Gå til innhold
Arkivverket

[#26374] Erich Olsen Krogen Hemne


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Erich Olsen Krogen f.1745 i Hemne er ein mann eg leitar for å finne fakta om. Er det kyrkjebok som er så gammel slik at en kan finne dåp og namn på foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gunnar Sødal

Eg gjer eit nytt forsøk på å prøve å finne noe om Erich Olsen Krogen gift i Oppistuo på Hunnes. Vi er fleire som har prøvd å kome vidare for å finne ut noko meire om denne gamle' tippen ' min Kanskje du veit det Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei Grethe Ja, jeg har dette. Det skulle vært så greit å visst om kvar han kom ifrå Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Viet i Hemne 27.06.1779 ungk soldat Erich Olsen Krogen og pike Christi Nielsd Hundnæss, forlovere 1 pinsedag var Isaach Larsen Moe og lænsmand Jon Sørensen Sindnæss.Denne Erik finner jeg ikke døpt i Hemne, den eneste i passende alder er født på Stokkaunet i 1746, men han blir gift fra samme sted i 1772.Finner heller ikke 'Krogen' i Hemne, er vel derfor sannsynlig at han kommer fra et nabo/annet sogn.Kristie ble døpt 27.10.1754 i Vinje, faddere: Lars Stølen, Lars Hofsæt, Jon Scheye, Guru Stølen, Marit Eide, Marit Søedalenmvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

I nabosognet til Hemne - Rindal ligger en gard med navnet Krogen. Der er Erik Jonson brukar i 1665 og 1701. Han har fire barn Ane, Jon, Ola og Brynhild. Men i 1715 er det nye drivarar på garden. Har lett med lys og lykte uten å finne ut hvor familen ble av. Den tredje i søskenflokken kan jo være opphavet(far) til din Erik. Skal holde øynene åpne for mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Det viser seg at Ane f 1683, dør i 1751. Jon f 1686 gifter seg i Rindal Brynhild gifter seg med nydrivaren på gården. Og om Ola som jo er den interessante her står det at han er født i 1689 og intet mer. Det var flere ukjente husmannsplasser under garden Krogen. To av dem har fått plass i den nye bygdaboka som kom i 99. Kirkebøkene for Rindal/Surnadal starter på 1750 så på konfirmantlistene hadde det kanskje vært mulig å finne ham hvis han er født i Rindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Nerbu

Ola f 1689 tar over garden etter verbroren (svigerbror) sin i 1733. Han gifter seg med Randi Fredriksdtr og har desse borna: 1. Randi gift i 1753 med Lars J Svean f 1724 2. Ola gift i 1754 med Randi Olsdtr Romundstad. Dei vart husmannsfolk på ein av dei ukjente plassane under Kroken. 3. Fredrik f.1739 gift i Rindal. 4. Lars gift i 63 i Rindal. 5. Ane gift i 1764 i Surnadal 6. Jon gift i 1784 i Rindal. 7. Ola gift i 1775 i Rindal og 8. Brynhild gift i 1787 i Rindal. Den Ola som gifter seg i 54 har iflg bygdaboka ikke barn før i 57.Litt uvanlig kanskje på denne tida?! Den Ola som er født i 1689 har barn som gifter seg så sent som i 87 så han kan vel også være far til Fredrik. Det skal sies at Kroken slekta har forgreninger på gårdene som grenser helt inn til Hemne grensa. Gården Kroken ligger forøvrig i en annen del av Rindal mer mot Meldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Takk Kari for god hjelp. Dette har eg jobba lenge med og det er vel mykje som tyder på at dette er rett. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.