Gå til innhold
Arkivverket

[#26388] Amund Knudsen og Barbro Halvorsdtr Tjøme


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Anund etc. kan også være aktuelle stavemåter. Dersom du gjør et landsdekkende søk i 1801 med fornavn som begynner på '[oa][a][m][n][ou]n' og deretter snevrer inn med etternavn som begynner på 'knu' og eventuelt fødselsår, tror jeg du får dekket det meste - hvis din mann i det hele tatt var født før 1801!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! I dag fant jeg faktisk en dame som jeg synes ser lovende ut , på F. S først, og senere ved folketelling.LenkeHer ser du at det er samme navn, som hun som er nevnt ved fødsel, som mor til 1. Knud Amundsen f. 1818 , Brunlanes.I folketellingen finner jeg henne i famile i Larvik. Her kalles hun bare Helene, far Halvor Knudsen og mor Lene ( Halvorsdatter)Aasrum -navnet som moren er nevnt med på F. S kan stamme fra Aasrum i Hedrum.Jeg har tatt med hjem gamle L. Berg fra 1911 i dag fra biblioteket, Dessuten har jeg lånt en av Hedrumbøkene , hvor Aasrum er behandlet.Skal se hva jeg finner der.Lite nytt i første omgang i Brunlanes, som du vel har samufart grundig.På F.S. finner jeg også flere søsken av Babro nevnt: Hans Christian Halvorsen , dpt 21 mars 1799, og Nils Halvorsen dpt 19 des 1802.Håper dette kan være et riktig spor?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det skulle ikke forundre meg om Far til Lene Marie Halvorsdatter ( Aasrum) og morfar til Barbro Helene kan være denne Halvard Aasrum, som døper mange barn i Hedrum i det aktuelle tidsrom.På denne lenken finner vi flere barn med samme far. Også en Helene Marie Halvorsdatter ( som lett kan bli til Lene Marie ?)Du kan jo søke de andre selv her i dåpsregistret. LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg slått opp i Krohn-Holms bygdebok nr. II.Der finner jeg en del på s. 521, under Åsrum. Sitat:Br. nr. 5 'Ekra' utgjorde 1/4 av Åserum ved deling i 1756.Singdal Iversen fra brukerpart i d. 1759 g. 1754 m. Maren Nilsdatter fra Herbjørnrød i, bruk 2.Barn : Gunhild f. 1754 , Iver f. ca 1756 , bodde i Evjubakken u/Bjørke.HALVOR HANSEN fra Haughem i Sandar, d. 1813 , 80 år. ( Bruker 1760-1805. fra 1793 på halvparten av bruket)g. 1760 med enken etter forrige eier ,MAREN NILSDATTER ( d. 1812, 86 år.)Barn: 1. Kristine Halvorsdatter f. 1761, g.m Andreas Hansen, Ludal/u. Fjære. ( Muligens en slektning av meg?)2. HELENE MARIE Halvorsdatter, f. 1765 g. m. HALVOR KNUDSEN , bodde i Larvik ( Foreldre til Barbro Halvorsdatter ?) Familien du finner på lenken med 1801-folketellingen i Larvik.3. Hans Halvorsen . f. 1767, d. 1823, g. m Inger Hansdatter fra Steinsvold br. 5.Barn: Nils bodde på bruk nr. 6 Helene f. 1797 g.m. Gudbrand Andersen , Gåsholt br. i. Berte Marie f. 1800, g.m. Anders Pedersen , Seierstad.N. bodde på Bakke br. 2 Anne Marie f. 1803 g.m.Kristen Olsen, Hvitstein i Kodal, Hans Hansen f. 1811, d. 1878 g.i g. 1837 m. Kristine Elisabeth Halvorsdatter f. 1810, d. 1860, fra Allum . g. 2g med enken Inger Olea Pedersdatter , fra Skilbred i Andebu. Flere barn i første ekteskap.Med forbehold om rett avskrift.Håper dette hjelper deg i din leting. Lykke til i alle fall. Med ønske om en god jul!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nok en gang Gunn! Får håpe dette er de rette ledda bakover! Nå gjenstår en sjekk av kirkeboka for å finne gifte og dåpsinnførsel til Amund og Barbro. Ønsker en God Jul tilbake,og det skulle ikke forundre meg om det ble litt slektsgransking i Juledagene! Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.