Gå til innhold
Arkivverket

[#26336] Heyerdahl i Aremark og Høland rundt 1750


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg har en del Heyerdahl-personer i Østfold og søndre Akershus som jeg ikke klarer å plassere, dvs. finne foreldrene til : 1) Lensmann i Høland, Jørgen Fredrik Heyerdahl, g. Christine Svendsdatter (1710-1773). 2) Anne Margrethe Heyerdahl (1771-1801), g. Hans Blichfeld (1767-1806), foreldre til Henrikka Dorothea Elisabeth, født i Høland, g. Ole Christian Doksrud fra Løten. 3) Sogneprest i Gran, OP, Hieronymus Heyerdahl (1773-1847) fra Fange i Aremark, g. Sophie Fredrikke Schwabe (1777-1859). 4) Elisabeth Dorothea Heyerdahl, g. ca.1795 m. Kaptein og Sjef for Rakkestadske Kompagni, Hans Jacob Sommerschield (død 1802 i Østfold). 5) Sogneprest i Lenvik, TR, Nils Roth Heyerdahl, g. Elisabeth Cathrine Raschau, foreldre til Marthe Valentine Heyerdahl (1817-1875), g. teglverkseier i Christiania, Hans Lemmich Juell (f.1806) fra Aurdal i Valdres.Kan noen hjelpe meg med foreldrene til noen av disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Har du sett i denne boken?H. Sollied:Slekten Heyerdahl.Om det er den samme Heyerdahl slekten.-Eldste kjente stamfar er Gunbjørn Vigernes i Aurskog død ca 1654.En sønnesønns sønnesønn av ham var lensmann i Høland,Halvor Anderssøn Rakkestad 1691-1742 hvis barn antok navnet HeyerdahlRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Lensmann i Høland, Jørgen Fredrik Heyerdahl (1725-68) var sønn av lensmann i Høland, Halvor Andersen Rakkestad, født 1690 i Haneborg i Urskoug, død 1742, og Mette Haagensdatter Heyerdahl, født 1697 i Rakkestad i Høland, død 1770.Kilde: Familien Heyerdahl, av Gabriel Smith Faye, 1857Anne Margrethe Heyerdahl, født 1772 i Fange i Aremark, død 6/8 1801, var datter av sorenskriver Halvor Heyerdahl, født 19/1 1748 i Høland, død 11/11 1819 Sundet i Fron, gift 1/6 1770 i Rakkestad med Martha Dorothea Bassøe, døpt 31/1 1751 i Rakkestad, død på barselseng med sitt fjerde barn 1775. Halvor som forøvrig var sønnesønn av lensmann Halvor Andersen Rakkestad, giftet seg igjen med Maren Christine Elisabeth Cornisch (1753-1829)Elisabeth Dorothea, født 1775, død 28/3 1867 i Skjørtorp i Rakkestad var helsøster av Anne Margrethe. Hieronymus var helbror.Nils Roth Blix, født 18/4 1785 på Ringerike, død 6/2 1829 i Lesje, gift 25/2 1811 med Elisabeth Cathrine Naschou, født 11/7 1790 på Fyen, død 5/10 1861, var halvbror av Anne Margrethe og Elisabeth Dorothea og altså sønn av Halvor Heyerdahl og Meren Christine Elisabeth Cornisch.Kilde: Stamtavle over familien Bassøe, av Hans Christian Bassøe, 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Hotvedt

Jeg har endel jeg kan hjelpe med. Nr 2,3 og 5 har jeg mellom 2-3 generasjoner bakover og på enkelte har jeg etterslekt et lite stykke fremover. Ta gjerne kontakt tonehotvedt(a)hotmail.com Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Med kilde i boken 'Slekten Sommerschild - Sommerschield' (Henrik Sommerschild 1951, Mittet) kan jeg bare bekrefte det som står i innlegg (4) om foreldrene til min 3xtippoldemor Else Dorthea f. Heyerdahl (hun kalles så i den boken). Boken omtaler omtrent 70 etterkommere av dem, men de 3-4 nyeste generasjonene mangler jo, så vi er nok en del hundre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk til alle som har svart ! Da falt faktisk alle fem Heyerdøler på plass omtrent som jeg hadde trodd ! (Jeg har sendt 'resultatet' til deg pr. e-mail, Tone !)Kjenner noen til foreldre og søsken til Mette Haagensdatter Heyerdahl (1697-1770), som ser ut til å være 'opphavet' til etternavnet i denne grenen (mor til Christian og Jørgen Fredrik Halvorssøner Heyerdahl) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har Mette som datter av lensmann i Høland, Haagen Lauritzen Rakkestad, på gården Rakkestad, og Anne Jørgensdatter Chortogæa (Heyerdahl).Haagen og Anne hadde sønnen Svend Haagensen Heyerdahl, pr.lnt. ved N. Søndhordlenske komp 1719-39, født ca 1690, død 26/12 1762 hos sin datter på Ilebek i Høland. Gift med Bothilde Pedersdatter Hagenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.