Gå til innhold
Arkivverket

[#26389] Oppslag i kirkeboka Oslo Domkirke 1787-1806


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Er det noen som har tilgang til dette? Mini 5 1787 - 1806. Jeg har vært på hoved-deichman man denne konvolutten er det dessverre fjernet (satt ned feil).Leter etter vielse mellom Peder Ellingsen Westbye og Andrea Jølsen, og evnt dåp på deres sønn Peter Christian f. ca 1794.Jeg leter 'fortvilet' etter Andrea's foreldre evnt. fødested, slik at jeg kan knytte henne til riktige aner + hvor Peder er født.Jeg har fått svært god hjelp på vei i forumet før.(25935), men finner ikke vielsen. Har også lett i KB for Asker og Høland/SetskogMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Enkemann Peder Ellingsen Westbye og 'Pige' Andrea Jølsen ble viet i Garnisonsmenigheten 08.11.1793 (etter 'Bevilling').Jeg har ikke registrert noen av barna døpt i Akers menigheter (Garnison) eller vor Frelsers menighet, men jeg må ta forbehold da ikke alt er ferdig mht. døpte på 1790-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun står forresten skrevet 'Jolsen' uten at du skal legge for stor vekt på det (men vektlegg for all del ikke hva som står i folketellingen 1801). Han er skrevet Peder Wæstbye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Geir !Takk for at du tok deg tid til dette! Syntes mange ganger at det er vanskelig å komme videre, men dyktig hjelp i forumet gjør at ting løsner.Men.. det sto tilfeldigvis ikke noe om hennes foreldre eller fødested der? jeg har ikke så mye erfaring i dette, men når det står 'etter bevilgning' er dette et papir jeg kan finne i arkivet, som kan si meg mer om hans herkomst, ant 1. ekteskap?Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Når du først oppsøker hoved-Deichman, burde du tatt deg tid til en titt i hylla med lokalhistorie. I boka som Odd Ottesen viser til i debattema #25935, finner du Andrea og hennes foreldre. Og farens slekt kan du altså lese mer om under Jølsen i en av Fet-bøkene. Den står i hylla ved siden av...Mora kommer trolig fra et sted lands aksen Fet-Høland, kanskje inkludert Enebakk. Det er ihvertfall mitt råtips.Peder Westbye er derimot ikke så opplagt. Men etternavnet kan jo være noe å gå ut i fra. Sjekk Vestby-garder under 1801-tellingen. Det er vel en viss sannsynlighet for at han er fra Østlandsområdet. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Jensen

Hei !Takk for svar.Jeg har leid disse bøkene, og har gransket de opp og ned, og funnet mye om slekten Jølsen og andre sidegrener av stor interesse. Problemet mitt er imidlertidig at jeg gjerne skulle ha bekreftet ved feks Andrea's vielse at jeg er på rett spor.I 1801 er Andrea og Peder allerede gift og bor i Asker. Jeg har lest alt (tror jeg) som nevner Vestby i overnevnte bøker, men finner ingern Peder, eller Elling. En liten juleferienøtt!:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Andrea som døpes 02.02.1766 som datter av Niels Pedersen på Hverven født på Jølsen, kan utmerket godt være den Andrea som vies i Slotskirken med Peder Ellingsen Westbye.Jeg har i alle fall til gode å se noen dokumentasjon på det. Men så har jeg da heller ikke studert familiene her.Nevnte Fet bygdebok gir ingen svar så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og heller ikke 'Høland og Setskog'-boken gir noen svar. Det er selvsagt opp til hver enkelt, men jeg ville i alle fall stille strengere krav til dokumentasjon før jeg førte inn Andrea's foreldre. Men kanskje finnes flere opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.