Gå til innhold
Arkivverket

[#26335] Kari Kvernen på Frei


Gjest Olav Sæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sæter

Kari Kvernen er et relativt kjent navn på Nordmøre. Det sies at hun kom 'over fjellet' som liten jentunge sammen med sin mor, og kanskje også en søster. Jeg lurer på om det er noen der ute som kjenner til fødselsdata, hvor hun kom fra etc?Dette er en av mine slektninger, og jeg er derfor glad for litt hjelp.Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når skulle Kari Kvernen ha kommet over fjellet som jentunge sammen med mor og en eventuell søster? Det kunne vært fint om du har informasjon om år-/århundre, i fall det er mulig å finne data i folketellinger m.v.Mvh Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Og hva het moren? Ble Kari gift Kvernen, eller var det hennes 'pikenavn'? Alt av data er viktig når vi skal forsøke å finne ut hvem, når og hvor.Er dette noe slekt? Her er det en familie som heter Kvernen i Kristiansund i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=380&teljing=ft1900&filnamn=f01503.wc2&amt=15&funnenr=438>LenkeHer er Thore E. Kvernen, bosatt i Kristiansund i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Ser at jeg har en del mangelfull informasjon.Det er ikke sikkert at hun kom til Frei, men kanskje Kristiansund. Hun kom fra Gudbrandsdalen, Skjåk, Vågå, Lom, eller deromkring.Når dette var, er jeg mer usikker på, men på 1800-tallet en gang. For å komme med rå tipping mellom 1840 og 1880 (bra slingringsmonn, eller?)Navnet Kvernen er fra plassen hun kom til, tipper jeg. Den plassen heter Kvernen, altså samme betydning som Mølle. Denne Kvernen mener jeg å ha hørt at er den samme som flyplassen Kvernberget er 'oppkalt' etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Takk Endre! Jeg har ikke Freibøkene ennå, men skal låne dem.Forresten tror jeg at vi er sambygdinger. Jeg er 'Ørabye', fra Brubakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten,

Hei, Olav (f) Bru'n! Du har rett, eg har vore 'ørabye' i 5 å, og er kjent både på Krongelhaugen og i 'Kattastugrenda' I 1844 kom det ei Kari Olsdotter Hagebakken til Omsund-garden ved Kristiansund. og dette er truleg rette 'kjella' Ho var f. 11/11. 1826 i Fron, og vart konfirmert på Omsund same året ho kom dit. Kari vart gift 1848 med sonen på garden Knut Nilson Omsund, f. 1824. Også ved giftarmålet i 1848 står det at ho er f. 1826 i Fron. Julaftan året før hadde dei fått dottera Karen. Ho døde i 1888, men hadde da sonen Nils, f. 1878. Faren var skipper Peder Ludvik Saxe Olsen i Kristiansund. Så det er truleg ikkje rett at ho var f. i Vågå. Det er visst heller ikkje rett at dei flytta til Ulrikskverna i 1850, for enno i 1865 har dei barn til dåpen og konfirmant på Omsund. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.