Gå til innhold
Arkivverket

[#26363] Willum Janson Haavig og Anna Olsdatter


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Jeg har opplysninger om to av mine aner: Willum Janson Haavig (1673 - 1731) og Anna Olsdatter (1659 - 1713), begge døde og begravet i Kvinnherad. Disse opplysningene har jeg fått av en slektning, uten kildehenvisninger. Jeg har imidlertid funnet de to i 'Døde og beretta i Kvinnherad 1710-1753'(Willum Jonsen Haavigen og Anne Olsdtr Haavigen)Dersom noen kunne ta en titt på dette paret, ville jeg sette stor pris på det. Jeg synes at aldersforskjellen mellom ektefellene er svært stor i 'feil retning', så jeg lurer på om disse to virkelig var gift med hverandre, eller om det foreligger forvekslinger. Deres datter, Aagot Willumsdtr Haavig var født i 1702, så de giftet seg vel noe før det. Kan noen finne opplysninger om giftermålet, når det var, og særlig om alderen er oppgitt. Jeg har heller ikke noen opplysninger om Annas foreldre eller gårdsnavn.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Dersom det er han du finn her Lenke i 1701, er han fødd litt tidlegare.Eg har sett større aldersforskjell enn dette, både i gammal og ny tid. Folk hadde så mange grunnar for å gifta seg. Garden kunne frista, og foreldra hadde mykje å seia.Eg kan kikka i Bygdebok for Kvinnherad i morgon om du ikkje får andre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være noen av ”dine folk” på Haavig i 1701? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701sba&gardpostnr=12102&merk=12102#ovre>Lenke Her er det nevnt en Willem Haavig, oppsitter, 35 år og en Jan Jonsen Haavig, 60 år, oppsitter (faren til Willem?) og en Ole Olsen, oppsitter, 50 år.Har foretatt noen oppslag i FamilySearch, som er en base med feilregistreringer, slik at funn bør sjekkes opp mot andre kilder. Har hittil funnet følgende personer / barn som er oppført med Willum Jansen / Villum Jonson / Villum Jonsen som far:INGER WILLIAMSEN Event(s):Birth: Christening: 02 AUG 1694 Kvinnherad, Hordaland, NorwayParents:Father: VILLUM JONSEN--------------------------------------------------MARRITTE WILLIAMSEN Event(s):Christening: 07 DEC 1697 Kvinnherad, Hordaland, NorwayParents:Father: VILLUM JONSEN--------------------------------------------------MARRITHE WILLIAMSEN Event(s):Birth: Christening: 27 DEC 1698 Kvinnherad, Hordaland, NorwayParents:Father: WILLUM JANSENEr dette samme Marit, eller to Marit’er født etter hverandre??--------------------------------------------------AAGAATHE WILLIAMSEN Event(s):Birth: Christening: 25 MAY 1702 Kvinnherad, Hordaland, NorwayParents:Father: WILLUM JANSENIfølge FS blir Ågot gift 01.10.1730 i Kvinnherad med Knut Samsonsen. Har hittil funnet to sønner:SAMSON KNUDSEN Christening: 20 MAR 1739 Kvinnherad, Hordaland, NorwayParents:Father: KNUD SAMSONSENDette kan være den Samson Knutsen, 62 år, (født ca. 1738) som finnes i f.t. 1801 for Kvinnherrad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt flere oppslag:Her er giftermålet til Ågot Villumsdatter og Knut Samsonsen funnet blant trulova og vigde i Kvinnherad 1710-1753 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KVIGDE&gardpostnr=339&merk=339#ovre>LenkeHer har vi vielsen til pige Margreta Willumsdatter Haavig året 1752 (kan muligens være den Margrete som blir døpt i 1720, eller 1721) LenkeFinner også en Marit Villumsdatter som gifter seg i 1725 (kan være den Maritte døpt 1697 eller 1698) LenkeFinner også giftermål mellom Willum Jansen Haavigen og Ingeborg Olsdatter i Kvinnherad i 1715 LenkeWillum Jonsen Haavigen blir ”graffest” i 1731, 58 ½ år gammel, Lenke mens Ingeborg Olsdatter Haavigen ”graffest” i 1741, 58 ½ år gammel LenkeFinner en Anne Olsdatter Haavigen som ”graffest” i 1713, 54 år gammel LenkeI den samme basen får jeg for øvrig også bekreftet at Willum Damsen er en annen person enn Willum Jansen (se mitt første innlegg, Brite Williamsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!Til Marie:Det er nok den riktige du har funnet. Faren, Jan Jonsen, alder 60 år stemmer med at han var født i 1640. Men når det gjelder Willum, så fant jeg hans dødsfall i 'Døde og berettede...' i 1731, og der var hans alder oppgitt til 58 1/2 år, så utifra det skulle fødselsåret 1673 stemme. Annas dødsfall fant jeg også, og den oppgitte alderen stemmer også overens med fødselsår 1659. For alt jeg vet kan det ha vært flere Willum, så hvis du kan sjekke bygdeboka, hadde det vært fint.Til Grethe:Det er nok den rette familien du har funnet. Aagot (Aagaate) ble ganske riktig født i 1702 og ble gift med Knud Samsonson Døssland i 1730. Sønnen Samson Knudson (1739 - 1804) er min 3x tippoldefar. Det er de rette personene du har funnet.Den Anna Olsdatter som jeg opprinnelig spurte om, døde i 1713. Derfor kan det passe godt at det blir født et barn, Anna Willumsdatter i 1715 med en annen mor. Willum må ha giftet seg for annen gang, og som tradisjonen tilsa, ble den første datteren oppkalt etter den døde første konen.Dessverre ligger ikke fødsler for Kvinnherad fra de aktuelle årene på DA, så jeg får ikke sjekket opplysningene du fant på FS. Kanskje Marie finner ut noe fra bygdeboka.Tusen takk skal dere ha så langt!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her på Asbjørn Solheims hjemmeside [url="http://home.c2i.net/assolhei/aner8.htm>http://home.c2i.net/assolhei/aner8.htm finner jeg Ågot og Knut nevnt under nr. 98 og 99 og Villum Jonsen nevnt under nr. 198 som gift to ggr: 1) Anna Olavsdatter 2) Ingeborg Olavsdatter. Nr. 396 og 397 er kanskje Villum Jonsens foreldre: Jon Jonsen og Ågot Larsdatter (dette kan være en bekreftelse på at Ågot Villumsdatter er oppkalt etter sin farmor).Dette kan være henvisning til skifte etter Anna Olsdatter Haavigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!Det stemmer at foreldrene til Willum het Jan Jonson og Ågot Larsdatter. Dette med Jan og Jon har tydeligvis gått litt om hverandre, for noen steder finner jeg Willum Jonson også.Den siden du linket til var interessant for meg. Jeg finner mange aner der, flere berøringspunkter til min egen slekt.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Kvinnheradsoga bind II som omhandlar Ølve var dessverre utlånt på biblioteket. Men du har fått vita det meste her, ser eg. Heimesida til Asbjørn Solheim (som er ein kollega og sambygding av meg) har slekta di eit stykke bakover. Han har nok funne ein del i Kvinnheradssoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du får fatt i det rette bindet av Kvinnheradssoga, er jeg først og fremst interessert i Anna Olsdatter, Willum J. Haavigs første kone, når hun var født, når hun giftet seg og hvor hun kom fra.Takk for hjelpen så langt.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.