Gå til innhold
Arkivverket

[#26325] Maren Laurine Olsdatter f. 1802 fra Wækkerø, Christiania


Gjest k. brill
 Del

Recommended Posts

Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne foreldrene til Maren Laurine. Er det noen som har tilgang på dåp/fødsel fra dette området?Jeg vet hvem hun giftet seg med, men har ikke klart å finne foreldrene.Hilsen K. Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Du kan jo ta en titt på folketellingen for Ager i 1801. Her bor en ugift Ole på Wekkerød. Han kan muligens kunne være far til en Maren Laurine f. 1801. ( alder 23 år ) LenkeFinner ikke mange med fornavn Ole, som kunne passe på denne gården ellers.Ikke har jeg funnet henne født, gjennom F.S. i farten heller.Du sier du kjenner navn på mannen hun giftet seg med. Kan hende deres ekteskap er mulig å finne med flere holdepunkter?Skriv inn de opplysningene du har, så er det mulig noen kan hjelpe deg med kirkebøker for Ager.( Wækkerød lå i Ager dengang.)Det ligger ganske mange opplysninger under 'Gårder i Ager', også avskrifter for kirkebøker. Jeg fant bare en del konfirmanter fra samme tid, men det er et forsøk å kontakte dem som har registrert gårder her.Du kan bare søke på Gårder i Ager, så kommer du rett på nettstedet.God kveld. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen!Jeg ser at jeg har 'blingset' på opplysningene fra i går kveld, om en Ole som kunne passe i alder til far for Maren Laurine.Den eneste Ole som bodde på Wekkerø i 1801, er nok den Ole Olsen som er i 50 åres alder. Han passer nok ikke.Din Maren er ikke født før året etter folketellingen, så det kan jo ha vært flere Oler på gården i 1802.Har ikke funnet damen i 1865-tellingen dessverre. Fortell hva du vet om hennes ekteskap og eventuelle barn, så er det kan hende mulig å finne noen spor.Hvor har du fått fødselsdatoen fra?Mvh.Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Gunn, du hjelper meg mye du! Dette er hva jeg vet: Johan Henrik Brill og Maren Laurine Olsdatter giftet seg i Domkirken i Christiania 13. okt. 1826. Disse barna er døpt i Domkirken: Andreas dp. 29. jan. 1826 (før foreldrene giftet seg) Arnt Conrad dp. 14. okt.1827 Ole Martinus dp. 5. sept. 1830 Johan Henrik dp. 23. juni 1833 Joseph Frederik dp. 28. juli 1839 Hans Jacob dp. 11. juni 1843Johan Henrik, ektemannen, er egentlig Johan Hinrich Brill født 14/5 - 1801, døpt i Garnisons sogn København. Foreldre: Andreas Brill og Anne Marie Hansdatter. I 1787, under folketellingene i København, Danmark, fant jeg ett ledd til: København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Adelgade 246, 1531, FT-1787 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested Anton Meyer, 54, Gift, Manden, Soldat, Christine Elisabet, 56, Gift, Konen, , Christian Brill, 38, Gift, Mand, Soldat, Maria, 26, Gift, Konen, , Andreas, 6, Ugift, Søn, , Sophia, 3, Ugift, Datter, ,Her står jeg også bom fast og har ingen hjelp fått ved henv. til ulike danske foreninger etc. Så jeg vendte snuta hjemover til barnebarnet Johan Hinrich sin kone, Maren Laurine og forsøkte å finne noe ut om henne. Jeg fikk rikshospital opplysningene av en dame her i fjor. Jeg har blitt anbefalt å se etter i skattemanntallene for Christiania for de aktuelle årene (bevart for alle år, dels i Oslo byarkiv, Ligningsvesenet, dels i Christiania magistrats arkiv i SAO) og dernest annet materiale i Christiania magistrats arkiv. Men du vet jo at jeg har anledning til det p.t. Så derfor håpet jeg noen satt på materialet fra område. Men jeg kan jo slå opp på det stedet du nevner, gamle Aker. Takk for tipset Gunn!Hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente å skrive 'Men du vet jo at jeg IKKE har anledning til det p.t.' Her er mer informasjon: Maren Laurine er nevnt i 1865 tellingen som oppkjøperske under navnet Maren Brill og at hun er 63 år og fra Wakkerø.Slik fant jeg ut når hun var født. Barna hennes er også nevnt der. Dessuten flere Bril/Briel/Brill'er. Må søke på Br for å få all med, tror til og med jeg fant en Brell en ang.Ett av barna blir beskrevet som tvangslem, de andre har yrker i bryggeri/stensettingsbransjen. Jeg har forsøkt å lete etter dokumenter fra arbeidsanstalten i Storgaden, men da må jeg vel på et arkiv for å få mer materiale. Dette er så langt (kort)som jeg har kommet Gunn! hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki!Det var en spennende samling med informasjoner du har funnet .Jeg legger en lenke til de opplysninger som står under Wækkerød på Ager gårder.http://www.ager.no/steder/vakkero.htmJeg har selv hatt god hjelp av R.C.H. Skogly med oppslag i kirkebøker. Hvis du ser på hovedsiden finner du hva som er registrert.Lykke til med letingen i ledige stunder. Dem er det vel ikke alt for mange av nå i disse førjulsdagene. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da et barnebarn som er kalt opp etter Maren, født av sønnen Ole Martinius og hans hustru.LenkeDu har vel dette fra før, men jeg sender det likevel.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til 1865 tellingen og Maren Brill, som bor sammen med eldste sønnen , Andreas.LenkeAlder ved folketellingen behøver ikke stemme helt. Men det er jo en pekepinn i alle fall. Fant ogs de andre 'Brillene' ved folketellingene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, jeg prøver også med en lenke til ditt innlegg nr. 22184 om Joseph Brill, de temaene hører vel sammen?LenkeHåper du kan få hjelp til oppslag i kirkebøkene. Giftemålet vil vel gi et svar på hennes fars navn i alle fall.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.