Gå til innhold
Arkivverket

[#26357] Erlandsen: Julekalender med overraskelser


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Andreas Erlandsens mye omtalte prestebiografier er lagt ut i julekalenderen. Og takk for det. Men på side 446 står det å lese at Kirstine Tausan, datter av Tingvollpresten Hans Nielsen Tausan og Birgithe Schjelderup,hans første hustru, var gift med Johan Mechlenborg på Kvalvåg.Dette er vel feil? Etter hva alle andre kan fortelle var Kirstine Tausan gift med Johans sønn, Jacob Mechlenborg på Kvalvåg. Da han døde, ble hun gift med Jørgen Fem(m)er. Akkurat på det siste punktet er Erlandsen og 'alle' andre enige.Det er mange ting som rent logisk taler for at dette er feil. Kirstine Tausans eldste barn, Anne, var født i 1691. Da hadde Johan vært i grava i nesten tjue år.Er slike feil utbredt hos Erlandsen? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Erlandsen samlet stoffet til boken sin på 1830- og 1840-tallet. Det fantes ikke noe Stiftsarkiv i Trondheim. Han måtte satse på svar fra presteskapet og andre. Det var derfor slett ikke gunstige arbeidsvilkår. Det fantes ikke bygdebøker, ikke tidsskrift for slekts- eller lokahistorie. Han var pioner. Det er derfor en del feil hos ham, men det er fortsatt en klassiker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Som sagt, jeg takker og bukker for at dere har fått lagt arbeidet hans ut på nettet (han skulle bare ha visst...) Men litt pussig var det jo at det absolutt første jeg slo opp, var feil. Eller? Fortsatt god adventstid. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Svein Tore Dahl er bestilt. Ett spørsmål til Yngve Nedrebø og staben til slutt:Hvor blir det av 'pakkene' i julekalenderen når jula er over? Blir de å finne noe sted i f.eks. Digitalarkivet? Jeg får nemlig ikke noe ut av å bruke Favoritter. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Jeg har hatt inne bestilling på Svein Tore Dahl i snart to måneder - på et bibliotek her i Bærum. Nå begynner jeg å lure på om boken kan lånes eller om det bare er så stor rift om den. Venter med spenning. Hilsen Ie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Innholdet i julekalenderen består dels av databaser, dels av digitale bøker. Databasene ligger i det vanlige systemet, og kan søkes opp gjennom Databaseveljar, mens de digitale bøkene samles på denne siden: http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe Disse lar seg også finne om man klikker på 'Digitale bøker' på DA's åpningsside. Det er mulig vi etter hvert som antall digitale bøker vokser må lage en struktur, foreløpig ligger de etter nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Inger: Jeg har bestilt via epost til en person som visstnok er i Dahls familie. Ihvertfall fikk jeg oppgitt epostadressa av Tuxen. Trodde det skulle gå kjappere.Jeg kan ikke si jeg har hørt noe derfor etterpå, men det er bare et par uker siden, og de fleste er vel midt oppe i julestria... Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.