Gå til innhold
Arkivverket

[#26388] Amund Knudsen og Barbro Halvorsdtr Tjøme


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Søker hjelp til å finne Amund og Barbro som i 1820 åra bodde på Gudemeiet. Dette er vel en plass i Tjøme om jeg ikke tar feil? Sitter noen med noen hjelpende opplysninger om dem? De har en sønn Knud født 14 Apr 1826 i Brunlanes med fødested Gudemeiet. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret Berit. Har av svaret ditt sannsynligvis nå funnet plassen under Gui (Gui-eiet)i Brunlanes. Men desverre er jeg like blank da Amund og Barbro ikke står nevnt i Bygdebøkene Brunlanes. Finner dem heller ikke i personregisteret i nevnte bøker. Kan noen si meg hvor Botne ligger? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Sorry, den lenken ble bare tull. Jeg får prøve igjen, Du finner nok ikke folkene dine i 1801-tellingene, men gårdsnavnene skulle vel komme fram her. Lenke Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På gården i Botne med liknende navn, bor det faktisk en Halvor i 1801, Kan det være Barbros far?LenkeDet blir ren gjetting, men på Tjømme finner jeg ingen gårdsnavn som passer.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om Amund ble født før 1801 finnes det bare 1 mulig i Vestfold og det er Amund Knudsen 33 år og gift på gården Næss i Kjose sogn i Tanum pr.gj. Det er jo en mulighet at hans 1. kone døde og at han ble oppgift med Barbro.Prøv med å ta en titt på Næss gård i boka.Ang. Botne så tørr jeg ikke si stort mere enn at det ligger i Vestfold. Mener at det finnes bygdebok derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Siden du mener at Barbro Halvorsdatter skulle være fra Tjøme, kan du jo ta en titt på denne siden , under DIS-Vestfold, link til hjemmeside over gårder på Tjøme. http://home.online.no/~srasmu/Her ser du at gårdsnavnene er søkbare, og på en del gårder finnes flere Halvorsdøtre og sønner.Jeg har bare lett raskt gjennom,men du kan jo prøve å bla gjennom selv.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Nå fant jeg pussig nok en Knut Amundsen f. 1818 i Brunlanes av foreldrepar Amund Knudsen og Barbro Halvorsdatter.Det er riktignok på F.S, men jeg synes det er merkelig med fødselsår, så mye feil bruker det vel ikke være?LenkeEr du sikker på Knuds fødselsår?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bøkene til Astri Jahnsen her hjemme og på gørden Nes i Tjose dør denne Amund Knudsen i 1808 og intet nevnt om noe omgifte. Han og Anne hadde forøvrig 4 døtre og Anne gifter seg på nytt i 1810.(ingen barn) Vil selvfølgelig forfølge alle gode tips dere har kommet med her! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en mulig kandidat til Amund Knudsen som får en sønn i Brunlanes i 1818.LenkeDet er ikke langt fra Bamle til Brunlanes og alder kan vel passe bra?Ellers finner jeg en i Kongsbreg med samme navn 6 år i 1801-tellingen.I Vestfold er det ikke noen passende kandidater, når den Amund Knudsen som du har funnet døde i 1808.Litt av en nøtt det der. Men du kan jo sjekke dem jeg har funnet, hvis du tror kan være en av dem? Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det raskt! Ja fødselåret til Knud er riktig 1826. Har utskrift fra klokkerboka i Brunlanes med dåpsinnførselen hans. Har også sett denne Knud født 1818 på FS, og det er jo en mulighet for at dette er rette foreldre og at denne Knud har falt bort som ung? Men det blir jo bare gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg finner faktisk en Barbro Halvorsdatter,fra Nøtterø gift i 1818, med en annen ektemann, Knud. I så fall må hun vel ha giftet eg for 2. g. med Amund. Kan hende at sønnen Knud er oppkalt etter 1. ektemann?LenkeHer blir det mange teorier, men Nøtterø er ikke langt fra Tjøme i alle fall.Får se om vi finner mer om denne Barbro.