Gå til innhold
Arkivverket

[#26342] Sveve eller Svæve i Trøndelag


Gjest Erik Grønn Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Grønn Iversen

En av mine forfedre het Elisabeth Jacobsdatter Sveve. Hun var gift med Torsten Clemetsen Grønsæt. Disse fikk barn Anna (f 1754) 0g Elisabeth (f 1758)i Trondhjem. Er det noen som kjenner familien Sveve/Svæve. Spesielt er opplysninger om Jacob Sveve/Svæve av interesse. Det kan antas at han er født rundt 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Grønn Iversen

Takk for svarene.Det er mange gårder i landet som heter Grønset men det er jo sannsynlig at Tosten kommer fra en gård i nærheten av Trondhjem. Jeg håpet at det var noen som kunne knytte Tosten eller faren Clemet til en bestemt gård.Sveve er neppe et gårdsnavn. Det er noen flere i Trondhjem som heter Sveve i 1801, men jeg klarer ikke å knytte disse sammen. I tillegg er det en sogneprest i Torsken på 1700-tallet som heter Clemens Sveve/Svæve (d 1802). Han studerte i Trondhjem og var sønn til høker Simon Sveve i Trondhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.