er det ikke samme Meidell slekta som den som er nevnt over. De to du fant, Gisle, er vel avkommere av den slekta.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Den A.D.M. som eg 'fann' er datter til paret nemnd i innlegg (3). I innlegg (3) er årstal for giftermålet til foreldra (1717) feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dermed var hun vel söster til den Johanne/Anne Sophia Genschau som jeg har funnet som mor til Sophie Dorthea de Rochlenge (dersom det er rett da) og som var gift med Peter Nikolai Rochlenge.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei !Jeg har fra mine notater hentet fra boken'Om Slekten Meidel'følgende: Fredrik Meidel f.1715, København, DKFar: Jacob Gerhard Meidel f.1686, Holden, TE Mor: Anna Dorthea Genschau f.?, ØFFredrik Meidel ble født 1715 I København mens det Bergenske Regiment var stasjonert der. Han ble i 1732 korporal ved farens kompani (det Vossiske) av det 2. Bergenhusiske regiment. I 1736 ble han sersjant. I 1739 ble han ”Capitaine des armes”. I 1743 løintnant ved ”Aurlandske kompani”, hvor hans far var sjef. I 1769 ble han sjef for ”Strynske kompani” i Nordfjord.Han giftet seg etter kongelig bevilgning med sitt søskenbarn Sophie Dorthea de Rochlenge f.ca. 1719 i 1739.De fikk barna:Anna Dorthea f.1747, mulig Voss,HO Peter Nicolai f.1749Han giftet seg 2.gang med Johanna Dorthea Becker f.1737 i 1773, Innviken, Nordfjord i en alder av 58 år. Hun døde etter noen månders ekteskap i 1774. Sophie Dorthea de Rochlenge f.ca. 1719Far: Kaptein Peter Nicolai de Rochlenge , f.1686, Bergen, HO Mor: Johanne Sophie Genschau f.1692, ØF.Hun giftet seg med Fredrik Meidel f.1715, København, DK Sophie døde 1756.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.