Gå til innhold
Arkivverket

[#26322] Bergitte Elisabeth Nilsd. Finckenhagen f. 1763 g.m Ole Torkilds. Doksrud f. 1758


Gjest Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Tvedt

Søker Bergittes foreldre og søsken, samt hennes barn. Hun og mannen bodde på Doksrud i Løten. Er det noen som har opplysninger om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Birgittes foreldre var sogneprest i Løten fra 1777 Nils Jacobsen Finckenhagen (1727-95) og hustruen Christiane Lund (1734-1808) fra Ribe, Danmark. Nils var kapellan i Brevik, TM i 1759 og sogneprest i Slidre fra 1763. De hadde 12 barn, hvorav jeg har notert 5: Jakob Christian 1756, Lars Lund F. 1757, Birgitte E. 1761, Anne Marie 1763 og Niels 1765. Sognepresten var av gullsmed-famile fra Christiania, og etternavnet hadde han fra moren Birthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan vel føyes til at prestens far, gullsmeden i Christiania, het Jacob Nielsen (1693-1741) var født i Vang, Hedemarken og sønn nav klokker Niels Larsen og Ellen Michelsdatter. Birthe Finchenhagen, som han gifter seg med i 1720, var datter av gullsmed Morten Finchenhagen og Bente Marie Nielsdatter Mus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Lars Lund Finckenhagen, Berittes bror var sogneprest i Surnadal på Nordmøre. Han var svært mektig gjennom sin person og embete. Han hadde tre døtre som han fikk giftet bort i tur og orden til prominente folk. De har etterkommere som jeg til og med kjenner.Denne presten er det mange historier om i bygda, og Hans Hyldbakk som har skrevet alt av bygdebøker har et kapittel om Lars Lund i en av bøkene. Hvilken bok vet jeg ikke, men jeg kan tippe på Bygdesoge for Surnadal (2 bind) eller ei bok som heter 'Gamalt frå Surnadal'Mvh Olav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Espen Skjærbakken

Jeg har en stor mengde etterkommere etter disse. Hvor passer du og dine inn?Du kan se noe mer detaljer på denne siden: LenkeID: I2732 Name: Birgitte Elisabeth N. Finckenhagen Sex: F Birth: 23 SEP 1761 in Brevik, Telemark Death: 13 JUL 1850 in Løten, HedmarkFather: Niels Finckenhagen b: 3 JAN 1727 in Kristiania Mother: Christiane Lund b: 1735 in Ribe, DanmarkMarriage 1 Ole Torkildsen b: 1758 in Løten, Hedmark Married: CA. 1787 in Løten kirke, Hedmark Children Ole Christian Olsen Doxrud b: 1788 in Doksrud, Løten, Hedmark Niels Olsen b: 1789 in Doksrud, Løten, Hedmark Marie Johanne Olsdatter b: 1790 in Doksrud, Løten, Hedmark Martine Kristine Olsdatter b: 1791 in Doksrud, Løten, Hedmark Hans Lemmich Olsen Finckenhagen b: 1792 in Doksrud, Løten, Hedmark Petronelle Hermana Olsdatter b: 1794 in Doksrud, Løten, Hedmark Ole Berent Olsen b: 1796 in Doksrud, Løten, Hedmark Anne Helena Olsdatter b: 3 MAY 1797 in Doksrud, Løten, Hedmark Birgitte Olava Olsdatter b: 3 MAY 1799 in Doksrud, Løten, Hedmark Jacobine Christiana Olsdatter b: 10 DEC 1801 in Doksrud, Løten, Hedmark Elisabeth Christine Olsdatter b: 1805 in Løten, Hedmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken

Jeg ser av innlegg 26296 om Akermand at det er der du kommer inn. Du kan kikke på lenken til det jeg har av opplysninger ute på nettet, og hvis det er noe du ønsker mer opplysninger om så kan du ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Hei Espen, og tusen takk for gode opplysninger. Skal studere dette inngående, og trenger jeg hjelp, tar jeg kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.