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På Gudum i Botne bor i 1801 en Halvor Antonisen (43) og kona Anna Baltzarsdt. De kan kanskje være Barbras foreldre? Men jeg kan også være helt på jordet her.Jeg tror at Botne er ved/rundt Holmestrand. Det ser slik ut i NAFs veibok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har rett at Botne er nær Holmestrand. det foreldreparet er det samme som i min lenke i svar 7.Jeg synes det er verd å undersøke det siste funnet i kirkeboka for Nøtterø.Gården som bruden kommer fra er nevnt på Hjemmesiden med Tjømegårder. Her kan muligens finnes slektopplysninger også.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Desverre var nok Barbara Halvorsdatter på Tjøme et feilspor. Hun får mange barn Med Knud Thomasen mellom 1817 og 1828 i følge F.SDa kan det ikke være den Barbro som får sønnen Knud i Brunlanes i 1826 ,med far Amund Knudsen.Kan hende du må til Botne likevel?Lykke til med letingen. Jeg tar kvelden nå. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen! Jeg har prøvd en god del søk på forskjellige navnvarianter. Men finner ikke Knud Amundsen eller noen av foreldrene i 1865.Vet du noe om de lever på denne tiden, og om Knud Amundsen har etterkommere?Hvis du vil, kan jeg se etter familiene på Gui ( Gudem ), i eldre bygdebøker for Brunlanes.Det er kan hende mulig å finne opplysninger i L. Berg, eller i lokalhistoriske årbøker fra Brunlanes. ( 'Nesjar')Jeg skal låne en del på biblioteket neste gang av egeninteresse, og finner jeg noe om dine aner, skal jeg si fra.De har jo tydeligvis bodd i området over en forholdsvis lang tid.Vårt bibliotek har også en del filmer av kirkebøker for området. Den 3.januar har i møte på i DIS Sandefjord lokal-gruppe på biblioteket.Hvis du ikke har funnet noe til da, kan du kontakte meg i mail : ghug@frisurf.no. Kan hende noen i gruppa vår kan hjelpe med oppslag. Noen av den har kan hende egne kopier av kirkebøker.mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Roy.Dersom du har funnet dåpen i kirkeboka for Brunlanes, og det der står at Knut er født på Gui-eie av foreldre Amund Knutsen og Barbro Halvorsdatter, er det opplagt at det er gården Gui i Brunlanes de har tilknytning til. At de i tillegg skal ha tilknytning til Gui/Gudum i Botne (nå en del av Holmestrand kommune), er lite sannsynlig.Kreftene må i første omgang settes inn i Brunlanes. Har du f.eks. lett etter foreldrenes vielse eller om de har fått flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Knud Osmundsen som Carsten nevner er samme person som står innført til dåp med foreldre Amund Knudsen og Barbro Halvorsdtr. Etternavnet er åpenbart stavet forskjellig her og der. Aasmundsen Osmundsen Amundsen. Dette gjør det jo ikke lettere!! Ved Knud og Anne Maries gifte 1863 står det i kirkeboka Aasmundsen og fødested Gudemeie så det må være samme person.Farens navn står her som Aasmund Knudsen. Får vel lete etter gifte mellom Barbro og Aas Am Osmund Knudsen. Sannsynligvis har de også en datter Grethe Helene Aasmundsdtr som er født ca 1819 og gift på nabogården til Knud i Tvedalen. (Tidligere innlegg) Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja da skulle vel dette være den mulige datteren. i 1865.LenkeDa ser det jo ut til at det er det rette foreldre paret som får en sønn Knud i 1818 også.Da skulle det vel være mulig å finne ut om den første Knut døde før den neste ble født i 1826.Kirkebøker for Brunlanes er nok tingen da.Giftemålet til Amund ( Omund ) Knudsen og Barbro har ieg ikke funnet. De kan jo være gift et annet sted og flyttet hit før barna ble døpt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.