Gå til innhold
Arkivverket

[#26377] Anna Kristine Torkildsdatter f. ca. 1817 i Stavanger


Gjest Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Tvedt

Anna Kristine giftet seg med Johan Michael Johansen Steimler i Domkirken i Bergen 24.08.1845. På FS finner jeg at hennes far het Torchil Jacobsen. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel på siden av det du spør om, men:Johan Michael Steimler dør i Bergen i 1860, 42 år gammel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1301begr&gardpostnr=6842&merk=6842#ovre>Lenke og enkemadam Anna Kirstine Steimler gifter seg på nytt i Bergen i 1862 med Benedikt Rasmussen Eide Lenke. På brudens alder står det 21.12.1816, Stavanger.Og her er familien i 1865 i Bergen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Da fikk jeg oppklart fødselsdatoen hennes. Men det er jo noe rart her, for hun er i folketellingen oppført med Jacobsen og ikke Torkildsdatter. Hva kan det skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ja, for utover på 1800-tallet, især mot slutten har jeg sett at sønner og døtre kan bruke både sitt eget patronymikon, dvs. som datter av og sønn av, og farens patronymikon (farsnavn) som etternavn. Som i dette tilfellet hvor Anna er Torkildsdatter som datter av Torkild, og Jacobsen, fordi hun er registrert med farens farsnavn Jacobsen som etternavn / pikenavn. Men var det for øvrig i FS IGI eller FS VRI du fant innførselen om Anna / Anne?Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Selv om Anne Kristine er født i Stavanger, er der dermed ikke sagt at foreldrene er gift der. Men i FS har jeg funnet to følgende giftermål i Stavanger fra årene / tiden omkring hennes fødsel:TORCHILD JACOBSEN LAHNAES FamilyMarriages:Spouse: KAREN ANDERSDR OVELANDMarriage: 19 MAY 1812 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway--------------------------------------------------TORCHILD JACOBSEN WAERKET Male FamilyMarriages:Spouse: ELEN MARIE LARSDRMarriage: 25 JUL 1816 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway--------------------------------------------------Det er slett ikke sikkert om noen av disse er Annes foreldre, men hvis Anne og hennes første mann praktiserte oppkalling, viser jeg til at datteren (se f.t. 1865) heter Karen Torkeline. Ekteparet som vies i Stavanger domkirke i 1812 heter Torkild og Karen…Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Ane Kristine ble født i Stavanger 21/12 1816. Foreldrene var matros Thorkild Jacobsen og Karen Andersdatter.Thorkilds etternavn 'Lahnæs' kan tyde på at han kom fra Bjerkreim i Helleland prgj.Rettelse: Det var nok Thorkilds far som kom fra Bjerkreim; de finnes begge i Stavanger i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.