Gå til innhold
Arkivverket

[#26349] Sæterbø - plassnavn i sør-Rogaland?


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Jeg forsøker å finne ei Sara (Hansine) født 19.juli 1889. Hun opplyser i forbindelse med dåp av egne barn å være født Sæterbø. Hun skal ha vokst opp i Sandnes-området hos andre enn sine biologiske foreldre. Jeg formoder at hun er født i nærheten. Iflg. Rygh finnes kun en gård ved navn Sæterbø, den ligger på Fitjar. Hun var ikke døpt der. Derfor lurer jeg på om Sæterbø kan være et plassnavn, er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ved søk her på gardsnamn Sæterbø, får eg i tillegg til Fitjar, to treff i M&R, utan at eg fann noka Sara der.Det er i dag 273 personar med Sæterbø som etternavn, berre nokre få av dei held til i Fitjar og nabokommunen Stord. Eg såg i skattelistene at mange kom frå Surna (Surnadal) og Bæverfjord i M&R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Sæterbø er et gardsnavn i nåværende Surnadal kommune. Gardene har hørt til både Stangvik og Åsgard kommune.Jeg vil si det med en gang; dette kan være et stort blindspor! Men:På 1900-tellinga er en av gårdbrukerne på Sæterbø Hans Johnsen gm. Ingeborg. De har bl. a. ei datter som heter Sigri H. Sæterbø f. 1882.Jeg skal prøve å sjekke dette litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Har sjekket kildene, i dette tilfellet 'Folk og heimar i Åsskard' og kommet til følgende:Mitt ville tips om Sigri var som jeg trodde, helt bak mål.Det eneste jeg kan se er at på gården Storteigen på Sæterbø (fremdeles Åsskard kommune) er det født 'et udøpt jentebarn' etter 1882. Det er alt som står om henne. Hennes far heter i såfall Arnt Jonsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her bør man nok starte med det man har av sikre opplysninger. Hvor og når giftet Sara (Hansine) seg? Ved vielsen skulle hun oppgi fødested og fars navn. Hun er født så tidlig at det neppe er snakk om adopsjon (1917), og i hvert fall ikke om sterk adopsjon (1936). Altså skulle biologisk fars navn dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Finn ingen med dette namnet under garden Seterbø i Fitjar (Fitjar bygdebok). Finn ei jente f. på Seterbø i 1889, nemleg Elen Seine f. 1889, g. i Lofoten. Faren var Halstein Bårdsen Seterbø. Finn heller ingen med dette namnet f. i åra rundt 1889 på Seterbø. Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Først vil jeg si takk til alle som har svart. Jeg vet dessverre ikke hvem Saras 'fosterforeldre' er, men hvis disse på en eller annen måte har bånd til Møre og Romsdal, kan hun vel komme derfra, hvis ikke er vel det usansynlig? Når det gjelder hennes ekteskap, ble det inngått i Høyland kirke 24.okt.1908. Jeg har ikke sett i den selv, da jeg fikk den opplysningen av noen som har forsøkt å finne Saras foreldre tidligere uten hell. Jeg får nok gå på biblioteket og bestille film, hvis da ikke noen sitter på en avskrift??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei Sigbjørn! Jeg har ikke funnet henne i 1900. Det finnes noen som kan være aktuelle, men jeg har for få opplysninger til å kunne fastslå at en er den riktige, og ingen av dem jeg har funnet stemmer helt med de få opplysningene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.