Gå til innhold
Arkivverket

[#26333] 'Dry goods mechant' J. Solner i Austin, Minnesota. Hvem var han?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

En av min oldefars brødre, Gjert(=George) emigrerte i 1869 og slo seg ned i Austin, Minnesota der han ble ansatt hos 'dry goods merchant' J. Solner.Gjert ble opptatt som kompanjong i firmaet Solner like før han døde i 1884 og er jeg litt nysgjerrig på hvem J.Solner var og hvor han kom fra. FT1880 for Minnesota oppgir at både Solner selv og kona var født i Norge (hhv ca 1833 og 1829), men navnet gir meg ingen assosiasjoner mhp hvor jeg skal begynne å lete.Er det noen som har peiling?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du sikter selvsagt til denne karen, hans kone Eliza og sønnen Nordolph på 16 år som er født i Wisconsin LenkeDet kan virke som om Solner var et Kristianianavn. Det finnes på 1820-tallet en Nicolai Solner i Aker. Kanskje du skal sjekke ut hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Denne karen befant seg som 17-åring (1880) og student alene i Nebraska. Han har norsk far og mor, men også født i Wisconsin. Kan jo være en sønn-----Nordahl Brune SOLNERBirth: 10 JAN 1864 Janesville, Rock, WisconsinDeath: 1955-----Kanskje Janesville, Rock er stedet som kan gi deg svaret på hvem de var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan J stå for Joseph?-----WI census 1855-----Name: JOSEPH SOLNERState: WICounty: Waukesha CountyTownship: EagleYear: 1855Page: 008Database: WI 1855 State Census Index-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Denne er bedre vil jeg tro:1870 United States Federal Census - Minnesota - Mower - Austin-----Solner, Jorgen 39 år, Dy goods merchantSolner, Elizabeth 38 årSolner, Nordahl 6 år-----Det fantes nok bare en sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for respons! Nå har jeg litt mer å arbeide ut ifra. I nekrologen etter Gjert/George Hamberg fra 1884 (en ganske omfattende sak, faktisk) står det bl.a. at firmaet i 1869 het Solner&Morgan og at J.Solner overtok som eneeier etterat mr. Morgan døde.Når det gjelder sønnen Nordahl tror jeg faktisk at det er den samme gutten som er student i Rocksville, Nebraska som han som er oppført hos sine foreldre i Austin, Minnesota. I oversikten over J.Soners hushold i Austin i 1880 er også hans svigermor, Annie Brown, oppført. Hennes etternavn passer jo egentlig ganske bra med mellomnavnet 'Brune'.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Gruff! Det der gikk litt over stokk og stein, men meningen var god!Åkkesom: Hvor finner du Nordahl Brune Solner som 17-årig, enslig student? (Jeg antok at det var i FT1880 for Nebraska, men der finner jeg ham ikke).Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Slinning

Hei. Det kan også tenkes at navnet opprinnelig var Solnør og har senere blitt amerikanisert til Solner. Vi har et sted i Skodje kommune i M. & R. som heter Solnør. Jeg mener at her er en plass som heter Brune.Mvh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

I found Jorgen Solner's death on the Minnesota death index.SOLNER, JORGAN CertID# 1907-53-2822 Date of Birth: (ca. ) Place of Birth: Norway Mother Maiden Name: BROWN Date of Death:12/31/1907 County of Death: MOWERHe died Dec. 31, 1907. Maybe Mower county historical society can get you a death certificate or some type of obituary?MOWER COUNTY HISTORICAL SOCIETY Box 804 (mailing) 12th Street and 6th Avenue SW Austin, MN 55912 507/437-6082 Fax: 507/437-5012 Email: MCHS@smig.net Director: Shirley De Young Hours: Monday through Friday 10 a.m. to 4 p.m. www2.smig.net/mchistory/index.htmlGenealogical Society:Mower County Genealogical Society PO Box 145 Austin, MN 55912 507/437-6082 Library at Historical Center Nordahl Solner on the 1880 census is found at the familysearch.org website.Nordall SOLNER Household Male-------------------------------------------------------------------------------- Other Information: Birth Year Birthplace WI Age 17 Occupation Student Marital Status S Race W Head of Household Tom E. DICKEY Relation Other Father's Birthplace NOR Mother's Birthplace NOR-------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Census Place 3rd Ward, Nebraska City, Otoe, Nebraska Family History Library Film 1254753 NA Film Number T9-0753 Page Number 314AI also found at familysearch.org, that he died probably about 1955.Nordahl Brune SOLNER Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 10 JAN 1864 Janesville, Rock, Wisconsin Christening: Death: 1955 Burial: This website shows that Nordahl Solner has a biography in a book, and lived in Washington State, in King county.http://www.rootsweb.com/~wagenweb/sketch07.htmThe book is called Sketches of Washington - 1907and the person who will look up the name for you is celia_tomlin@msn.comMaybe that will tell more about his family.Could he have been studying to be a minister?There is a Washington County death index online, but I can't seem to use it today.I hope this helps.Taryn from Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Taryn! Thank you so much for the new info! This is definetely an opportunity to contact the Historical Society in Austin, MN. (I may even have some information they will appreciate).Regards Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjell Hamberg

