Gå til innhold
Arkivverket

Simon Martinus Larsen Melgård, Talvik/Skogn/Trondhjem stift


Per Bragstad
 Del

Recommended Posts

Under innflyttede til Talvik, Finnmark, finner jeg Simon Martinus Larsen Melgård, 35 år og fisker, fra Skogn Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608640151.jpg Han blir i 1831 og 1834 i Talvik oppgitt som barnefar, angivelig fra Trondhjem stift, hvoretter han ikke nevnes mer.

 

Søk i ft.1801 gir et 20-talls Simon/Simen Larsen’er født på 1790-tallet, hvorav 2 i Nord-Trøndelag

 

Min mest aktuelle kandidat synes å være den Simon Larsen som i ft.1801 er 10 år og tj.folk hos Jon Ågesen Lyng, Saxhoug, Inderøy.

 

Muligens er han den Simon Larsen Homnes som i 1806 blir konfirmert i Elden kirke, Beitstad Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927670203.jpg og den Simon Larsen Homnes som i 1818 tar utflytting fra Solberg sogn i Beitstad, 26 år gammel og ungkar og korporal, til Inderøy Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927660387.jpg.

 

Et noe svakt indisium for kandidaturet er at det er en gård som heter Melgården i Solberg sogn.

 

En annen mulighet er gården Melgård i Mære i Sparbu. I ft.1801 holder Lars Hansen til her sammen med kone og 5 barn i alderen 1 -10 år, men ingen Simon. Denne Lars har også en viss militær tilknytning, han er ”dragoun”.

 

Jeg har gått gjennom en del kirkebøker i NT på jakt etter dåpen til Simon, jeg har antatt at han må være døpt Simon Martinus (med variasjoner) og ikke bare Simon, men så langt uten hell.

 

I Sør-Trøndelag, Viklem sogn, Ørland, finner jeg en Simon Larsen født 28.10.1795 med foreldre Lars Povelsen Hovde og Gjertrud Simonsdatter. Men siden han ikke er døpt Simon Martinus, er han ikke noen sterk kandidat Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070905630125.jpg. Han blir konfirmert i 1812 samme sted.

 

Er det noen her på forumet som har opplysninger/tips som kan bidra til å finne ut hvor Simon Martinus Larsen Melgård kom fra, eller om noen av de evennevnte kan elimineres som kandidater.

 

 

Mvh. Per Bragstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mest aktuelle kandidat synes å være den Simon Larsen som i ft.1801 er 10 år og tj.folk hos Jon Ågesen Lyng, Saxhoug, Inderøy.

(...)

Jeg har gått gjennom en del kirkebøker i NT på jakt etter dåpen til Simon, jeg har antatt at han må være døpt Simon Martinus (med variasjoner) og ikke bare Simon, men så langt uten hell.

 

Det er formodentlig den tiårige tjenestegutten fra Lyng i Sakshaug i 1801 som er født 11.03.1791, sønn av foreldrene Lars Olsen og Clara Simonsdatter Stokken. Foreldrene bor på Stokken i folketellingen 1801, med en ganske stor barneflokk, men ingen Simon. Med mindre ovennevnte Simon døde i perioden før 1801, holder jeg en knapp på at det er han som gjenfinnes på Lyng. Men dette er vel ikke med på å bekrefte/avkrefte om dette er "din" simon Larsen. Men det finnes en dagarbeider Simon Larsen som ved folketellingen 1865 losjerer på Salberghaugen i Inderøy, da oppgitt å være 77 år gammel og født i Inderøy. Dersom dette er ham (alderen i folketellingene var som kjent ikke alltid så pålitelige), så kan han vel elimineres.

 

Nå har jeg sett eksempler på dobbeltnavn som ikke ble innført i kirkeboken ved dåpen, selv om personene ved senere anledninger i livet benyttet to navn. Det er kanskje ikke slik at Simon Martinus Larsen som nevnes i Talvik i 1828, ble innført som dette i kirkeboken ved sin dåp på 1790-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Astrid: Ja, jeg har vurdert ham, men siden det var bare Simon ved dåpen, la jeg ham til side. Han er muligens den Simon Larsen Gjørv som blir konfirmerti Hustad sogn, Inderøy, i 1810? Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927610140.jpg

Til Morten: Da øker antallet kandidater. Jeg tror også det er tjenestegutten fra 1801 du har funnet. Det kan også være en viss mulighet for at Simon Martinus kom tilbake fra sitt fiske i Vest-Finnmark og at det er ham som er oppført i ft.1865. De to barna han fikk i Talvik, ble etter sigende adoptert av en Morten Simonsen og de kalte seg siden for Mortensen/Mortensdatter. Moren giftet seg visstnok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.