Gå til innhold
Arkivverket

[#26381] Hvem var Jacob Griil/Greil, gjesgiver i Korsund , Askvoll, Sunnfjord


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I manntallet for Nordre Bergengus 1701 finner jeg Jacob Griil, 46 år som gjestgiver i Korsund, Askvoll.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701nba&gardpostnr=66&personpostnr=66#nedre>Lenke Han er nevnt i skiftet etter sin mor , Marthe Johannesdtr. på Kvammen i Vefring 01.07.1692.Han var sønn av hennes første ekteskap.I prestemanntallet for Sunnfjord 1663-1666 finner jeg en Jacob Greil som gjestgiver i Korsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jacob Gril er nevnt i Bergen pantebok 1681, og varda eier av hus. Skiftet etter ham er holdt i Korssund, Askvoll 18. mai 1683. Det var intet til arv, men enken fikk dekket begravelsen.Jacob Gril (trolig II) og Giertrud Hansdatter Cappel fikk ifølge Sollied døtrene Giø, gift i Sunnfjord, Janniche, gift 1733 med Mons Olsen, og Maren, gift med Hans Larsen Glad, handelsmann på Bryggja i Davik. (De nevnes i skifte i Bergen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er skifte etter Jacob Hieronimussen Grill, gjestgiver i Korssund, 1. juni 1703 Lenke.Einar Haarstad viser til NST 15-341, der (noen av) Tora Hansdatters (Michel Funtins etterleverske) arvinger er nevnt, blant disse datteren Anna Michelsdatters barn Jørgen Grill, Jacob, Hieronimus og Alhed Grill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til deg Yngve for ny informasjon.Men hvor kommer da Marte Johannesdtr.Kvammen inn i dette bildet, og hvem er far til Martes sønn Jacob Gril? Jeg antar at det er han som er på Korsund i 1701. Marthe må ha giftet seg med Einar Lauritsen/Larsen før 1660.Da får de sitt første barn sammen, sønnen Lars.Martes første ektemann, far til Jacob Gril, må derfor ha dødd før 1660. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg tror Hieronimus har vært i Korssund ca. 1650, og at Jacob (I) er broren. Jacob Grill skal være nevnt på Korssund alt ved kvegskatten i 1657.Jacob Hieronumussen overtok gjestgiverplassen etter onkelen, og kalles i 1666-manntallet onkelens 'søn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve.Da er kanskje den Jacob Jeronimusen, 14år på Korsund, identisk med Jacob Gril 46år i 1701 på Korsund. Lenke Og om jeg da ikke er helt på viddene , må Marte Johannesdtr. ha vært gift med en H/Jeronimus Gril. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.