Mower County Historical Society HADDE noe å bidra med - ikke side opp og side ned, men virkelig noen små gullkorn det gikk an å bygge videre på og som jeg synes det var verdt å dele med andre......Jørgen Solner ble født i Christiania 2.Mai 1831. Foreldrenes navn har jeg ikke funnet ut av, men iflg. opplysningene tok han eksamen ved Universitetet i Christiania i 1848. (Pga. alder er det vel mer sannsynlig at dreier seg om studenteksamen - min kommentar). Han reiste til USA i 1850 og slo seg ned i Janesville i Wisconsin som 'clerk'. I 1854 giftet han seg med Anna Elisabeth Bruun, født i Bergen 10.Mai 1826. Og det er da det blir spennende mhp. slekt:Anna Elisabeth Bruun var datter til skipskaptein Johan Nordahl Bruun (f.1803) og Anne Salvesen (f.1798). Johan Nordahl Bruun var sønnesønn til den mer kjente sognepresten av samme navn (han med 'Norge, Kjæmpers Fødeland ..' og Det Norske Selskap i København).Anna Elisabeth Bruun kom til Dane County, WI i 1852 sammen med moren (og muligens broren Fredrik P. Bruun). Faren må være død før 1852. I 1881 bodde moren i Austin, Minnesota hos datter og svigersønn, 81 år gml.Anna Elisabeth Solner (Mrs. Jørgen Solner) døde i Austin 31.12.1907. Jørgen Solner flyttet fra Minnesota til California (San Diego) ca 1912 der han døde 3.April 1922.I tillegg til sønnen Nordahl, hadde Jørgen Solner og frue en sønn til, men han døde som liten (årstall ikke oppgitt).Håper dette var nytt og litt spennende for noen!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Census 1900 sier at Jorgen Solner er født May 1832(?) og er 68 år - vært gift i 36år - Kona Elise er f. May 1829 og er 71 år - vært gift i 36 år - hun har født 4 barn - kun ett er i live. Han er 'capitalist' - innvandret 1850 - er naturalisert - hun innvandret 1856. De bor i Minnesota, Mower county, Austin twp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Noen av de opplysningene jeg siterte var hentet fra Mrs. Jørgen Solners nekrolog (hun ble faktisk ikke nevnt ved eget navn i nekrologens overskrift), så det overrasker meg ikke at det finnes uoverensstemmelser med folketellinga fra 1900 (som heller ikke er helt presis). F.eks ble de gift i Wisconsin i 1854, noe som ikke stemmer med at hun innvandret 1856. Nekrologen sier 1854.Det største avviket (populært begrep for tiden, forresten) er fruens fødselsår. Iflg. 'Døpte i Bergen 1816-1894' ble hun født 10 Mai 1826. Nekologen har riktig dato, men oppgir 1828 som fødselsår.Broren Fredrik P.Bruun, alias Fred P. Brown, i FT1880 for Blue Earth, Minnesota, er nevnt i nekrologen. Han er også nevnt i en database her i DA som er sendt inn av Lars E. Øyane: Døpte 1859-1889 i Faribault Co, MN.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.